Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2468 ggr
[egressus]
2012-03-13 23:25
0

Foder, spån, & hö?

Blir väldigt förvirrad när jag läser alla trådar som ex handlar om vad era shettisar kostar i månaden eller vad ni ger dem..

Genomsnittligt så får shettisen ca 4kg hö/dag samt ½kg ex foder (ex krafft grund)..

men de flesta säger att de betalar ca 1000% kr/månad och att en säck på 20kg på krafft räcker i 6 månader?

Hur?

om en häst käkar ½ kg dag så räcker ju bara den påsen ca 1,5 månader?

Kan någon redogöra punktligare för mig vad kostnaderna ligger på ungefärligt, vad genomsnittet ger sina hästar (ex 4kg hö 2dl havre)?

Känner att jag är helt ute och simmar och kanske fält krokben för mig själv.. men många av er har riktigt toppen svar, så bättre att fråga en att vara tyst:) så..

sofiek90
2012-03-13 23:34
0

Om en säck mat kostar 179 kr och räcker i 3 månader kostar det kraftfodret nästan 60kr/månaden. Det är så jag räknat :)

För mig kostar ponnyn 2500kr/månaden igenomsnitt. Oavsett om han får 5 kg hösilage eller 10 kg hösilage. Kraftfoder, grovfoder, torv och stallhyra samt tävlingar, träningar, massage, hyra av transport m.m ingår i dom 2500 kr. Utöver den summan är dock försökringen på 1000kr/år och hovslagare som i genomsnitt kostar 400kr varje månad jämt fördelat (900kr/gång.) Även utrustningen tillkommer ju, men i nuläget har jag fått både täcke och grimma. Så han överlever ett tag till utan att jag köper nytt till honom. Glad

MVH

Sofie

Joystick
2012-03-14 09:39
0

Jag har då två shettisar här hemma.

Sen i höstas har vi verkligen haft TUR. Då vi fått hösilaget. Ja de har väl kostat några kronor att köra hem balarna men ändå.

Vi köpte hem 1 bal med insådd halm och en pall med spån för lite drygt 2000 kr

Köpte hem 2 st 20 kg:s säckar med mineraler 500 kr st en betfor säck 119 kr och en veteklisäck 80 kr.  Hade saltstenar sen tidigare.

Å så en säck med fodercentralens helfoder 165 kr tror jag. Ger de som godis ( fyller i ca 1 dl ibland i aktiveringsbollarna)

Mina grabbar får då dela på ca 9 kg hösilage om dagen å så får de 1,5 dl vetekli,1,5 dl betfor och ca 1 dl mineraler ( torra mått blöts rejält)

Det är snart dags för en kur med jäst när de börjar fälla. Ca 1,70 per paket och de går ett om dagen.

Hovslagare då mina killar är skodda i fram kostar ca 1000 kr per gång ca var 8:e vecka.

Försäkringar kostar ca 200 kr i månad för båda hästarna.

Livstidslicenser för killarna har jag skaffat under tiden september- december 1900 kr

Mätning av Pegasus ca 1000 kr.

Vaccinering 1 gång om året ca 1500

Kolla masken  köpte jag in billigt så de har jag förbetalda nu till i sommar.. Minns inte vad maskmedel kostar.

MEN det kommer ju alltid till små saker som kostar pengar så jag räknar nog ett snitt på 2000 kr i månaden. Sätter undan 600 kr på ett konto varje månad så jag har  å kan köpa in allt hö på en gång, köpa spånbalar i storpack osv.

SandraO
2012-03-14 11:07
0

Jag ger min 5 kg hö om dagen, kg pris på 2 kr Och hon får 3-4 dl müsli, anpassat för dräktiga ston. Ca 200:- för 20 kg!