Varnade hon mig?
hej
Vilken umtumlande kväll. Här har de åskat som sjutton. Riktiga åskskurar som kom ner. Hela himmelen öppnade sig. Men så slutade de regna och åskan försvann (trodde ja)
Selade på Rosa och spände på vagnen. Men ngt kändes fel. Rosa som alltid brukar springa iväg stod helt still ville inte röra sig. genast hoppade ja av vagnen och kollade hur selen satt. De var inget fel där inte. Så ja upp i vagnen igen och smakade på. Rosa blev helt konstig. Hon stegrade sig. Gick omkull. Hon blev liggandes mellan skaklarna. Ja slängde mig ur vagnen. Rosa kastade sig runt och fick nästan lite panik. Som tur var kom Sanne ut och strax efter Fredrik. Vi fick loss Rosa. Skaklarna blev böjda. Men Rosa var lugn. Ledde henne lite och sedan kollade ja över henne. Hon hade inte fått några sår, hon var inte halt. Ställde in henne i en box. Hon var jätte kissenödig. Men rätt som det var öppnade sig himelen igen och de kom värsta åskskurarna och åskan var mitt över stallet.
VAr det en varning?
Man blir lite skraj när sånt händer. Vågar ja spänna för henne igen? Får nog bli tömkörning i morgon så ja checkar av att allt är okej. Men fy vad läskigt. De hade kunnat sluta illa om inte Sanne och Fredrik snabbt var på plats och hjälpte mig. Stort tack Sanne och Fredrik. Vet inte hur ja skulle klarat de själv. Vad häde hänt om vi hade kommit in i skogen och åskan slagit ner i ett träd. Hua vågar knappt tänka på de.
Jag är övertygad om att Rosa ville säga att Ni inte skulle ta en åktur. Djur har ju en förmåga att känna när det = något på gång. Tänk bara på elefanterna när tsunamikatastrofen kom, de drog långt upp i bergen.

Tror också att hon kände att något var på G.

Ja hästar och andra djur känner faran långt innan vi gör det, hade för många år sen ett halvblod som jag red i skogen en dag med kompisar och jag ville hoppa över en mur som avskiljer skogen från en gammal får hage och detta var en hopp häst han hoppade utanproblem 180 cm men denna gång vägrade han hoppa jag försökte flera gånger och jag vart riktigt arg på honom, så skulle min kompis hoppa denna lilla mur på dryga metern och min häst rusar fram och ställer sig i vägen för dem så de rusade in i sidan på oss precis då kom solen ur en annan vinkel och då såg vi någon hade spännt fiske lina eller piano tråd över muren hade vi hoppat hade de kunnat skära benen av sig, så jag tror säkerligen Rosa kände att det fortfarande var oväder i luften och inte ville ut. Skönt att ingen av er kom till skada och hoppas vagnen går att fixa.
Djur känner på sig när nåt ska hända o särskilt då åskväder! De går undan oftast.Vet att jag ridit ut några ggr när det skulle till o åska och hästen har då blivit spänd o vill gå hemåt fort igen. Jag själv har oxå varit åskrädd alltid! Men man brukar märka när det ska till o börja åska för allt blir så stilla o tyst - har ni tänkt på det?Fåglarna tystnar osv.
Hoppas det går bra att köra igen nästa gång!
Alla gör det då rakt inte. Min gamling och jag ver ute och blev överaskade av ett rejält åskväder. Det mulande på och drog i gång på en halvtimme bara.
Lika väl som det kan vara att hon "varnade " dig kand et vara att hon kände av spänningarna i luften efter åskan som varit och den kan också ha stressat upp henne lite så att det var därför hon inte betedde sig som vanligt.
Hoppas att hon inte har blivit skrämd utan att körningen går bra framöver!

hejsan
Jag hoppas också att hon inte fått några men från denna händelse. Hon verkade som vanligt i morse och sprang och busade. Men ja ska testa i veckan att köra igen. De var säkert åskan och ja är glad att hon varnade mig. Den hästen har varit speciell sen dag 1 ja hämtade henne så de är nog så att vi passar bra tillsammans.