Fråga ang ansökan Rs nummer?
Hej, skriver inte här så ofta men tänke nu försöka be om lite hjälp.
Det är så att jag skall ansöka om Rs nummer till mitt sto, dock förstår jag inte den information som står på SSS hemsida ang detta.
Så här står det :
*Se till att ni får med er avelsvärderingsbeviset från premieringsplatsen.
*Kontrollera att stoet har fått lägst avelsvärdeklass G samt mankhöjd och övrig information.
*Sänd Avelsvärderingsbeviset med ansökan om RS till stambokföraren.
Mina Frågor är: (kanske är dumma men har aldrig gjort detta förut….)
Vad är övrig information de ber om ?
Samt sänd Avelsvärderingbeviset med ANSÖKAN, vilken ansökan ? Hittar ingen ansökningsblankett bland de blanketter man kan skriva ut ?
Vore jättetacksam för hjälp och förklaring vad/hur de menar ! (jag kan ju maila dit men vad jag förstår kan de ta tid att få svar…).
Mvh åsa charlott
Har du shetlandsponnytidningen?
Har för mig att ansökan finns med där, vet att den har legat på www.shetlandsponny.se men nu när jag letar så hittar jag inte den alls :/
Däremot det jag kan hitta är att man helst ska skicka med ett brev om att det är just RS-nummer man ansöker om. Men vet inte alls :O
Hej Nej, tyvärr ej medlem ännu men ska bli i år. Dock hittar jag heller ingen bland de blanketter som finns på SSS hemsida? Hmmm… Tack iaf !!! Någon annan som vet? Å-C

Hej Å-C!
Ansökan som menas är samma blankett som passansökan, på den finns en särskild ruta att kryssa i för RS. Du hittar den på webbstamboken:
http://www.shetlandsponny.se/stambok/blanketter/ansokan.htm
Skulle tro att man med övrig info menar att allt är ifyllt på avelsvärderingsbeviset, alltså förutom avelsvärdeklass och mankhöjd även skenbensmått och eventuella noteringar om blå ögon osv.

Ser nu att länk finns på SSS hemsida men att det bara står Passansökan/Ägarbyte. Inte så lätt att hitta då. Skulle ju vara bra om det lades till RS-ansökan på den länken, så skulle det ju bli tydligt och bra. ;-)
Hej! Tack snälla ! Då vet jag hur jag ska göra…. :) Det hade jag inte listat ut själv…. Många häls Åsa-charlott
när jag sökte rs i somras skrev jag en lapp, söker RS till mitt sto "namnet" 38…… (reg nr) å sen skulle även omdömet ifrån premieringen skicka med…
sen fick jag hämta ut på posten en lapp jag klistra in i passet