Fråga ang. dosering Selevitan!
Hej. Har köpt och ska ge mitt dräktiga sto Selevitan. På burken står att man ska ge 1- 2ggr månad, kändes lite konstigt? Delar man då dosen eller ger man dubbelt? Står inte tydligt, har även läst på Fass.se men står inte tydligare där…. Har sökt på nätet om info men hittar inget bra svar och undrar nu om någon kan hjälpa mig som använder detta. Vissa har jag sett på nätet delar upp dosen och ger 1 ggr/v istället, är det bättre eller bör jag göra som det står på burken. Hoppas på hjälp! Mvh Åsa charlott

Selen kan vara oerhört farligt om hästen får i sig för mycket. Så det beror ju på hur koncentrerat det är. Vi brukar ge tokosel, ska ges 1 gång i veckan och som riktlinje är det 1 mått per 400 kg. Det är ett jättelitet plastmått med i förpackningen

Fast tokosel finns inte längre till försäljning…
Fick hjälp att räkna på det och kom då fram till att min unghäst får i sej det selen hon behöver via mineralerna (Kraffts pellets), så jag köpte aldrig något nytt selentillskott när mitt Tokosel tog slut.
Hej Idag heter produkten från apoteket selevitan.. Det är tydligen ganska likvärdigt tokosel. Mitt extra kraftfoder jag ger innehåller så lite selen därav tänkte jag ge tillskott nu under dräktigheten. Är medveten om att ej överdosera, enl burken ska det ges 1-2 ggr mån och mängd beror på kroppsvikt som innan, vilket innebär att den mängd man ger är väldigt lite . Men det står så otydligt detta med mängd 1-2 ggr mån, får helt enkelt gå in till apoteket och fråga eller ringa min vet. och rådfråga just pga detta med att jag inte vill överdosera. Tack iaf för era svar! / å-c