Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1575 ggr
[mathilda...0]
1

22 år är det bra?

Det har varit oklart ganska länge hur gammal Lotta är men vi har trott att det var runt 18. Hon va 22, guud jag som tränat henne som en tok och så visade det sig att hon nästan var pensionär.

Men till frågan nu då, kan jag fortafarande rida henne och åka vagn och ta med henne på ridkurser eller skulle det bli för mycket för henne?

ryttarinnan83
3

Härligt.. Håll igång henne så länge du märker att hon vill å tycker det är kul… Låter du henne bara gå i hage nu så kanske hon blir dålig…. SÅ kör å rid kanske lite lugnare men håll igång henne du.. =)

StuteriSolo
0

22 år är ingen ålder för ett friskt russ, gamla Camé som vi hade som blev nästan 34 år hölls igång tills hon var över 30, sedan blev det mest barnridning för henne

Man märker på hästen om den börjar bli "gammal" och inte vill längre.

[mathilda...0]
0

För det är absolut inga problem på energin hon har. Direkt när vi kommer ut från hagen är hon mer än villig att börja röra på sig.

SandraO
0

Håller med #1 och 2

Så länge hästen är pigg och vill vara med så fortsätt räna på en nivån hästen tycker det går bra på.

Jag har en 25 åring(dock en NF) jag rider henne någon dag i veckan, fortfarande pigg, går i form och går enkla dressyrpass. Orkar lätt ut och ta en bus runda i skogen :)

cBrodin
0

Jag har en connemara som är 22, snart 23. Och henne rider jag ordentligt 3 dagar i veckan. Hon mår mycket bättre av att röra sig än att bara stå och älskar få komma ut.
Bocka, Busa och Skena är hon fortfarande expert på och utan tvekan piggast av alla i stallet. Och ser hon transporten stå öppen så får man hålla henne ordentligt annars lastar hon sig själv och hoppas få komma iväg på något skoj.

Så fortsätt som ni gör och lyssna på hästen.

[mathilda...0]
0

Ok tack för alla superbra svar, ville vara säker på att jag inte gjorde henne illa och det vet jag ju nu.

Eliinnn
0

Ifall hon tycker det är kul och orkar så kan du ju fortsätta rida och köra henne,men kanske inte lika hårt !

AusaBausa
1

Klart att man kan köra/rida henne om hon har ork och kondis till det..o tror de håller längre ju längre de får motineras..Min gamle shettishingst hann bli 37 år innan jag lät honom somna in och då red vi honom sporadiskt till 35 år o han älskade när han fick nyttjas..

Eliinnn
0

#8,Ojj,det var mycket :)

AusaBausa
0

japp :-)

Anna-Karin
0

# 2  Hade Camé en godkänd son som hette Condor?

[[AcsJulia]]
2

Kör på du bara! ;) Har en dam på 23 år som tränar i lag med min 8-åriing. Inga problem så länge de tycker det är kul och de är fräsch i kroppen! ;D

Elshira
2

Skit fullständigt i åldern på hästen (i princip i.af, man får ju ta hänsyn till ev kända faktorer som kanske dåliga leder eller svårt att hålla hullet eller så, men det gäller ju alla hästar oavsett ålder)!

Rid precis så mycket som ni själva vill och som ponnyn orkar med. Det är absolut inget fel eller ibland ens skillnad på en 20-25-årig ponny och en 10 åring…

Vi hade en New forest som tävlades (hoppning) till hon var 32 och mortionsreds tills hon fyllde 36 och fick hjärt/njursvikt so 39-åring och fick därför avlivas.

Hennes dotter älskade barn och att få rida och trivdes jättebra på en lokal ridskola, där gick hon med fullt schema tills hon blev 26 och fick avlivas pga tarmvred.

Shettisar blir ju inte sällan över 30, så 22 är ingen ålder alls!

Som sagt, låtsas att du inte vet hästen ålder och rid helt enkelt där efter så får du förhoppningsvis glädjas av ponnyn aktivt i många år till!

Hakuna matata!