Tillsägning - bus
Hej! Har fått problem med min skötponny (shettis). Han har kommit in i en liten trotsperiod (3 år) och lyssnar inte.
Problemet är egentligen att när man säger till han (knuffar eller viftar med armarna, höjer rösten, petar m.m) tror han att man vill busa. Det syns väldigt tydligt, han biter efter en (precis som hästar brukar göra när de busar) när man är ute och går med han eller i hagen. Är man i hagen kan han till och med stegra eller sparka bakut efter en på ett busigt sätt.
Häromdagen ''kramade'' han ägaren med frambenen (han stegrade sig på henne). Och om hon skulle puttat bort honom eller sagt till, hade han bara trott att han verkligen ville busa med honom som om hon vore en annan häst.
Han får inte lov att bitas efter en, hur ska jag/vi då säga till han?
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Låter som att han behöver en jämnårig kompis att busa av sig med och även fostras av.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Han går med sin storasyster, 7 år, hon är dock den dominanta.
Medarbetare på Degus
Är han hingst eller valack?
En 3-åring behöver nog ändå någon jämnårig att busa och leka av sej med precis som #1 skriver.
När vi köpte en av våra små så bet han och nafsa efter oss oxå och ville busa,sen när han kom hem till oss och fick jämnåriga att leka med så slutade han med det,nästan omgående.
#3 Valack 
#4 Okej, kanske därför han beter sig så, då. Tror dock inte det finns några jämnåriga ponnysar i närheten… Men kan ju höra.
Medarbetare på Degus
Precis som 4 skriver så är det ändå skillnad i hagen. Jag märker på våra flockar, att i sto och ungästhagen så står de äldre stona och sover mest hela dagarna medans unghästarna och de nyblivna ettåringarna springer och busar och reser sig mot varandra.
Samma i hingsthagen. De äldre hingstarna säger mest i från om de unga inte sköter sig, medans de unga springer och busar en hel del.
Även om han behöver jämnåriga att busa med så är det inte ett okej beteende mot oss 2 benta.Jag hade drivit iväg honom. Träna NH med honom redan nu eller rättare sagt omgående. Alla har ju inte jämnåriga ponnier att tillgå. Han får tränas och aktiveras så gott vi människor kan ändå.
Här är en bra början.
Eller här finns lite foton med.
#7-8 Tack för länkarna, ska läsa dem. Jag gillar verkligen NH och ägaren har tränat litegrann i det. Jag är också väldigt insatt i det men har bara kunnat utföra de på mina getter, vilket inte är alls samma sak…
Vad menar du med ''driva iväg'' ? Det är då han tror man vill busa. Är väldigt nyfiken på om nån har någon taktik man kan driva iväg/säga till han med, så han inte tror att man vill busa..
Medarbetare på Degus
Jag tror inte din skötehäst gör så här för att han vill illa. Det är nog bara väldigt mycket bus i honom. Självklart så får man inte bete sig hur som helst, men som sagt, han verkar ju inte göra dessa saker för att vara elak.
När min "skitunge" hingst var 1 år så blev han väldigt kaxig mot en i hagen.Jag drev då iväg honom när han stöddade sig.Drev menar jag att jag körde bort honom helt enkelt.Precis som övriga flocken gör vid icke accepterat beteende.När han ändå fortsatte så drev jag honom dvs han fick gå undan för mig tills jag tillät honom att komma tillbaka . Stannade han så stannade jag däremot. Vilket han hade väldigt svårt att acceptera i början.Jag tog hjälp av en kunnig väninna och i början så sparkade han t.o.m till henne när hon körde iväg honom från sig.Så att tillåta "bus" i hagen kan bli mindre trevligt för oss människor.Han kom undan med det mesta av sin mor och extra mamma så han var väldigt kaxig och ren plåga för dom imellanåt.
Han lärde sig rätt snabbt ändå att när jag hanterade eller vistades i hagen så ska jag ha mitt utrymme och jag skulle låta honom komma till mig när jag ville det.Och inte som han gjorde i början, sprang nästan på och över en eller sparkades och ständigt bitas. Jag använde endast ett dressyr spö med plast remsor i änden som förlängd arm, jag slog aldrig honom utan viftade endast med pisken när han drevs bort i början och han var ovillig .Att gå in i hagen ska vara säkert men ändå så att hästarna känner trygghet och förtroende för mig som människa.I hagen är det vila och mat som gäller så därför tycker jag det är klokast att träna i paddock om man har tillgång till detta.Nu hade jag inte det när jag hade hingsten men det gick bra ändå.Lite oro blev det ju i och med han dönade rakt in i de andra innan han förstod att man behandlar människor med respekt.
Jag hoppas det går bra för er med er treåring.
Kapar tråden lite då jag har en liten fundering!
Jag har två 1åriga hingstar, en 3 årig valack och två äldre hingstar i min "grabbflock" men knappt någon som leker nu!
Kan det vara mindre lek på vinterhalvåret? Nästan så jag kan tycka att de är lite tråkiga för nog borde de ha energi att göra av med ;)
#13 I våran grabbflock är det full fart, vissa tider. Sovtiden är runt 12 tiden, så då är det inte mycket aktitet. Men det är inte alltid alla busar heller, men eftast finns det någon som är bussugen 
#13 I vår hage leks det för fullt inte ett täcke eller grimma går säker!
lurvponnyn.vimeddjur.se