Bröstsele
Jag har köpt en bröstsele som vi provat lite löst spänd (inför inkörning i sommar och det är inte jag som ska köra in!!!).
På bilden sitter kanske inte alla remmar som de ska, men vad tycker ni om själva bröstan? Är den för kort? Går den att byta? Bröstan är fast i ringarna på sidorna, men de flesta övriga delar går att knäppa av. Går det att kombinera en annan, längre brösta med befintlig sele?

Egentligen är det svårt att säga något innan man ser ponnyn i drag. Det optimala är att remmen från däckeln till bröstan (och vidare till bukgjorden) är helt lodrät. Det är möjligt att den blir det i drag, även om bröstan ser lite kort ut på de här bilderna. Bukgjorden ser nästan ut att trycka mot armbågarna och det ska den inte göra. Den behöver inte vara så spänd heller. Däckelgjorden är den som håller däckeln på plats. Bukgjorden ska vara lösare spänd för att ge visst utrymme för rörelse när vagnen trycker på.
Jag har förstått att jag spände bukgjorden för hårt. Bilderna är tagna på första provningen av selen och jag är nästan lika nybörjare på selar som ponnyn. Tror att jag dessutom la däckeln lite för långt fram?