Hur lång tid kan det ta?..
Igår släppte jag min valack på bete med två andra hästar, ett sto och en valack. Från början vaktade stoet på sin kompis medans han ville hälsa på min häst. Dom sprang runt i hagen lite och "fjantade" som endel gör men sen lugnade det ner sig och dom började beta. Dock gick min häst på ena sidan av hagen och dom andra två på andra sidan av hagen, men både jag och den andra ägaren såg väl inget problem i det utan tänkte väl att dom kommer lösa de under kvällen/natten.
Kom precis från hästarna nu och dom gick fortfarande på var sida av hagen, när jag gick fram till min häst för att ge han lite morötter kom dom andra och jagade bort honom.. När min häst gick iväg sprang båda efter honom och den andra valacken gav han en kick medans stoet bet han i halsen. Tycker synd om min häst och undrar hur lång tid det kan ta innan hästarna blir sams, och blir alla hästar sams?
Ska jag låta det gå någon/några dagar till och se om det blir bättre eller ska jag plocka hem honom igen?
/SG

De flesta hästar blir sams, men inte alla.
Vi hade ett D-ponnysto som aldrig accepterade vårt Ardennersto. De slogs så flisorna rök så vi var tvugna att dela på dem, då hade vi ändå haft dem ihop länge utan att få det att fungera. Det var ponnyn som muckade hela tiden och bara med Ardennern. Vilka andra hästar som helst fungerade det utmärkt med.
det kan ta från ett par dagar upp till ett halvår….. Frömodligen blir dom kompisar så småningom. Om dom inte slåss så stickorna ryker så tycker jag att dom skall få gå ihop. Dom två som gått ihop innan är ju kompisar, så det kan ta lite tid för en tredje att komma in. Hästar blidar gärna par, så finns det någon mer som kan gå i hagen så är de ju bra, men inte på något vis nödvändigt.
Häls Madde

När man släpper in en ny häst i en etablerad flock brukar det ta två-tre vecor innan den nya hästen anses som flockmedlem, och sedan beror det ju på hur hästarna är hur de blir accepterade och tar sin plats i flocken.