Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1258 ggr
runas
0

Mögligt läder

Vill ha bra tips på hur man räddar en möglig sele. Min fina bröstsele mår skit efter att ha tillbringat förra vintern i ett fuktigt mjölkrum(fanns ingen annan plats då) och nu vill jag rädda den inför körsäsongen i år, hjälp!

Har även en fin loksele som skulle behöve lite tlc, bra tips på effektiva medel som inte färgar av sig eller kladdar allt för mkt? Tycker det är en djungel av medel, tvålar och sprejjer som alla lovar guld o gröna ängar men hur bra är dom?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

StuteriSolo
1

använd effax leather-combi, häll ca. en tsk i 4-5 liter ljummet vatten och tvätta selen med det, fetta in med läderfett. Finns en spry som heter "mögelfri" den hjälper till så det inte bildas nytt mögel, men frvarar man grejena i rätt temperaatur och inte fuktigt brukar den inte behövas.

Fick alla grejer (Två rullburar med saker till ca. 15 hästar) helt mögliga när de stod i en ladugård innan vi fick in dem i ett bättre utrymme, det funkade mycket bra, enda sakerna som fått återfall är sådana som förvarats på fel sätt(kallt och fuktigt)

einarsson
0

Tvätta nogrannt med lädertvål. Torka av med riklig mängd vanlig ättika, smörj sedan med fett eller olja. Ättikan tar död på mögelsporerna.