Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 3047 ggr
Moheda
1

Stora shettisar

Blev inspirerad av ett inlägg i en annan tråd som jag inte ville kapa.

Jag har själv en valack f. 08 - James Junior (för er som inte känner till ossTungan ute) Han var stor när han föddes, ca 72 cm. Mättes som 3-åring i jan-11 till 106 cm och i jan-12 till 106,5 cm. Hans mor mäter 105 cm och far 100 cm!

JJ har alltid fått "stor" i sin kritik vid utställningar och då inte på pluskontot…. Han är stor och ganska grov -men han håller ju fortfarnde höjdmåttet. Ställde ut honom i juli-11 trots att han väl egentilgen inte fick visas då maxmåttet för 3-åring (gäller väl alla numera) är 105 cm. Jag visste inte detta och domaren krävde ingen mätning och ingen klagade heller - däremot ställdes han inte ut mer det året….

När jag betäckte mitt sto, JJ mamma, var jag inte särskilt orolig för att fölet skulle bli stort då pappan inte är större än 100 cm. Hade jag betäckt samma sto idag hade jag dock valt en mindre och nättare hingst. Nu har jag ju inte henne kvar i min ägo längre…

Hur tänker ni, ni som har ston som är lite större? Det är ju inte alltid det hjälper att titta bakåt i stammarna?

Rubiinen
0

Det är ju lite märkligt att dem blir så stora. Mitt sto är mätt som 6åring till 107cm. Både far och mor är 100cm och i hennes stamtavla finns det ingen som är större än 103cm. Jag kommer ta en hingst som är under metern när hon ska betäckas. Förhoppningsvis blir fölet inte för stort :-)

[[AcsJulia]]
1

Min shettis är ABSOLUT så maxad som en shettis kan bli. Ligger på 107, 0 på pricken!

Hennes pappa, Charley v.d. Provincialeweg, är 103cm. Hennes mamma, Göta är 98cm. MEN det sjuka är att Julias mormor och morfar mäter 96cm respektive endast 83cm!

Jag vet inte riktigt vad Julias storlek beror på… XD

Julia är utställd endast en gång och fick silver (37eller 38 poäng…). Men inte nog med att hon är väldigt hög i mankhöjd så har hon varit väldigt nätt och vältränad medan vi tävlade trav.

Milla
2

Silver fox hingstlinje finns det ju speciellt Paulus och Al Capone som ger individer som ofta växer över, samt Kantebo sprite och Almnäs Sirocco som ger väldigt ojämna individer när det gäller storleken.

Även Rustic Sprite ger lite ojämna storlekar samt Trim of Marshwood. Även Wells Fireman har en tendens att ge individer över 100 - 102 cm

Dom hingstlinjerna som ger jämna individer och som är mer "lättavlade" är då Golden Glory och Almnäs Origo som iofs härstammar från Silver fox hingstlinje

Jotex hingstlinje ger ofta mindre individer

Så ofta får man gå tillbaka mkt långt i stammarna för att se hur en specifik linje nedärver sig.

Mkt intressant är det i alla fall!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

Trådskaparens valack är efter Rustic sprite hingstlinje både på pappans och mammans sida och dom har ju då en tendens att bli ojämna i storlekarna så det är inte så konstigt att din JJ har blivit större :)

SandraO
0

#3 Milla, du verkar vara kunnig på sånt här Glad

Mitt sto Ärla är helsyster med Tamy´ som nämns av trådskaparen.

e. Kompis Mandus u. My ee. Almnäs origo

Jag har betäckt henne med Titol Rs 241, men jag hittar inte så mycket om vad han lämnar riktigt, han har ju Wells Fireman i sig!

Jätteglad för svar Glad

Milla
2

Tammy går tillbaka på Rustic Sprite på hennes morfars sida och den linjen ger ju ojämna storlekar dock ger den väldigt bra ben och rörelser samt positiva individer :)

på hennes farfars sida går hon tillbaka på Almnäs Origo som stammar i Silver fox. Almnäs Origos avkommer är lättavlade. Att dom är lättavlade är att man vet vad man får så att säga.

Titol går ju tillbaka på Wells Fireman som är väldigt mycket svart i fuxkropp :) Alltså mkt bra kropp och oftast mkt bra trav. Dom är oftast lite grövre i modellen, dom är rätt så lätta att avla på dock kommer ju då detta med att dom ofta blir över 102 cm. Hästar som kommer från denna hingstlinje är oftast prestations individer.

Hoppas du blev något klokare :)

Rubiinen
0

#6 du kan ju det här! Kan du säga något om mitt sto, Hamras Gatzy? En En ganska grov dam på 107cm. Hon är efter Kasper :-)

VeronicaP
0

Vi var ju på en kanon bra kurs i Karlskrona för några år sedan där jag kan tänka mig millan är bättre än jag på att spara papperna ;) där Morgan pratade mycket om detta :D

Kaprifolen
0

Gläntans Fogde, son till Almnäs Origo, har gett flera små individer. Stolinjen har väl också en del att säga till om vad gäller storleken. Har fått små individer med två olika stolinjer i kombination med Fogde.

Milla
0

#7 jag är jätte intresserad av stammarna och blev ännu mer intresserad efter
att suttit och hört Morgan berätta :)

Kasper stammar från Sonyad of Transy - Trim of Marshwood och detta är ofta
bra individer som är rätt byggda ofta riktigt bra trav och bra hasarbete. Har en
tendens att bli för stora.

Hennes mammas morfar stammar från Silver fox linjen via Jolly roger och där
finns inget att säga. Inom Silver fox linjen så grenar det ut i olika
hingstlinjer som i sig sen har sina specialiteter beroende på vilken linje den
grenar ut sig i.

hennes farfar stammar också från Silver fox linjen genom Kismet - Charley.
Kismets farmorsfar är Fireball of Marshwood.

Så hennes mamma stammar rätt och slätt från Silver fox :) Ingen av grenarna
från denna linje har något specifikt.

¤9 Almnäs Origo linjen är lättavlade och där finns inget specifikt att där
skulle vara några stora individer……..

Självklart har stolinjerna något att säga till om också, jag har bara gett
mig in i hingstlinjerna än så länge.

Rubiinen
1

#10 det du säger stämmer verkligen. Hon har en riktigt bra trav! Kanon körponny :-)

steilinger
0

Men finns den någon standard svart hingst under metern,  som har föräldrar under metern också

Annette
1

#12. Furunäs Nelson är ett exempel.

AnnaLundin
0

Fast vad gäller Titol så kan man knappast beskylla honom för att vara grov i modellen, utan snarare den raka motsatsen. Men visst, mkt bra trav har han och den visar han fortfarande vid 24 års ålder! Kyss
Han står som 101 cm i stamboken, men han måtte ha varit väldigt på tårna när han mättes för jag upplevde honom som mindre än så, i jämförelse med både ston och valacker som jag vet höjden på.

Jag har tidigare haft ett sto av större modell och två av hennes sex avkommor växte över. Tre helsyskon, där pappan var 103 cm, blev 106, 107 resp 98 cm…. Den sista blev 101, vilket också var pappans höjd.
Medan jag hade henne var jag inte särskilt inriktad på storlek, Nu kanske hag hade tänkt annorlunda, men då använde jag helt enkelt den hingst jag hade hemma…

Kris_J
1

Visst är det intressant gällande storlekarna, men glöm inte att, väldigt många ponnyer som inte visats skulle sannolikt delvis ändra siffrorna om deras mått lades in i statistiken. Nu vet jag inte om MJ har tagit alla mankhöjder på visade eller om det är som blåbokens som endast grundar sig på treåriga ston? Har helt glömt vad han sagt om det, någon annan kan säkert svara på det?

(Har lite annan uppfattning gällande en del av vad som skrivs i inläggen ovan)

Satt under ganska många år och gick i genom varenda ponny som startat på trav och läste stamböcker paralellt, mycket intressant. Alla ponnyer hade angivna mankhöjder oftast under flera år då de mättes oftast som 3, 4, 6 och 8 år. Det var meningen vi skulle lägga in några tusen mankhöjder i webbstamboken och jag började knappa in. Men några ville annorlunda så det hela blåstes av.

På samtliga ponnyer kan finnas olika felkällor gällande mätningen. Men den felkälla som "drabbar" mest är ju om individerna har felaktig härstamning och då hjälper det ju inte hur noga mn är i sitt val av avelsindivider.

Något annat att tänka på om vi går på linjen att mankhöjder ofta grundar sig på treåriga ston på sommarpremiering. En del uppfödre visar inte ponnyer som i deras avelsmål är för små eller stora. Var och en har sin fulla frihet att göra som den önskar, jag har inga problem med det. Men det kan vara bra att tänka på när man planerar sin avel. Ifrågasätt ovisade individer, det behöver inte betyda något, men det kan vara ett observandum. Ibland vet man att de vuxit över för man har sett ponnyn ifråga eller känner ägaren. Svårare är ju när man inte har "den rätta kollen". Vill man säkra upp ska man se till att stolinjen har RS eller motsvarande i alla led, då är inte risken särskilt stor att det är övervuxna.

Personligen vill jag helst ha ponnyer strax under metern. Mitt första sto var meterhög, hennes mamma var 106 och mormodern 107. I början var jag inte så manhöjdsfixerd och betäckte henne glatt med vad jag idag skulle anse vara lite för stora hingstar, men det gick bra och hon finns i nästan alla mina ponnyers stamtavla varav de flesta ligger kring metern eller strax under.

Veritas odium paretFörvånad

[Billan]
1

Detta med vad föräldradjur lämnar måste tas med en nypa salt så länge som inte samtliga avkommor mätts, som i detta fall.

Säger som ovanstående…hur många för stora eller överväxta kommer någonsen ut till några officiella arrangemang.

Den statestik som förs blir inte rättvisande. För att få en riktig siffra skulle man behöva ha tvång på att alla reggade avkommor skulle mätas vid en bestämd ålder.

ESJE
4

Visst är detta ämnet mycket intressant och spännande, men jag tror att det är "farligt" att generalisera för mycket. Avel är inte så svart eller vit som man kan tro om man läser i tråden.

Ett exempel som nämns ovan är Almnäs Origo som anses "lättavlad", samtidigt går hans möderne tillbaka till Rustic Sprite som ju i ett annat inlägg nämns som linje som avlar ojämnt när det gäller storlek.

Jotex-linje nämns som en som lämnar mindre individer. Man behöver inte titta så långt bak i han stam för att se att han stammar tillbaka till Rustic Sprite i flera led…

Wells Fireman-linje anses lämna avkommor över 102 cm. Själv var han 102 cm, hans far var 83 cm och modern 97cm. Farfar var 79 cm.

Menar absolut inte att ifrågasätta någons kunskaper eller teorier. Men man måste nog se detta i ett vidare perspektiv.

Håller också med #15 o #16, man måste ha alla fakta för att kunna dra fullständiga slutsater..

Moheda
0

Oj, så många bra och intressanta inlägg! Tack, tack till alla er som är så duktiga!!

SandraO
0

Jag upplevde han också som mindre än 101 cm faktiskt :) Men riktigt trevlig typ enligt mig :)

Lauth
5

Intressant med andras iaktagelser! Men jag ställer mig lite frågande till att A. Origo skulle vara mer lättavlad än A. Sirocco pga sin härstamning med tanke på att dessa förvärvare är helsyskon. Men där ser man hur mycket det kan skilja individer åt i sin nedärvning fastän man har samma stam bakåt. Sen får man aldrig glömma att avkommans eventuella brister inte bara beror på hingststackaren som råkar vara far..

Minsanne
2

Ägaren till Al Capone är inte medlem här och hon ringde mig och var upprörd över den information som givits ang hennes hingst.

Enligt information av ägaren till Al Capone så är hans största avkomma mätt till 102 cm. Ägaren undrade var du fått den uppgiften ifrån att flera skulle vara över måttet.

VeronicaP
0

#21 var en föreläsning om linjer där man kunde gå bakåt mm i Karlskrona som jag skrev högre upp där Morgan föreläste?

Ägaren till Al Capone kan väl kontakta Millan själv och fråga ?  De hade ju bara varit och maila Millan ?

Minsanne
4

Ägaren har varken hennes adress, mailadress eller telefon nummer, och varför ska hon ringa henne, när det är här på forumet som hon skrivit något som inte stämmer?

Kanske andra människor är intresserade av att veta att Al Capone faktiskt inte ger stora avkommor

VeronicaP
0

Sen kan ju jag undra hur man kan veta hur höga alla ens hingst avkommor är då man inte äger alla själv och de inte finns i stamboken , sen tycker ju jag att man kan inte ta de mått som står i stamboken på allvar då de flesta är mätta som 3 åringar och det finns många som har växt mer sen dess , de skulle vara när de är mätta som 8 år alltså slutmätning som borde gälla.

Sen har vi ju en hingst som tex är mindre än vad som står i stamboken , han har riktigt mätintyg gjort av 2 mätmän så de tror ju jag tex mer på ;)

VeronicaP
0

#23 hon hade nog kunnat se att hon har havsrosens stuteri och därigenom kunnat kontaktat henne och kunnat få en förklaring eller ? det hade ju jag gjort i alla fall , varför gå omväga ???? Fast de är kanske typiskt shettisfolk att gå omväga i stälelt för direkt ?

Sen kan ju tydligen ägaren läsa här och då kan man ju bli medlem och lägga in inlägg själv i stället för att skicka andra att fråga något som man själv undrar ??

Var inne och kollade på avkommorna och det var ju inte så många som var mätta och där var en som var 16 cm hög och den kanske antingen ska vara 96 eller 106 cm hög ??

Det är ju en viss linje som Millan skriver om som också står i inlägget #3 som tex al capone tydligen tillhör .

Jag kunde varken tyda till eller från om man kollar stamboken de som är mätta är inte över 102 ev en som är 106 de andra är ju svårt att sia om

Minsanne
5

Jag har bara skrivit vad ägaren bett mig att skriva.
Jag förstår inte varför du ens kommenterar det. Är det tillåtet att skriva felaktigheter så måste det väl ändå vara tillåtet att få skriva sanningen.
Å hur ska hon kunna veta att Millan har Havsrosens Stuteri?

Jag fattar inte varför du blir så upprörd över det Förvånad

Sonja m
4

Det är kanske tur att det inte är så lätt med storlek när man ser att de flesta vill ha sina shettisar under en meter. Är det idealmåttet för att exteriören ska vara optimal eller är det för att inte det ska vara någon risk att avkomman växer över?

Jag saknar ofta storleksangivelse när jag läser i webstamboken, jag vill ju ha hästar över metern, gärna runt 105… och blivnade valacker gärna 106,5. Detta för att jag personligen tycker att de passar mkt bättre framför en vagn med en vuxen person i då.

Om man "lyckades" och alla shetlandsponnier var under 100 cm, så skulle min nästa häst vara av en annan ras.

Milla
4

Jösses Amalia!!!! Får nog be ägaren att kontakta Morgan direkt för detta är från mina anteckningar från kursen i Karlskrona där Morgan föreläste om hingstlinjer och där han även visade en massa statestik.

Då jag inte längre är Medarbetare här så får jag väl be någon Medarbetare att ta bort inlägen då. Jag kan bara beklaga att jag antingen har missuppfattat allt Morgan sa eller så har han delgivit oss alldeles fel saker.

Moheda
4

#27 Jag har också ställt mig frågan om "det ideala måttet" för rasen ligger under metern. Själv tycker jag att man har mer användning av en ponny som är lite större (nu talar jag i egen sak!!). Vi använder vår ponny till körning då vi saknar ryttare Gråter så för vår del gör det absolut inget att han är stor.  Bara han håller sig inom måttet!!

VeronicaP
0

Ideal mottet för avel är väl mellan 95-102 cm tror jag , men jag kan mycket väl använda en som är 107 cm  ;) vilket jag faktiskt gjort men har ju då tex kollat upp hingstens stam jag använde lite extra sen får man väl chansa lite ibland ;)

Elshira
1

Nu har detta väll inget direkt med shetland rakt av att göra men tycker det är ganska intressant detta med höjderna ibland…

Min ena welsh mountainhingst (116.5 cm) har fått två avkommor som är överväxta med en och samma godkänd mountain mamma (mountins får vara max 122 cm). Den ena vet jag är inmätt på 134 cm och den andra vet ag ligger precis innom B-ponny mått. För visso är båda vallacker, men i.af, mer än 1.5 dm liksom…

Hans pappa har även han fått två avkommor med mountain mamma som växt över till 125 cm eller så, och även han var liten, ca 118 cm.

Det är lustigt hur det kan "ploppa upp" så stora avkommor o.O Med min hingst var det ju samma sto, så visst kan det ha varit stoet där lika bra, men efter som pappan trots allt fått det han med så kan man ju fundera.

När man avlar andra sorters djur brukar ju generellt två väldigt obesläktade avkommor bli större (korsningar mellan olika raser t.ex), medan individer som är linjeavlade oftast blir lite mindre.

Kanske är det så att i och med att två väldigt olika individer nedärver sina gener och på så vis får en större avkomma enligt exemplet ovan?

Hakuna matata!

[mathilda...0]
0

Lotta är ju en helt RENRASIG shettis med stamtavla på 114 cm. Hennes föl blev dock också ganska stora runt 100-109.

AnnaLundin
2

#30 - visst kan man använda en hingst som är maxad, men kanske inte till ett sto som också ligger i den regionen…

Man kan ju alltid kika på hur höga hingstens äldre avkommor blivit, men man måste då också se till vad det varit för mammor och hur de generellt har nedärvt storlek.

Eftersom det var min annons som orsakade den här tråden: Jag skulle absolut kunna använda en maxad hingst till Zandra, om jag hittade någon som var spännande. Men sen har jag ett sto som är runt 105 cm själv och ett annat där jag vet att mödernelinjen - inte bara mamman utan dess nära släkt också - har lämnat en hel del övervuxna. Och DÅ chansar man inte med storlek, även om stoet själv ligger flera cm från maxmått.
Och ska jag låna hem en hingst på station så är min önskan givetvis att hingsten ifråga ska funka att använda till alla de ston jag vill betäcka.

Ammiii
1

Min ena hingst är 105 cm. Hans mor är 94 och hans far 100cm!

Ganska intressant hur det kan ändra sig, morfar är dessutom mini.

Han är e. Damm u. Mölltorps Sorina ue Adonis

Kris_J
0

Jag har ett sto som har tio helsyskon, denna skara omfattar ponnyer mellan 89-107 cm eller mer. Fadern är 105 cm och modern 96 cm.

(Mig veterligen är det endast en som är övervuxen, denna ponny var  105 cm som treåring)

mariajalrup
0

Vi har en renrasig shettis som mäter 113 cm i mkh! Han är efter Alfons och undan Rosita 2006. Morfar Kärlingehults Lorion 156. INGEN tror att vår valack är renrasig när de ser honom…men jag tycker att han är superfin exteriört och helt rastypisk förutom mankhöjden då.

Han är ju väldigt användbar i ridningen ända upp till barn i 11-12 års åldern, det enda som grämer mig är att han inte kan starta på travet i A-ponnyklass eftersom han har en otroligt fin och snabb trav!

Kris_J
1

#36 Han kan ju starta i kat B.Glad (Såg at morfar var Hambo och mormorsfar K. Lorion)

mariajalrup
0

:) Det hade han ju fått göra men han hade nog hamnat lååångt efter de andra - dagens travruss är ju ohyggligt snabba!

Kris_J
1

Förlåt trådkapSkäms #38 Men om han går 2.20 tider så kan det ju ändå finnas en del loppCool (Flera snabba russ är ju väldigt små)

mariajalrup
0

Har ingen aning om vilken tid han går på, men kan se att han har en mkt bra trav, längd i stegen och ger en bra känsla i vagn!

Tror dock inte att en shettis har så mkt att hämta i russloppen…och sen är det ju det att man ska hitta en kusk som vill köra shettis bland russ:)

Ove-D
0

Jag har haft ett sto som vi mätte till 109-110 cm.Men som var stambokförd som 105 cm. De flesta i hennes stam var över metern.

Hon har tre avkommor. Den yngsta (fadern 95 cm) och äldsta (fadern 100 cm) har en reggad manköjd som 106 cm (den mittersta har ingen reggad höjd).

Tycker ni att det är bra att det finns övervuxna så att det blir en "större marknad" då de kan vara barnponnyer lite längre eller är det bättre att försöka få ner storleken?

Det finns ganska få (RS-)hingstar 88-94 jämfört med 98-102. Varför är det så?