Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettfölboxen
Läst 2114 ggr
emmajensennn
0

Föl frågor!

Hej! Mitt shettissto ska få ett föl nu i slutet av Maj. Jag har aldrig fött upp något föl förr från födslen så jag har några frågor:

1. När kan man börja vänja fölet vid människor? Genom att klappa osv.

2. När kan man börja gå ut och gå med mamman och fölet får gå med?

3. När kan man börja leda fölet själv?

4. När kan man börja ställa upp fölet på stallgången?

5. När kan jag börja "träna" fölet för T.ex hoppning? Läste i en bok att man kan ta mamman och fölet på banan och löshoppar man mamman, så kan man ha fölet jämte för då hoppar fölet också? Men det stog ingen ålder :S

Tack i förväg! <3

You can't make a rainbow without a little rain

sanne
2

jag kan ju bara skriva hur vi själva gör..

1, vänja fölet vid människor..

ja så fort som möjligt ! vi börjar redan vid födseln, eller inom några timmar att dra handen över fölet.. sen varje dag så fölet o mamman vänjer sig att man får vara framme.

2, promendader…

Skulle jag vänta med ett par månader, låt sto o föl få gå o bara vara så dom stärker sina band mellan varandra, men kortare stäckor så kan du väl gå med stoet o fölet lös vid sidan

3, leda fölet..

vi tar grimma på fölet andra dagen, inom en vecka m grimskaft, men inga krav på fölet, men dom ska vänja sig så fort som möjligt, du har massor tillbaka senare om du hanterar fölet tidigt

4, ställa upp fölet..

vid ett par månader börjar vi ivf, binda fölet o då får dom lära sig att man kan stå uppbunden, bli verkad o borstad mm

sista frågan ang hoppning..

det är absolut inget vi skulle göra med föl !

vänta tills fölet blivit unghäst, tänkt på att dom växer och skelettet inte är utvecklat ! sån panik kan det väl inte vara ?

bara lite svar utifrån vår tanke på hantering av föl..

lycka till

emmajensennn
0

Hej! Och tack för alla svar :D Glömde också att skriva att vi inte ska behålla fölet :P  fråga 5. är bara vad jag har läst :P

You can't make a rainbow without a little rain