Exteriörfrågor
Jag är inte så insatt när det gäller exteriöret för shetlandsponnyn. Men har några frågor.
Förklaringen på SSS är rätt tydlig och lätt att förstå, men vissa frågor kvarstår(även lite andra frågor)
1. "Man- och svanshår skall alltid vara långt, rakt och rikligt samt hovskägget rakt och silkesglänsande"
- En häst som ställs ut, får den alltså inte ha klippt man? nivet ca 1,5dm långt rakt (som en dressyr/hopphäst ex) Samma med hovskägget, får det ej klippas bort?
- "107 cm är högsta tillåtna mankhöjd vid fyra års ålder eller äldre. 105 cm är högsta tillåtna mankhöjd vid tre års ålder."
- Om hästen vid tre års ålder skulle vara ex 105,5 eller 106 vad händer då? Och en "vuxen" Shettis som är ex 108, vad händer då? (inte fysiskt) utan i tanke ang utställning, avel osv
3. "Kroppen skall vara stark med stort hjärtutrymme" Vad menas med detta? Är det något som är synligt när man ser hästen? Är det bara ett "talesett" för att förklara en viss del av kroppen eller menas det bokstavligen att hjärtat ska ha en stor plats? Läser medicin så kanske tänker i för anatomiska perspektiv..
4. När jag kollar på olika shettisar ex hingstar & ston så kan jag ofta tycka att endel har en ganska djupgående mage, vet inte riktigt hur jag ska förklara, Att den ser väldigt rund ut neråt. Jag vet att Shetlandsponnyn inte är en fullblodsras(såklart) men har även sett Shettisar som inte har denna "kagge" handlar det om ett individuellt utseende eller handlar det om träning? Misstolka mig rätt.
(bifogar två, en med magen och en utan)
5. Skor ni shettisen? Varför? Bortse från ex halka.
6. Är spatt vanligt hos shettisen? Vilka andra sjukdommar är "vanliga" hos dessa hästar? Fång vet jag om då dem är lättfödda, Vet ni sjukdommar och kanske orsaker, riskfaktorer?
1. Hästen ska ha naturlig hårväxt. Enda undantag som görs är om hästen tävlar i någonting utöver utställning. Då är det tillåtet att raka hårremmen. Jag vet också att det är tillåtet med såkallad "travstubb" i nacken om hästen ifråga tävlar trav.
2. Hästen blir helt enkelt förbjuden att tävla i utställning om den överskrider dessa gränser.
3. Det som menas med detta är att hästen ska ha en rejäl kroppsbyggnad. Alltså tillräckligt djup bröstkorg och bog för att lungor och hjärta ska ha mycket plats att arbeta.
4. Det handlar både om individ och träning. Mitt sto som tävlat och tränats mycket hårt har aldrig haft någon "kagge". Inte ens när hon vilar en hel vinter får hon putmage. Hade en halvbror till henne ett tag, han tränade och tävlade lika hårt, men hade ändå en liten putmage!
5. Jag skor de ibland och ibland inte. Om vi tar sommaren som ett exempel: Mitt äldre sto har STENHÅRDA hovar. Man kan köra henne på grusvägar utan att det sliter en millimeter på de. Så hon går oftast oskodd. Mitt yngre sto har dock ganska veka hovar och detta leder till stort slitage om hon går barfota. Därför skos hon även sommartid.
6. Såvitt jag vet är spatt inte någon ytterst vanlig sjukdom inom rasen.
Fång som sagt och kolik är betydligt vanligare. Båda orsakas av bland annat födoämnen. Kolik kan förebyggas genom begränsat saltintag, obegränsad tillgång till vätska och , i vissa fall, att man undviker sandiga hagar. En av mina råkade nämligen ut för sandkolik när hon ätit från backen och stora ansamlingar av sand samlades i tjocktarmen. Veterinären sade då att många kolikfall faktiskt beror just på sand, grus eller jord.
Eksem (sol, insekts etc) är också ganska vanligt. Kan motverkas med tillgång till skugga och regelbundna duschar. (Då det lätt blir tjocka lager av smuts som lägger sig över eksemen i man och svans. Detta leder i sin tur till mer eksem och sår.)
Hoppas det var till någorlunda hjälp! :)
Tack så mycket, det var väldigt mycket hjälp! Tack så mycket att du tog dig tiden!!

Nej, övervuxna shetlandsponnyer förbjuds inte att delta i utställning. Däremot rangeras de inte och kan inte tillgodoräkna sej själva eller sina föräldrar resultatet. Förmodligen kommer typpoängen dras ner eftersom en övervuxen shetland inte lever upp till rasstandarden. Men de får fortfarande vara med. 
#5 Jaja! :D Jag fattade det alltid som att de inte fick vara med! Men man lär sig nått nytt varje dag! ;)
Om ponnyn är rakad på utställning för att den tränas eller tävlas så behövs det ett intyg för att den ska få rangeras och tillgodogöra sig poängen. Det räcker inte med att bara säga att den tävlas.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7 Nej precis. Min häst var registrerad i SvenskaPonnytravFörbundet, så det var lätt att skriva ut bevis! :)