Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 925 ggr
Susan61
0

Föl diarre

Om stoet äter för kraftigt gräs kan fölet då få diarre.Ha ett föl som är jätte dålig i magen.

Annette
0

När stoet kommer i brunst får fölet ofta diarré. De kan även få det om de slickar på saltstenen.

Rådfråga veterinär, föl blir väldigt lätt uttorkade och då kan det gå illa.

Milla
0

Är stoet i fölbrunsten??? det är jättevanligt att fölen då får diarre, var noga med att det inte blir bränsår av avföringen.

Har själv en fölis med diarre dock har det nu blivit mycket bättre då stoet snart har gått ur fölbrunsten.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

zettan
0

ett tips är att tvätta fölis i rumpan så inte diarren bränner i huden.

Susan61
0

fölet är bara 2 dagar.

Milla
0

¤4 då hade jag tagit kontakt med vet. HOppas det löser sig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ErikaPihlajamaa
0

Jag har avmaskat ston på följande dag efter fölningen, och har inte haft nån diareföl, sen jag har gjort det.

Hanna-D
0

Jag skulle kontakta en veterinär.

#6 Jag har bara haft ett föl med diarré, jag gör precis som du med avmaskningen.

Kratern
0

#0 Pessimisten i mig säger att det kan vara risk för fölsjuka, men det vet du nog vid det här laget i så fall. Var ju ett par dagar sedan du skrev.

VeronicaP
0

Är inte alls ovanligt om stoet ger mycket mjölk, kan vara så om de får för mycket mat , men sen finns det ston som ger mycket mjölk och då kan det bli sådant. Har ett sto här hemma som gör likadant men det brukar gå över på någon dag.

Har själv ett föl med lite diaree just nu , men där är stoet brunstigt. Avmaskar också samma dag som fölning eller dan efter en del hjälper det på och en del inte.

JennyR
0

Har ett sto som har extremt mkt mjölk, hennes juver brukar se ut som en kos juver när hon fölat *asg* Alltså det är hur stort som helst…. Hursomhelst så fick hennes senaste föl rejäl vattendiarré pga att han fick så mkt mat. I övrigt var han pigg som en mört! Det gick över på ett par dar då mjölkmängden stabiliserat sig lite.

Men märker man däremot att fölungen inte är pigg, då är det nog läge att ringa vetten.

Susan61
0

Mitt sto har juver som en ko.Fölet kunde knappt dricka så det var nog annledningen.Hon är jätte pigg och bättre imagen nu.Men mamman har massor med mjölk.