KOSTAR I MÅNADEN?
hej! vad kostar det ungefär att ha en shettis i månaden? Om man INTE räknar med stallplats :)
Det beror väl på vad du betalar för foder, stö etc.
Min shettis äter ca 5 kilo hö om dagen (bete under betessäsongen) och så får hon lusern i år pga dåligt med protein i årets foder. Vårt hö kostade 2,50/kg i år och lusern betalar vi 155:-/20 kg. Utöver det får hon fri tillgång på mineraler och så har hon en saltsten.
Boxen har vi permanentbädd i, men det går i snitt åt 2 balar torv per månad och då är hon bara inne på nätterna och är en lättmockad ponny. Torven kostar ca 100:-/bal hos oss. Spån är marginellt billigare, men jag tycker att det luktar skunk och att det i längden går åt mer.
Sen kostar försäkringen ungefär en tusenlapp per år. Då har jag valt bort livförsäkringen och har enbart veterinärvård.
En gång om året kommer veterinären (i bästa fall) och vaccinerar och kollar tänder (han är även utbildad tandläkare). Går på 3500:- för bägge hästarna så det är väl ungefär hälften för en. Vi har än så länge klarat oss med bara ett tandläkarbesök om året.
Bajslådan kostar närmare 500:- och sen tillkommer en en hundralapp för att veterinären skriver ut maskmedel (om det behövs) och en dryg hundralapp för själva medicinen. Vi kämpar med att hålla hagarna så parasitfria som möjligt och nollade förra året, men man behöver ju ändå kolla dem.
Hovslagaren tar 300:- inkl. moms för verkning var 10:e vecka.
Tror att vi räknat nån gång att vår ponny kostar lite drygt 1000:-/månad om man slåt ut kostnaderna på hela året. Och det är då en ungponny så vi har inga kostnader för tränare och sånt. Har heller inte räknat med kostnader för utrustning och staket och sånt utan enbart det nödvändigaste.
Den stora hästen kostar inte så mycket mer. Han äter mer, har oftast skor och kissar mer i boxen, men annars är ju kostnaderna desamma.
Vårat är väll inte så dyrt… men vi behöver special foder eft våran har fång… annars blir det runt kostnaden som #1 skrev :D
You can't make a rainbow without a little rain
#1 Okej, tack :)
#2 oj, hälsa h*n att krya på sig :(
utöver stallhyra, försäkring och hovslagare är det torven som kostar (70kr per bal) samt kraftfoder (ca 200kr/år), godis, mineraler (ca 420kr/år). Å så all utrustning då.
#2 vad är det för specialfoder?
MVH
Sofie
#3 då jag inte hade tänk mig att rida ponnyn så behöver jag iaf ingen sadel ;) *blink* men det krävs ju annan utrustning.. :/
Jag betalar inget för stallplatsen, och verkar shettisen gör en av stallägarna utan kostnad.
Hö betalar jag bara för det han äter i boxen (dvs inte för det han äter i hagen under dagen). Så det blir ca 2,50kr om dagen (ca 80kr/månad).
Han får mineraler och havre + har salltsten, vet inte vad detta kostar i månaden, men inte många kronor, kanske 20kr.
Sen 1 torvbal går åt i månaden, kostar ca 100kr.
Försäkringen betalar jag en gång om året, 1200kr.
Vaccination 500kr om året (dock mer i år då han grundvaccineras mot influensa).
Avmaskningsmedel har jag inte behövt betala än, så vet inte vad det kommer kosta.
Men max 400kr i månaden + att jag sparar varje månad om veterinär skulle behövas.
#6 oh, lyx med gratis stallplats och verkning.. 400 imånaden lät ju inte så dyrt.. :)
#3 (hon) det ska jag :D
#4 vet inte vad det heter… men ska jag ta reda på det?
You can't make a rainbow without a little rain
#8 Gör gärna det :)
MVH
Sofie
Min kille kostar 60kr per månad i försäkring 200kr för hö/halm/spån/mineral/saltsten per månad å köper en säck 20kg foder som räcker i ca 6månader. verkar själv eller får hjälp av hovslagare som jag hjälper då å då så får det gratis! så totalt ca 300kr i månaden. Men sen e jag duktig på att köpa grejjer åt han… =)
Mina är VÄLDIGT billiga i drift. Jag har korn och ensilage direkt på gården och där bor de gratis. Men brukar räkna med att det kommer till för skoning och veterinär.
En normal budget på en shettis per månad skulle väl kunna ligga på 2000-3000 kr skulle jag tro. :)
Räknar jag per häst kostar mina ca 140:- hö (2,5 kg/dag)
Kraftfoder och lusern går på runt 50-70 kr/månad.
Ca 2 säckar spån som kostar 17 kr s på träindustrin.
Verkar de själv med och tar ut hovis emellan åt men då tar han bara 100 kr föe verkning :p
Försäkringen betalar jag årsvis, så en normal månad kostar de mellan 200-300 kr/häst.
http://minihingstar.n.nu
Försäkringen ca 1500 kr per år
900 kr varannan månad för skoning,
1700 kr för stallhyra + 200 täckesservice vintertid. foder/strö ingår
Tänder och vaccinering ca 2800 kr per år
Ponnylicensen 200 kr per år
Lektioner: 0-ca 800 kr per månad
Bvitamin ca 110 kr varannan månad
Säkert något mer helfestligt jag glömt.. Om inte alla saker man ''bara måste ha'' och diverse bananer och morötter…..
Varför skaffar jag inte en billigare hobby.. Inser i skrivande stund att det här är för EN ponny, har tidigare haft två.. och under en tid stor häst & ponny och storhäst kostar det dubbla i stallhyra… ojojoj :( Sen hun,katter och gnagare på det…
Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.