Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 1175 ggr
Kris_J
15

Köpa häst? Observera då...

Det finns en del ston till försäljning vars avkommor inte lätt kan få ett pass eftersom betäckningarna inte är rapporterade. Så ska du köpa ett dräktigt avelssto och inte vill få problem, var på din vakt och kontrollera med SH/SSS att betäckningen är rapporterad.

Finns även en del unghästar till salu utan pass.

Iofs inget nytt men vill varna då det vid första anblicken kan verka seriöst.

Se alltid till att få se hästens pass och att få med det vid köp.

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
1

Kanske ska förtydliga att med pass i ovanstående menar jag pass utfärdat av SSS.

VeronicaP
1

Bra Kristin att du uppmärksamma detta :D

Kris_J
2

Ett förtydligande till.

Självklart finns det även ponnyer som kan ha pass utfärdade eller vara berättigade att föra in i andra länders stamböcker. Bortsåg helt från dessa när jag skrev mitt inlägg. Menar inte att "varna" för dessa. Har fått påpekande via pm om mitt utpekande. Vill understryka att det var ett förbiseende från mig att någon kunde känna sig påhoppad. Ursäkta, det var inte min mening.

Oavsett ovanstående skall betäckningar rapporteras enligt jordbruksverkets föreskrifter. Den jag "varnade" för har inte följt detta. Och annonserar ut de dräktiga stona till inte ont anande köpare. Vilket är beklagligt.

Vem som än utfärdat hästpasset ska man alltid få ett pass i handen när man köper häst. Då minskar man risken för ev problem.

Om du köper ett drägtigt sto, ta reda på att den blivande avkomman kan föras in i en stambok. Om du inte nöjer dig med et SH pass.

Ellinor Johansson
2

Bra skrivet skrivet Kristin.

Det kan vara på sin plats att upplysa ev. köpare att det till vad det kostar att föra över ett sto eller en föl till en svensk stambok.

Det är betydligt enklare och billigare att köpa ett dräktigt sto redan är registrerad i Sverge och betäck med en hingst som är förd språngrulla på.