Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 841 ggr
Ellen89
0

Bara undrar...

jag har en valack som jag ska sluta rida, inte helt men for det mesta ska han ga i hagen (inte en shettis) han ar skodd pa alla fyra just nu och jag tankte ta av dom. Problemet ar att hans fram tar pekar inat och jag har haft honom skodd anda sen jag kopte han, skulle det paverka honom mycket?

OCh jag ska borja kora in min shettis, behover hon skor?, och far shettisarna is Sverige ha skor pa sig i utstallningar?

Ellen

Sofia_Schultz
0

Prova ta av skorna och se om han blir ömfotad eller nåt. Jag tror inte att hans inåt-tåning kommer bli värre av att han går utan skor iom att han är så pass gammal. Men jag är inte säker…

Jag tror inte att Odette behöver skor om hon har bra hovar fast det beror iofs helt på vad du kör på för underlag och så.

Vad det gäller skor på utställningarna så är jag inte riktigt säker men jag tror att de får ha det om de behöver skorna annars. Man ska lixom inte behöva ta av skorna för att man ska på utställning.

Hanna-D
0

Man får ha skor på dem på utställningar men inte på hingstpremieringarna, av någon konstig anledning verkar man få ha skor på sommarpremieringarna, förra året var det t ex ett flertal treåriga ston som visades med skor på den plats jag var och tittade…

AnnaLundin
0

En häst med avvikelser i benstället nöter ofta hovarna ojämnt och oftast då så att det åtminstone ser ut som att avvikelsen blir större. Man får då se till att verka hovarna lite oftare, för att hålla efter det. DÅ är det absolut inga problem!

VeronicaP
0

Ston får ha skor men inte hingstar …. diskreminering kan man kalla det ;-)

Ellen89
0

okej tack! ska prova med det jag tror att Odette far overleva utan skor for nu och ser hur det gar for Toy's framhovar om jag tar bort skorna… Fot i munnnen

[egressus]
0

Jag är lite "antiskor" bryr mig inte om andra har det men vill själv inte ha det på mina hästar.

De hästar jag har haft har funkat allra bäst utan skor, om dom tidigare haft skor så tar det ett tag för dem att vänja sig, att sluta ömma. Hoven belastas vetenskapligen på ett sundare sett för en häst som inte har skor, men vid träning så som hoppning, eller på hala underlag etc kan det vara skadligt att inte ha skor på dem. Lättare att halka etc.

Pröva ta av skorna prata med en kunnig inom barfota hästar finns MASSOR med sidor om detta på internet även videor på youtube.

Den du kör med skulle jag kanske sko den.

haha blev lite dåligt skrivet nu men.. ja:)

AnnaLundin
0

#6 - om du tittar på datumen när inläggen är skrivna så ser du att du har lyckats leta reda på en 6 år gammal tråd….

Vissa hästar kan arbetas utan skor, andra inte. Det är inte "naturligt" för hästar varken att gå i små hagar eller att ridas och köras. Människan har satt naturen ur spel på många sätt, även genom avelsurvalet. Det är inte längre de friskaste, med bäst hovar, som överlever utan vi tittar på andra saker när vi bestämmer vilka djur som ska vara i avel och paras med varandra. Och, som sagt, när vi dessutom arbetar dem och kräver att de ska utföra vissa jobb åt oss, då får vi också se till att de kan göra det utan att få ont i fötterna.
Vissa behöver skor, andra inte och man får helt enkelt finna sig i det och inte vara rabiat åt något håll.