Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 983 ggr
[egressus]
0

Bli Shetlands-Domare?!

Har letat nu ett tag, kan hända att jag slarvat, men alltid kul att få fråga!

Vet någon hur man blir domare? Helst för shetlandsponny men även andra raser,

går det att på något sett få det på papper att man är -domare-

Går det genom rekomendationer, eller kan man gå någon specifik kurs för att lära sig om detaljer? :)

ThiffannyJ
0

Att bli domare tar lång tid! Du ska börja som sekreterare, sedan får du en rekomenation (om jag inte minns fel) och få börja en kurs. Där efter ska du vara med som aspriant i 4-5 år har jag för mig.

Ett tips är att gå på många exteriörkurser/utställningar och lära sig så mycket som möjligt.

Det finns en online kurs på Svenska hästavelsförbundets hemsida. Det kan ju vara idé att kika på den.

Lycka till!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[egressus]
0

Tack för ett utförligt och bra svar!

PP
1

Kan kanske förtydliga #1 lite… Om inga ändringar gjorts nyligen så gäller följande utbildningsplan för shetlandsdomare:

1.Gå en exteriörkurs och där bli rekommenderad som domaraspirant av domaren som leder kursen

2.Vara ringsektreterare vid 10 tillfällen

3.Tilldelas en mentor och börja gå som aspirant (dvs gå vid sidan av en domare under bedömningen, så småningom få träna på att rangera och ge muntlig kritik)

4.När mentorn anser att aspiranten är mogen, rekommenderar denne att aspiranten får göra "slutprov". Hur lång tid det tar kan ju bl a bero på hur ofta aspiranten går med vid sidan - den som aspirerar flitigt bör ju rimligtvis snabbare nå slutprov än den som aspirerar sporadiskt.

Aspirant bekostar själv resor, uppehälle osv. När man blir godkänd domare kan man ansöka om en engångsersättning på ett fast belopp (minns dock inte summan).

ThiffannyJ
0

#3 Tack :-)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com