SSS Finns på facebook
Nu finns SSS på Facebook.
Bli medlem där och ta del av information och andra saker 
Gruppen heter Sveriges Shetlandssällskap.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Är en vanlig medlem som hört ryktas om detta och även pratat med andra medlemmar om det. Vi är väldigt många som känner oss ledsna och besvikna över detta då vi inte vill skaffa face-book av personliga skäl. Vi känner oss diskriminerade över detta, skall inte vi få ta del av denna info?
#1 Det finns väl ingen som helst anledning att känna sig besviken, ledsen eller besviken för det?!
Det är ju ett helt fritt val att använda sig av det eller inte, informationen finns ju att få på andra sett för dom som vill avstå att använda facebook.
Jag tycker att det var ett jättebra initiativ att fixa så att SSS finns på facebook, det är så otroligt många som använder facebook och det kan säkert hjälpa till att folk får upp ögonen för shetlandsponnyer och är ett smidigt sätt att nå många medlemmar.
#2 Vilka andra sätt då? Jag har frågat runt bland dem jag känner i helgen och ingen vet var denna info finns att få på annat sätt. Det står ju inget om detta på SSS hemsida. En som har face book berättade för mig att det bara ramlade in nyheter som dock hon inte alls var intresserad av men vi som vill veta vet inget…….
Anser fortfarande att deta är diskriminering och att det verkar som om inte alla medlemmar är lika mycket värda trots att samma avgift betalas in. Är det inte det så måste ju vi andra få ta del av detta men hur? En uppfödare sa till mig i helgen att en blogg på hemsidan där styrelsen skrev kanske kunde vara en ide. Jag vet inte men ledsn är jag.

Vad bra, ju fler ställen vi kan marknadsföra våra Shetlandsponnyer ju bättre är det.
Är inte heller så aktiv på Facebook men ska direkt kolla SSS sida där.

# 1 o 3
Förstår faktiskt inte hur du kan se det som diskriminering, då detta var ett försök av några av oss i styrelsen.
och det verkar nu som att de medlemmar vi har på facebook verkar vara glada över detta.
det är endast för att medlemmar ska kunna ställa frågor, disskutera och få lite allmänt kontakt med varandra och styrelsen.
Någon blogg är nog inte aktuellt, då det tar enormt mkt tid och jag tror faktiskt inte att någon känner att dom vill ta på sig detta. All den information som ska nå medlemmarna kommer ut på hemsidan, så det är inget som bara finns på facebook.
#4 Tack Mia, det är precis så vi känner också !
Wow då ska jag gå in på FB direkt o kolla. Tycker det var ett mycket kul o bra initiativ att använda FB då den når ut till så många användare o samtidigt ger bra reklam =)
Jag är en sådan där människa som inte har blekaste aning om Face-book och som jag känner så vill jag nog inte ha någon egen. Är det någon som vet hur jag då kan ta del av detta?
Jag måste också få fråga hur rasen marknadsförs via facebook. Går detta ut till andra människor än medlemmar? Varför skulle en blogg ta mera tid? Jag kan ingenting om detta och mina familjemedlemmar som har facebook kan inte heller förklara. Jag är vad man kallar "datalektiker" men väldigt intresserad och vill så gärna ta del av detta.
Ett alternativ för er som inte har Facebook:
Skaffa ett FB-konto med påhittat namn och använd det kontot ENDAST för att ha tillgång till sidan Sveriges shetlandssällskap och strunta i allt annat larv som finns på Facebook.
Annars så ska ju all information finnas på SSS hemsida, har svårt att tro att viktig information endast ska kunna nås på ett diskussionsforum eller Facebook.
Själv tycker jag att det är ett jättebra initiativ… ska genast kolla upp sidan, Facebooknörd som jag är, haha!
/Sandra
# 9 Tack så mycket, skall försöka med detta.
Tanken med Facebook sidan är knappast inte att det ska gå ut skärskild info där som inte alla kan ta del av.
Det är bara ett sätt att gå ut med snabb info då det finns många aktiva shetlandsmedlemmar där. Mycket av informationen hänvisas ändå till SSS hemsida, och informationen kommer även ut där.
Så INGEN behöver känna sig diskriminerad över detta. Man behöver absolut inte skaffa sig ett konto för att de tel av särskild info, det räcker gott och väl att kika in på SSS sida, när man själv känner för det.
Jag hoppas verkligen inte att någon ser det som en negativ sak över att kunna nå ut med snabb info till ganska många.
Jag säger som vi säger på mitt jobb, antingen så ser man ett problem eller så ser man en lösning.
Ja gör det :-)
Att jag skrev att man skulle ta ett påhittat namn är om man inte vill "finnas" på Facebook av en eller annan anledning. Självklart kan du ta ditt eget namn och bara använda dig av Facebook för Shetlands-sidans skull ändå :-)
Tycker det är ett jättebra initiativ eftersom som sagt var många faktiskt *är* aktiva på facebook.
Känns som att det blir lite kortare kommunikationsvägar så här. Lättare att få kontakt med en styrelsemedlem.
Styrelsen slipper dessutom få samma fråga om och om igen av olika medlemmar om frågan läggs ut "officiellt" på FB…
Så, bra initiativ! Skönt att SSS är öppet för nytänk och att nå ut till sina medlemmar på flera olika sätt.
Jag har ett förslag hur vore det om man gör om sss gruppen på fb till ett lokalt företag eller plats. Då behöver man inte va inloggad på facebook för att ta del av informationen men man kan inte kommentera inlägg.
Testa att sök på shetland Öst facebook utan att va inloggad, så kommer sss sidan se ut för dom som inte har facebook.

#14 vi har funderat på det, att göra det till en egen sida, men då ser man inte nyhetsflödet som nu, sen har ingen av oss haft tid o sätta oss o kolla på det… men så var tanken egentligen från början men jag gjode fel när jag lade upp sidan, o nu har vi över 200 medlemmar där på FB, då skulle alla behöva göra om allt.. men vi får se hur vi kommer göra :)
#15 För min del är det lungt, det får gärna va som det är.

Sen är de ju även ett sätt för oss medlemmar att prata med varandra på FB med :D och även med medlemmar från andra länder , är ju många andra raser och föreningar som alla redan finns på FB med :D
Är mamma till #1, ledsen dotter. Menar ni på fullaste allvar att min dotter skall skaffa ett face book konto under falskt namn för att få läsa om det hon älskar och som är hennes stora intresse? Det finns givetvis skäl till att vi inte har Face book och vi har också blivit varnade för att skriva här för att I P adresser etc kollas upp men tycker detta går för långt så därför går jag in. Annars tycker jag att det verkligen varit trevligt att vara shettis ägare och medlem. Mycket trevliga människor, tack till alla berörda, trevligt motttagande och stämning men åt detta måste något göras. En förenings driven kommunikations central som bara Face book innehavare kan komma åt är inte rätt, förstår att ni tycker det är trevligt, men som sagt, det finns ju alltid skäl till att inte alla har FB!
Jag har full förståelse till att alla inte väljer att ha Facebook.
Men som jag och flera med mig har skrivit så behöver man inte ha det heller. All info som finns på sidan, finns också på SSS hemsida, där finns dessutom mycket mer info.
Tanken med Facebooksidan tror jag snarare är ett sätt att visa att man finns och att komma ut med snabb info.
Jag själv skriver och uppdaterar hur det går med hingstkatalogen och hänvisar till uppdateringar på SSS hemsida.
Jag såg att vår tidningsredaktör skrev och påminnde om manusstopp, det framgår också på hemsidan.
Det här med att skaffa sig ett fejkkonto får stå för den som skrev det.
Det låter som att du tror att föreningen uppmanar att skapa Facebookkonto under falskt namn, när du skriver så. Inga NI har skrivit det, utan JAG gjorde det och jag är en vanlig simpel privatperson.
Har förstått att många undviker FB för att man tex inte vill hittas där, att det är en "samla-vänner-sida" och att det är så mycket ploj där, mobbing o.s.v. Så om man nu bara var nyfiken på vad som skrivs på Shetland-sidan, kunde göra så för att ta del av bara det. Jag tror att man ändå måste uppge sin riktiga identitet, men att man kan "heta" något annat utåt sett… så man slipper vänförfrågningar o.s.v.
Men, men… fel av mig. Förlåt.
Tråkigt att det ses som diskriminering, då Facebook har blivit en marknadsföringssätt för mängder av företag och föreningar, så varför skulle inte SSS kunna visa upp sig där?
Efter vad jag har förstått så kommer ALL viktig information ut på SSS hemsida och disskutera shettisfrågor går ju utmärkt att göra i detta forum ju… inte behöver man Facebook egentligen 
En stilla undran, är ni som är så bestörta över SSS FB lika på era kommuner etc om det orättvisa med en FB sida?
Är det rättvist mot dem som inte har en dator eller internetvana att ha en hemsida?
Är det inte bra med de möjligheter som internet ger?
Eller ska vi gå bakåt och endast ha tidningen som enda informationskälla?
Snart årsmöte, möjligheten att lämna en motion finns.
(Jag vet att det finns människor som kan ha en svår livsituation som inte kan synas, men det finns hjälp att "gömma sig" även på internet om man vill.)
Har man ingen möjlighet att nå en dator men har en fungerande telefon, kan man väl hjälp varandra och läsa vad som skrivs om man inte kan stilla sin nyfikenhet
Veritas odium paretFörvånad
Tänk dom stackare som inte har tillgång till internet, herrejissus vilken diskriminering! Tänk att man kan bli upprörd över en sådan sak som en facebooksida :)
Men för all del låt föreningen tänka bakåt, plocka bort facebooksidan! Och hemsidan, och forumet, alla har ju inte internet och vill inte använda det heller! Är ni säkra på att föreningen ska ha en tidning? Alla läser väl inte den? Det är väl enklast om vi tar röksignaler till styrelsemedlemmarna för att få reda på saker.
Att känna sig diskriminerad av en facebookgrupp är enligt mig helt obegripligt? Tror ni att de ska skriva ut all information där och lägga ner allt annat? Bara för att föreningen värnar om alla möjliga kommunikationer betyder ju inte att de andra blir lidande. Det är ju suveränt att föreningen vill utvecklas och tänker framåt, annars kan man ju lika gärna låta bli att finnas till.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Alla som skrivit och atackerat min ledsna dotter!
Så hon skall inte få vara ledsen, efter vad jag kan utläsa för att # 14, uppenbarligen en ansvarig gjort fel och nu inte orkar rätta till det och för att de har 200 medlemmar på FB. Såvitt jag hört är det ca 1000 medlemmar i förningen, vi andra då? Det finns ju sätt att via nätet nå ALLA, använd det!
Det finns fler än vi som tycker detta ät tråkigt och kalla oss inte bakåtsträvare! Vi har dator, jag jobbar till stor del med IT men FB kan vi inte ha och bara det är min dotter ledsen för. Som sagt, jag har blivit varnad för detta forum av ägaren till vår ponnys pappa samt läser själv och ser vilka hemska påhopp som ibland görs, ofta av vuxna på barn och ungdom, min dotter är inte gladare nu.
# 24 Jag har full förståelse för att inte alla vill eller av olika skäl inte kan vara med på FB med och röja sin identitet.
Om du jobbar med IT tror jag du ganska lätt kan ta reda på hur du kan logga in utan att röja mer av din identitet än vad du gör här.
Jag tycker även att du behöver fundera över vad som ordet påhopp innebär.
När människor har en annan åsikt än mig tycker jag inte att man kan kalla det för påhopp.

#24 Det finns ju SSS hemsida där samma information kommer , det är samma information på båda sidorna försök du som förälder förklara det för din dotter så sakligt du kan så förstår hon att det inte är någon skillnad.
Sen kan ju vi medlemmar diskutera där men de gör vi ju här också så det är eg inte heller så stor skillnad faktiskt.
Allt finns på internet nu för tiden och även på FB , många tex travklubbar finns där men man lägger ju ut samma info på FB som läggs ut tex på hemsidan , ibland kanske meldemmarna diskutera lite .
Tråkigt för din dotter att hon inte kan vara där , varför vet jag inte det är ju något inom fam .
Men bara för att ett fåtal medlemmar inte kan/vill vara med på FB så ska väl inte alla andra drabbas ?
Ibland får man tänka lite mer än på sig själv , det förklarar i alla fall jag för mina barn att så är det i livet.
Så tar du som förälder och förklara för din dotter hur det är och fungerar så blir det inte så stor sak av det.
Tycker eg inte att ni har blivit så påhoppade utan allt beror kanske på hur man tolkar texten och man lätt kan känna sig påhoppad om man är besviken över en sak ( vet i alla fall att barn har lättare för det om de är ledsna över något)
#24 Jag tycker att det är trist att se hur du läser det du vill läsa.
Du skriver "Det finns ju sätt att via nätet nå ALLA, använd det!" Det är ju precis det som jag och många fler skriver i denna tråd. SSS hemsida finns fortfarande kvar och all info kommer ut där.
Sanne har inte någonstans skrivit att man inte orkar ändra, var ser du det? Det enda hon skrev var att tanken var en annan och att det råkade bli en grupp i stället.
Man får nog acceptera att samhället går frammåt. Jag satt och kollade lite för skoj i går på facebook och jag hittade massor av lokala företag och ridklubbar på Facebook. Tre (!) stycken som finns innom en ganska nära radie där just jag bor. Det kommer alltid finnas folk som inte kan eller har möjlighet med olika saker, men fortfarande, SSS hemsida finns och där kan alla som vill gå in och läsa och hämta info.
Jag kan inte någonstans i denna tråd se att du eller din dotter blivit påhoppade, och ordet diskrimminering har nog tappat sin innebörd här inne. Man slänger med lite när som känns det som.
Jag tycker också att det känns trist att folk ska varna andra för att vara med här. När man är medlem på ett forum, vilket som helst, får man nog också lära sig att förstå att alla inte alltid tycker likadant eller har samma åsikt, men för den sakens skull så får man inte känna sig diskriminerad eller påhoppad. En diskussion är en duskission. Man får hålla sig till sakfrågan och inte heller lägga in egna värderingar i vad andra skriver. Det är en konst att förmedla en sak i skrift.

Nu blev jag lite bestört.. Har jag sagt någonstans att din dotter inte är välkommen eller någon liknande ?? det jag skrev i inlägg # 15 var att vi skulle gjort en egen sida på facebook, men det blev inte så. Jag har svarat på att varför vi inte kunde starta en blogg.. jag tror inte någon känner att de har tid eller mer energi att lägga på det.
det är så att SSS är en ideel förening och alla jobbar mkt hårt med att få ut så mkt information som möjligt till medlemmarna, hemsidan är nu uppdaterad med allt som är nytt,
vi som startade Facebook sidan, tyckte då att det var en kanonbra ide för att medlemmarna kan fråga om saker och många är idag mer på facebook än någon annan sida, men det beror ju lite på hur gammal man är, om man ska vara där alls..
har själv två söner i åldern 12-13 år, dom har facebook, men vi ser också vad dom gör där. Nu vet inte jag hur gammal din dotter är, och det är väldigt trist att hon känner sig ledsen,och det är naturligt vis väldigt tråkigt, men ska vi ta bort facebook sidan ?? jag vet inte om det skulle göra henne glad igen? Kan bara säga förlåt om vi gjort henne ledsen.
Här på fokus får man ofta information och kan "prata" med andra shettis människor, samt att vi vill hänvisa till SSS hemsida igen, där finns all information som då även finns på facebook.
Oj herrejösses vilka reaktioner! Vill inte döma någon, men hur orkar man lägga energi på att tjafsa "om allt." Facebook är en sida ALLA kan nå, det är sitt egna val att inte vara medlem, samma sak med denna sida.
Det är så synd att folk inte kan respektera varandra och andras idèer. Jag har iallafall häst för att dom är mina bästa vänner inte för att bli bästa vänner med andra hästmänniskor, men allt blir så mycket trevligare om man iallafall kan hålla masken och vara sams istället för att jobba emot varandra?!
Min åsikt, det är alltså okej att tycka något annat! :)
#24 vad är det för skillnad på att ha ett konto på fokus eller facebook?

SSS har ju kvar sin hemsida och tidning, så informationen går ju ut till alla medlemmar via de vanliga kanalerna, precis som förut. Att dessutom komplettera med en FB sida, blir ju en "bonus", ett ställe till att hitta information mm. Precis som här på forumet. Forumet i sig är inte kopplat till SSS, utan en axtra kanal.
Man ska också komma ihåg att de människor som jobbar med föreningar ( internetsidor, tidning mm ) gör det ideellt och lägger ner många timmars arbete . Behövs mer uppmuntran än osaklig kritik.
Instämmer till fullo med #31. Att det numera ÄVEN finns på FB = just precis "bara" BONUS.
TACK till Er som gör allt detta!
tycker det är toppen att det ävan finns på FB.. Ett kanonbra initiativ!
Har läst denna tråd och bitit mig i tungan flera gånger för att inte skriva men nu måste jag.
Jag tycker det är ett kanonbra initiativ av Styrelsen i SSS att skaffa ett FB konto för SSS. Det är självklart valfritt att skaffa FB och gå in där och läsa och det finns säkert en anledning för er att inte göra det, därför er reaktion!
Men det ska ni veta, ingen viktig info läggs ut enbart där utan är det viktigt för medlemmarna att veta så skrivs det i Tidningen och på Hemsidan så att alla kan ta del av det! Vad jag upplevt det som så är SSS på FB en ren diskussionssida där det bland annat pushas för ev. datum, som t.ex "Glöm inte Manustoppet den 1/2" eller "Dags att skicka in er anmälan till Avelsvärderingen". Är det så hemskt mycket för din dotter att missa det? Det bästa är nog om du kan diskutera detta med henne så hon vet vad som skrivs på den sidan och att hon vet om att hon inget missar.
Jättebra av Styrelsen att ordna FB sida åt SSS!! Stor eloge till er!
Amor vincit omnia 
Jag tror kanske problemet är/har varit att det inte finns någon info på hemsidan om FB kontot och hur man gör för att ta del av detta.
En närstående till mig fick detta automatiskt och vederbörande har inget som helst intresse av att läsa och klickar bort oläst emedan, en annan fick det inte och han har intresse, båda är medlemmar, det är ju klart att det väcks frågor och så då jag som inte har kunskap och dessutom är väldigt negativ till FB eftersom tonårsönerna "bor" där när de kommer hem. Så jag skulle gissa att om ordentlig information/handledning funnits så kanske det inte väckts några upprörda känslor, men det är vad JAG tror, bara en enkel tankegång.

#35 Att vissa har fått och inte vissa kan nog vara så att de har blivit inbjudna av någon annan som är med i gruppen :D , sen kan man ju själv ansöka om att få vara med de gör jag ibland på vissa sidor som jag vill vara med i :D

Sidan på facebook, var en ide som kom och vi lade upp den, personligen bjöd jag in de jag visste var intresserade, sen har det spridit sig,
vi kan se om vi kan lägga in detta på hemsidan, men som sagt det är frivilligt om man vill gå med, det är bara söka på sveriges shetlandssällskap.
vill säga att ALLA är välkomna !

Hittar inte sidan på FB. Kan någon vara snäll att lägga in en klickar länk? Tack.

Klickbar, skulle det vara.
Har du sökt på Sveriger Shetlandssällskap? 

Ja, men det funkar inte. Min dator har tagit time out så jag surfar från en iPad. Facebookappen för iPad ser inte likadan ut som när jag går in via datorn. Där gör man ju olika sökningar beroende på om det är bland vänner eller sidor eller annat man vill söka. Här finns inga alternativ.

http://www.facebook.com/#!/groups/353695531324029/
Du får se om de funkar :D
#44 Du har förstått helt rätt.

Toppen med facebooksida tycker jag
Ang allt onödigt som skrivs på fb.
Jag är själv helt ansvarig för allt som jag själv skriver. Jag ansvarar helt själv för hur jag väljer att tolka det som andra skriver.
Utgå från att alla andra skriver med gott i tanken.
mvh sanna
Toppen med FB-sid!!
#18 du menar väl inte allvar nu? Så bara för att din familj inte använder facebook, så ska inte sidan få finnas?
Det framgår flera ggr i tråden att all info som kommer på facebook-sidan också finns på SSS hemsida. Sen är det ju upp till var och en vilken sida man vill gå in på. Informationen på FB finns att hitta på andra ställen. När det kommer till vanliga diskussioner så får man ju själv göra ett val om man vill bli medlem eller inte, för att kunna diskutera! Enkelt!

Vad är det här för diskussion egentligen. Det är väl toppen att SSS finns på FB, för er som inte har FB är ju det ett eget val, är man intresseard så skaffar man det, annars inte… Hur svårt kan det vara
En stor skillnad på iFokus och Facebook är väl att det är en åldersgräns på Facebook. Det finns det väl inte på iFokus?
Eftersom det är många som är barn som sköter, rider, kör, tränar osv med sin ponny så hoppas jag att allt som skrivs på Facebook också kan komma ut på detta forum på iFokus.
Men är det inte så (är osäker) att vissa grupper på Facebook behöver man inte vara inloggad för att se? Är det så med SSS på Facebook?
#49 Eftersom SSS inte har någon koppling till detta forum, finns heller inga skyldigheter att allt ska skrivas här heller.
Däremot så kommer ALL info ut på SSS hemsida (en sida som vem som helst kan/får besöka), som det står högre upp i tråden. Facebook sidan är ett komplement till hemsidan. Ett sätt att få ut snabb info då måna av medlemmarna är aktiva på facebook.
Jag kan inte hitta sidan på FB.Klickar jag på länken oavn så står där att sidan inte finns eller är inaktiv.
Sök på Sveriges Shetlandssällskap så ska du får upp den som en sida.
#52 Nu gick det