Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 8615 ggr
Gosa
0

El på staketen?

Med en sån här vinter, kallt och snö i massor så har vi nästan obefintlig ström runt hagarna. Vi har aldrig tidigare upplevt något liknande…

Runt alla hagar har vi minst 3 trådar, på vissa hagar 4 trådar och nätdrivet elaggregat. Nu har dock några hästar kommit på att strömmen "är borta" vilket gjort att dom tagit det stora spännande klivet ut ur hagen… Känns inte roligt då vi bor nära vägar osv…

Hur gör ni andra vintertid? Finns det någon som har tips på hur man får strömmen att leda?

JennyR
1

En eller två jordade trådar ca 10 cm under strömtråd/ar i lämplig höjd = överaskning Cool

stallostby
0

Har precis som du. vet faktiskt inte om det är någon ström på men än har ingen klivit över….peppar peppar..vill inte att unghingsten hittar på dumheter…. Vi gör inget, hoppas på det bästa bara..

icansson
0

ja har med samma problem snön svämmar över trådarna o hästarna har kommit på att de kan ta sig ut

polgara
0

Vår ström fungerar lite som den vill just nu. Däremot så har översta tråden i vissa hagar blivit väldigt låg nu med all snön, så unghingstarna har kommit på att man kan hoppa över o in i stora sommarhagen, den är dock stängslad med högre staket som dom inte tagit sig ut ur än, ingen ström kopplat dit nu så det är väl en tidsfråga det med. Vi ska iaf investera nya stängsel till våren så vi får ström även under extrema vinterförhållanden oxå.

Gosa
0

Skönt att det inte bara är vi som har detta problem Oskyldig.

Hos oss är det också unghästarna som prövar tråden, dom äldre bryr sig inte, dom vet var gränsen går ändå.

#4 Du skriver att du ska investera i stängel som håller extrema vinterförhållanden, det gör jag gärna också… frågan är bara hur??? Grejen är ju den att man kan ha hur bra aggregat som helst, men får man ingen jordning så spelar det ingen roll???

Vi fick tips att man kan gräva ner jord-spett i gödselstacken, är det någon som testat det?

Carita
0

Vi fick tips att man kan gräva ner jord-spett i gödselstacken, är det någon som testat det?

Nä, men det var nog ingen dum idé för här står de stora hästarna och tuggar på tråden och när jag tar i den så får jag små små stöttar genom handskarna.

polgara
0

#5, vi hade tänkt sätta upp polarstaket, jordspettet är redan tillräckligt långt ner i backen så det är inte det som är problemet hos oss utan trådarna. Hingstarna har gott om ström i hin hage, men staketen för låga just nu

exitingsvillemo
0

Vi har inte heller några problem med strömmen, däremot trådarna som vi får gå och snurra upp hela tiden.

Denna extrema kyla som varit och all denna snö gör att trådarna töjer sig.

Tjejerna är dock så rädd för tråden så dom håller sig ifrån den, även om dom vissa ggr kunnat gå över den översta =)

Man får helt enkelt hålla efter hagen dagligen och sträcka tråden där det behövs.

Understa tråden hamnar under snön så den kopplar vi helt enkelt bort från strömmen.

icansson
0

mitt jordspett är nergrävt i gödselstacken och jag fick mej en rejäl stöt häromdagen men hästarna rymmer ändå stängslet tyngs ju ner av snön.

Mossedal
0

Om man "vet med sig" att man har svåra vintrar att vänta, kan "polarband" vara bra. Det är ett elband med både "vanlig" tråd och jordad tråd i samma band.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

QuickStep
1

alla verkar ha ett elände med det. hos mig råkade någon få ner den översta tråden vid grinden så unghingsten smet ut… men dem andra stod kvar och gnäggade istället när det va bara den understa på. så jag har tur.
men innan jag fick runt elen böjde sig den stora unghästen ut och sen skuttade han lätt över.

susanne-s
0

ett tips är att inför vintern koppla bort de understa trådarna, de som hamnar i snön. Då har man bra el i de översta.
Vi kommer byta ut eltreåden mot polarband i vinterhagarna.
Järntråden "High tensel" -el. hur det stavas, fungerar dock bra äv i snön.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Ni som går och snurrar upp trådarna på isolatorerna - tänk på att det är så man får riktigt fula staketskador när tråden inte kan löpa fritt i isolatorerna.

Jag har kopplat bort strömmen på de nedersta trådarna och går regelbundet runt hagen och skakar bort snö från trådarna så de inte ska frysa fast snö på dem. Har inte haft några rymmare men igår gick en av våra fina trägrindar sönder Rynkar på näsan

Man kan också hälla varmvatten på jordspetten om man inte har möjlighet att flytta dem till gödselstacken.

StuteriSolo
0

Jag säger bara en sak : polarband

Det är det enda som fungerar i min del av världen, där har man jord på ena sidan bandet och ström på den andra, det är alltid ström, även om nedesrta bandet är helt nersnöat. Just nu har vi bara översta bandet framme för det är så mycket snö. men där är ström ändå där bandet är framme.

Det är inte billigt, men det håller i många, många år och man har alltid en hage som det finns ström i. Man kan ju göra en midre hage med polarband och en större med "vanligt" staket, har man sedan problem med rymningar så får de gå i dne mindre hagen.

[ronja123]
0

Bor bredvid riksvägen,så här är 5 trådar el i vinterhagen och fyra trådar i sommarhagarna,har aldrig peppar peppar haft ngn som smitit,går och skottar runt hagen så trådarna är framme.Det är rena fort nox!!

CamillaE
2

Jag har lärt mig att man ska ha lika många jordspett som man har joul. De ska sitta 1 meter ner i backen och med 2 meters mellanrum. Gärna på fuktigt ställe.. Blir de torrt så kan man hälla vatten på.

Så vi har 11 spett sitter efter ena stall logen.

Har i våra hagar 3-4 trådar, järntråd. Och jag är super nöjd och funkar hur bra som helst. Har alltid haft band men varje vinter med all blötsnö så töjdes trådarna och man fick gå o spänna så jag tröttna och byte ut till järntråd. Som klarar av mycke blötsnöFlört

När de blir mycket snö så brukar jag koppla bort understa.. även om de finns el på tråden så blir den försämrad av att ligga under snö

SaraDoos
0

Vi har trästaket… Cool

Kimpa
0

Här kan de stora hästarna snart kliva över staketet med tre trådarFörvånad! Den nedersta tråden har varit försvunnen i över en månad och nu är den andra tråden borta på flera ställen!
Fick nyss hem stora hingsten efter inridning och det var helt enkelt att vi fick lägga en halv dag på att skotta fram tråden i hans hage…

I ena stohagen står en viss liten dam och hänger över tråden just nu, så jag hoppas att det inte blir något mer…

icansson
0

kom ut till stallet idag o alla tre hästarna står utanför staketet som tur hade de ju inte gått längre

sonja
0

Jag vet inte hur mkt ström det finns i trådarna här nu, troligtvis inte särskillt mkt. Men efter att gänget massakrerade thermobaren som stod i pallkragar så satsar jag nu på att ge dem sysselsättning. Extra hö o halm ute samt ris o små träd att gnaga på. Tror att det kan ha betydelse nu när de inte kan pilla i marken mera.

Jag hade faktiskt turen att det dök upp två röjare från vägverket som sågade ner ris och småträd längs vår väg, så jag fick "gratis" virke. "Bara" att dra upp ur snön o släpa fram. Men jag hoppas att det fungerar för dem tills vi får mildare väder. Det är katastrof här om någon går ut, med den trafiken vi har.

Ett trästaket hade varit ngt…..

Kimpa
0

#20 ja vi har också kastat in hela granar i hagen som de står och äter av.

Trästaket…Då hade nog våra tuggat sig utOskyldig!

VeronicaP
0

Hingstarna har trästaket med 3 *brädor* och 2 strömtrådar i sin vinter hage men jag har faktistk öppnat så de kan gå i en annan hage med och där är iof bara 2 trådar men ingen av dem hänger på några trådar så där är nog ström har inte kollat iof,men de busar mest och äter sin mat.

Stona har 4 trådar i sin hage iof syns inte under tråden men där är fortfarande ström , fick en stöt själv häromdagen …

Gosa
1

Nu tror jag vi har kommit på lösningen Glad

#1 Jenny hade samma förslag som min man hade klurat på…

Magnus har idag varit och inhandlat isolatorer och "järntråd", satt denna tråd ca 7-8 cm under den översta tråden i hagen, hela vägen runt. Därefter jorda han den direkt på tråden som går till jordspettet (om jag fatta hans förklaring rätt) och vips så blev det en jäkla sprutt på tråden, 6000 volt, men det är ju bara på den här nya tråden då, men chansen är ju rätt stor att dom nosar på den och då får dom sig en liten fin kyss Tungan ute. Imorgon får hästarna komma ut och känna på den, hoppas nu det funkar.

JennyR
1

#23 Dom kommer att få en rejäl överaskning Cool (utan att det kostar lika mkt som Polarbandet Glad)

Jag hade stora bekymmer förra vintern med två stycken som tråcklade sig ut genom 6 (!) stycken trådar Skrikandes Satte då en jordad tråd under en av strömtrådarna, kan ju säga att dom har aldrig rymt sedan dess Cool

Maliiin
0

Vi har kopplat bort översta tråden och understa tråden nu. Så har vi två mellantrådar med ca 15 cm mellanrum. Dom leder ström så sticker dom huvudet emellan där så får dom sig en ordentlig stöt! Har två jordade kablar, en till varje tråd då.

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått problem med snön.. De rör sig inte = de gnager på stängselstolparna. Har lindat dem med tråd påkopplat på stängslet. Men det hjälper inte. De har gnagt av en stolpe helt! Är det bävrar i hagen!! (de har julgranar och kvistar att tugga på, och halm!)

Nu får vi ploga upp en annan hage så unghingsten inte står brevid stona. Av fyra trådar syns bara två, och snart kliver de över till varandra!

SofieN
0

Det är nog tur i oturen att det är så mycket snö ändå, mina hästar har ingen större lust att ge sig ut på äventyr. Snön är så hög att dom inte orkar gå.. Men elen i tråden är väl näst intill obefintligt och på vissa ställen syns bara den översta..

Pyttis
0

Här hittar vi ingen ström, dessutom isolerar ju all snöRynkar på näsan "bort" det som möjligen skulle gå att få "fram"…..innebär att det är ett evigt kollande på vilken sida pantertanterna är!

Översta tråden kan man se lite här och där (av 4)

Perly
0

Kan också endast se en av 4trådar i alla hagar förutom den hagen min tinker går i men hon är då också lite större och fraftigare en de andra så kan se hela tre av trådarna på vissa sällen i den hagen, hennes hag kompis uppskatar säkert "plogningen". Tungan ute

Alltid Oavsett

Maliiin
0

#26 Ett tips är att slänga ut grenar från aspträd i hagarna. Det gillar pållarna och är ju även bra mot parasiter. Så testa det så kanske sina bävrar äter på dem och inte staketstolparnaTungan ute

stallostby
0

Ja precis! Det är jättebra! Har gjort det länge!! men dock bara små grenar just nu..har dock inte hjälpt.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tuffis är en jäkel på att rymma men när det är så mkt snö att strömmen inte längre går runt så är fördelen att han inte rör sig mer än nödvändigt. De stunder han är ute och tränar går han som en bulldoser överrallt så är man i hagen står man hällst still, aldra hällst inne i lösdriften där det inte är någon tung snö alls att gå i.

HeidiH
0

Min dam har oxå kommit på att staketen är helt kassa. Så hon lyckas ibland få av den översta grindtråden, och sen går hon ut. Inte så kul, hon knallr rätt ut på en, iof liten, grusväg. Inget kul alls! Det är bara vid grinden hon går ut, så funderar på o leta upp långa plankor och sätta upp. Bör hindra ett litet tag iaf. I övrigt är hagen omgiven av stenmur. Och som så många andra står de bara still i hagen, vid grinden, och ugglar.

Polarvind
0

Pia #23

Om jag förstått dig rätt så tog du loss kabeln från jordspettet och satte den direkt på "järntråden" altså finns inget som går ned i marken då? skall man på något sätt koppla samman alla trådarna (vanliga band och järntråd)? eller skall de löpa var för sig?

Är jätte tacksam för alla svar som funkar!

Jag har fått samma problem här, och nu står en av mina på boxarrest Tungan ute. Vi får gå promenader med henne flera gånger om dagen. Skulle vara skönt att få ut henne i hagen igen!

Polarvind
0

såg nu att tråden var över två år gammal… oops! googlade på elstaket och hittade den. Men om någon vet hur man gör så är jag som sagt tacksam för svar då jag inte haft detta problem innan!

thicha
0

När jag satte upp el staket själv och tyckte det blev skit bra! för det är så jag "alltid sett folk göra" skulle min sambo som är även kallad "el jesus" titta på det och ja, jag fick göra om allt, eller rättare sagt HAN gjorde om det. Jag vet inte hur många jordspett vi har och värsta el agget man kan ha! Och det är inte för att skada hästarna utan för att det ska orka leda runt ström ända längst borta i hagen också vilket inte folk verkar tänka på, att de hänger rep o snören utan att ens linda eltejp om blev han också lite förbannad på och nu menar jag alla stumpar!!!

Jag har gått runt i hagen nu och "skaka" av trådanra från snön som ligger på, men isen går ju inte att få bort.. Hade hästarna bara varit lite blöta hade dem fått sej en pärla o vi har dem även oskodda! och vinterpälsen blir mer som isolering än att dem får sen en smäll av staketet..

De ända är väl att dra nya snören så man får bort isen om för det tar bort all ström.

veruscka
0

när det blir snö på backen så blir det ingen jordning…. snön e isolerande så hästarna kommer ju aldrig i kontakt med jorden :)

Prenses
0

Jag vet faktiskt inte hur bra mitt elstaket är. Dock MÅSTE det finnas ngn slags ström i det, annars skulle nog en vara ute på vift hela tiden. ;)

Hanna-D
0

Vi köpte nytt aggregat i samband med flytten, aggregatet har en digital display som visar styrkan på staketet, smidigt! Jordning är A och O och aggregatets styrka styr antal jordspett, vi har 20 st… Har för första gången enbart järntråd i hagarna och har inte behövt spänna eller skaka av snö/is en enda gång vilket vi alltid fått göra flera gånger varje vinter med elrepen.

thicha
0

Vi hade järntråd till våra får, blev 4 st men nu när vi har hästar så förekommer det absolut ingen järntråd, Kor,grisar,får,getter och andra djur är helt okej tycker jag men inte på hästar..

Vi har snö och våra hästar får en knäppa om de går in i vårat staket även om snön jordar.. De handlar om respekt, vissa hästar får man leda in i staketet flera gånger om innan de fattar, Med våra getter fick vi göra så dem fick el rakt på nosen och därav skapades respekten. flockdjur drar ju aldrig ifrån de andra på så sett.

Gemine
0

Mina "odjur" började också att gnaga på stolparna. Fick rådet att tjära stolparna som var utsatta. Fungerar bra.

Sedan är det enda som fungerar med elen är att ha jorden på en tråd och strömmen på en tråd och när bägge trådarna kommer i kontakt med odjuren så får de en stöt.

Vi har mycket snö här uppe i  norr så de två nedersta trådar är under snön. Tur att jag har höga stolpar Glad

cinna
0

Har fyra trådar - Nr 1 och 3 kopplade till ena polen på aggregatet och 2 och 4 till den andra = alltid full elstyrka på staketet vare sig det är sommar eller vinter med 1 m snö…
Förstår inte varför inte fler koppla så här när det är ett så välkänt fenomen att jordningen kommer och går med vädret.

Hanna-D
0

#40 Varför?

Polarvind
0

#42. Tack man skall alltså inte koppla ihop tråd 1 och ex 4 på något sätt ? Ursäkta dumheten men så jag inte gör fel och kortsluter allt…

cinna
0

#44 Då sprakar det om man kopplar som jag menar! Flört

Koppla först ihop tråd 1 och 3 som sedan ansluts till plus och sedan kopplas 2 och 4 ihop och ansluts till minus… Alltså varannan tråd till samma pol på aggregatet…
Jag använde matarkabel för att koppla ihop de olika trådarna med varandra eftersom den är grov och isolerad = leder ström bra.

Hoppas du förstår vad jag menar.

susanne-s
0

ang inlägg 41. Järntråd är den tråd som leder bäst och lättast går av vid en olycka. Nylånrepen är de som håller "bäst" vid olycka och de snygga franska elbanden kan du bogsera en bil med och det går absolut inte med en järntråd.. - testa.

-om det nu var det du menade/antydde.
Vi har också järntråd och den tunnaste varianten av rep (4-6 mm)
Rep kan finnas kvar på vissa ställen men byts ut efterhand
/Susanne

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Järntråd leder strämmen bra, men den ger också hemska skador då den är skärande.  Även om den går av hinner den ställa till det före, särskillt på våra små, dom är ju inte lika starka som en mera storväxt hästras.

Har järntråd enbart innanför trästaket. Våra jordspett sitter i en gammal dyngstack och det fungerar bra.

susanne-s
0

Visst gör den det May, men fördelen är att den går av.
all tråd och typer av staket kan ju ge skador. Har sett stakningsskada av trästaket där en bräda gått rakt igenom halsen (på halvblod) så visst händer det - om olyckan är framme.
Helst ville man ju inte ha staket alls :-)

www.gullsmyrastuteri.se

Polarvind
0

#45 (med flera)

Tack för hjälpen nu har jag ordentlig ström!! Skrattande

[mathilda...0]
0

I den "raka" delen av hagen har vi tre trådar där den lägsta är el i.

i den bergiga delen av hagen har vi fyra trådar  eftersom det blev väldigt stora mellanrum mellan berget och tråden.