Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 841 ggr
Sasser
0

Mat:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tillhör den skara (säkert liten) som HATAR att laga mat. Jag har 3 barn som MÅSTE ha mat..Förvånad… Själv skulle jag överleva på vatten & bröd varje dag….

Snälla ni, jag har ide-torka varje dag fast jag vet att man kanske borde veckoplanera för matsedeln. Tänk om man åt som hästarna: Samma lika varje dag!:) Vad smidigt och lätt det skulle varaFlört.

Låter som mina barn nu kanske svälter. Men att äta kålpudding, köttfärslimpa & pölsa BARA, det vägrar jag.Skrattande.

Enkla, gärna billiga tips på lätta & snabba maträtter. Har du lust?

RebeckaSvensson
0

Att laga mat är ngt av det värsta jag också vet. Ska bli så skönt att åka hem på sommarlov och förhoppningsvis kunna sätta mig vid ett dukat bord när ngn annan lagat riktig mat :-)

Att leva på vatten och bröd skulle jag också kunna göra och praktiserar det med jämna mellanrum här uppe. Har jag inte hunnit med att fixa mat på söndagarna som helst ska räcka hela veckan och frusit in i matlådor så blir det just bröd och vatten för det mesta… Så, du är inte ensam…

VeronicaP
0

Ha ha här hemma när jag ska laga mat så blir det spagetti och köttfärsås *ler*  Ungarna blir inte så glada då :-). Men korvstroganoff och ris, ungsbakad falukorv och mos, pasta och bacon sås  chiliconcarne och ris, finns ju hur mycket som helst eg, kan inte skryta med att jag gör maten allt för ofta m tur man har en sambo som gör maten annars hade väl jag och barnen svält ihjäl.

Kris_J
0

Jag älskar att laga mat när jag har tid. Men oftast blir det snabbmat, cous cous och diverse grönsaksblandningar är perfekt snabbmat. Om man vill ha kött kan man ju ta en färdig grillad kyckling till. Har du allt hemma är middagen fixad på under 10 minuter. (Vattenkokare rekomenderas till vattnet.) Det går att variera i all oändlighet. Som variation till Cous Cous finns bla Dinkel, eller Quinoa, det tar lite längre tid att koka.  Blanda i hop allt när det är färdigt, olika kryddor och diverse nötter kan toppa det hela.

En hel laxsida ungnen är också snabblagat. 

Annars när tid finnes lagar jag diverse stekar och gärna kålpudding med en härlig grädsås till, det älskar mina barn.

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Vad skönt det finns fler som avskyr att laga mat! Äta gillar jag, men inte det jag själv lagat. Maken har hand om den mesta middagsmaten, jag gör så mycket annat istället.

Vi gjorde matsedel ett tag och det fungerade bra, får nog börja med det igen.

Råvarorna får alltid för sig att krångla i min närvaro, det blir aldrig bra. Då bakar jag hellre, det är både lättare och roligare.

AusaBausa
0

Hatar också laga mat…nödvändigt ont, hade överlevt på vatten o bröd och kaffe :D

Gubben är duktig på o laga mat men får också idetorka ibland o vill ha min hjälp med tips, hrm! Brukar gå in på ICA de har mkt mattips även Skånemejeriers hemsida har tips…

Vilma
0

Vi har:
korv-mån,
fisk-tis,
kött-ons,
färs-tors o
soppa-fre    (pizzakväll Flört)

En lapp med alla olika, korv tex och när man kommer på nån ny rätt så skriv upp den på lappen..

Det har blivit mycke lättare när man har "listan" att gå efter, värt att prova!

AnnaLundin
0

Jag gillar att laga mat, men har sällan tiden att göra något avancerat numera. Det är så mycket annat som prioriteras högre än flera timmars matlagning… Men testa detta nån gång:

Het pannkaka (som vi brukar göra med Fetaost i stället för getost)

AusaBausa
0

ett tag var vi duktiga med matschema. Satt o skrev upp meny vecka för vecka innan vi skulle handla…Perfekt! Så lätt det blev att laga mat… får kanske ta tummarna loss o göra så igen;-)

veronicarickfelt
0

jag älskar o laga mat =) en halvtimme sådär 20 minuter tycker ja att maten kan ta när den ska lagas.. Försöker undvika snabbmat o sånt.. åh sen kör min kille lastbil så han ska ha matlåda. man sparar sjukt mycket pengar på o ha matlåda me sig än o äta ute för 60-70 spänn i månaden..

annie
0

Jag gör också matlistor, skulle få spel annars och mina barn antagligen få svälta…stackars dom! Ledsen

Matlistan görs en gång/månad eller varannan vecka, sen storhandlar jag och veckohandlar så att allt är hemma -puh! Det är nog en nödvändlighet för mig att ha den där listan… sen kan man ju hoppa som man vill i den iallafall Skrattande

Pastasallad är enkelt, gott och lättlagat. Koka pasta, i med grönsaker och något som ni gillar exv. korv av olika sort, kyckling, räkor etc, krydda - klart! Precis som med couscous som #3 skrev.

VeronicaP
0

#3 Men kristin kan inte du komma hem till mig och göra lite kålpudding , jag älskar det men är rätt ensam om det i min familj *S* och jag kan inte få sambon att laga till den maten ;-)

Kratern
0

Åhhhh…. vad skönt…..jag är inte ensam. Med att avsky matlagning menar jag.

Jag brukar däremot vara duktig på att storhandla en gång i månaden. När jag då går imkring där och följer min lista Oskyldig så brukar jag kolla lite vad som är billigt just då och gör lite provisoriskt mat-schema.

Ahnna
0

Efter att ha bott ihop med en kock så har jag lärt mig laga lite mer avancerade rätter, men som samtidigt är enkla och relativt billiga. En personlig favorit är pasta i gorgonzolasås med rödvinsstekt kyckling eller nötkött. Det låter krångligt, men det är en rätt som nästan helt och hållet lagar sig själv.

Eller varför inte grillad fläskfilé med potatiskroketter på en spegel av fransk örtsås och smörslungad sparris…? Också tokenkelt att laga, men låter "fint".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sasser
0

#13 Shit Ahnna!! Det märks att du inte har barn *asg*

Vad skönt att höra att jag inte är ett unikum vad gäller att tycka om matlagning:)

Mera förslag mottages tacksamt!!

Lulan
0

Mat ja… tycker det går i vågor hur kul det är att laga! De bra perioderna är faktiskt även jag duktig och gör veckolistor på vad vi ska äta (jag sambo plus plastson 7-år). Plus att vi har en lista med maträtter som vi fyller på och kan välja därifrån. Men de dåliga perioderna (som nu) så blir det till att slänga ihop vad som finns. det blir mycket korv och påhittade pastasåser :)

Men du ska få lite tips också Sasser - kasslergratäng är gott o lätt. har du ris över från dagen innan lägger du det i en ungsform, lägger skivor av kassler på det och annanasringar, blanda matlagninsgrädde och chilisås håll över och riv på ost. gratinera i ugnen tills det ser färdigt ut. En annan god lätt rätt är att du steker grönsaker i stora bitar - gurka (ta bort kärnorna), abergine, röd lök och champinjoner. koka färsta tortellini med ostfyllning blanda ihop med grönsakerna, gör en kall sås av avokado, creme fraishe, charlottenlök, lite citron och massa persilja.

Är jag ensammen hemma är det mackor som gäller, skulle kunna leva på endast det :)

Midlingur
0

Grönsakssoppa! :) Billigt och tar cirka 30 minuter att laga.

RebeckaKihlberg
0

Jag tycker väl det är ganska roligt att laga mat, men det är tråkigt att bara laga till sig själv så jag får nog erkänna att det blir en del mackor och pasta.

Fast favoriten just nu är Kyckling med ceam fraishe och dijonsenaps- sås …riktigt lätt att göra och gott, men jag tror inte det är något som går hem hos barn.

Sasser
0

tack tack alla! Mera mera….

Midlingur
0

Ugnspannkaka! :)

Benjamin
0

Något som mina barn gillar och som är lätt att göra är torsk kokt i fraiche eller matlagnings yoghurt och mycket dragon. Till det brukar vi ha kokt potatis och rårivna morötter.

Tigrou
0

Denna kasslerlåda gjorde jag en dag och den var uppskattad av både gubben och sonen. Jätte enkel att göra http://www.recepten.se/recept/kassler_ris.html

Madelene_Udd
0

Jag säger bara en sak…POTATIS Skulle inte överleva utan potatis! Är så gott och enkelt och billigt! Och det går att variera i evighet. Ugnsbakad, kokt, stekt, klyftpotatis, rårivena, hasselbacks , potatisgratäng osv.

Och det tar inte så mycket längre tid än att koka pasta eller ris. Problemet är väl snarare att man planerar för dåligt. Börjar man laga mat när man redan är vrålhungrig blir det jobbigt, man orkar inte vänta på att maten skall bli klar osv….

Jag brukar ta med mig reklambladet från mataffären på måndagen, och så handlar jag det kött som är på extrapris den veckan. Automatisk omväxling. Ser alltid till att ha grönsaker hemma, både färska och i frysen.

Laxkottletter är fin snabbmat, liksom all fisk som går fort att laga.

Min specialare:

Koka potatis, och göra en fiskgryta. En enkel variant är att bottna med krossade tomater, en mjölredning, grönsaker efter vad som finns, ex. lök och champinjoner. Koka upp, lägg i fisken och koka o 5-7 min. Krydda efter eget huvud! KLART! (koka lite längre om fisken är frusen…..inte alltid men kommer ihåg att ta upp den ur frysen..)

Jag tycker inte heller att det är roligt att laga mat alla dar, men man måste ju och då kan man försöka att göra det bra också…. Planering är väldigt viktigtt och underlättar massor, tycker jag!

Häls Madde

Ahnna
0

#14 Det finns inga restriktioner på den maten jag räknade upp, alla kan äta den, barn som vuxen. Gör ingen stor grej av det bara, låt dem smaka innan de får veta innehållet. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Charlotte-J
0

Jag gillar inte heller att laga mat och får ofta idétorka. Men här kommer ett tips på något lättlagat och billigt. Det låter äckligt men är jättegott så prova om ni har möjlighet!

Tonfisklåda!

Skala och "båtskär" potatis som sen kokas. Gärna en mjölig sort. Stek lök under tiden. Lägg sen den kokta potatisen i en ugnsform med den stekta löken på. Ta sen en burk tonfisk (i vatten) och "smula" sönder ovanpå detta. Strö sen torkad/eller fryst Dill över allting (gärna mycket). Som avslutning tömmer ni Bearnaisesås (lite mer spädd än vanligt) äver allt detta och in en stund i ugnen. Mängder på alla saker får man prova sig fram med men jag brukar ta så här:

Potatis så att lite mer än halva formen fylls (upp till kanten räknat alltså)

2 Stora gula lökar

2 Burkar tonfisk

Dill så att det täcker hela

3 påsar Bearnaisesås men utspätt i 6 dl vatten

Jag lovar att det är mycket godare än vad det låter Flört

Amor vincit omnia Kyss

Jess
0

Yes, vilken bra tråd!Skrattande

[Anna-N]
0

En mycket god rätt och väldigt enkel som uppskattas av alla:

Skär rökt skinka i strimlor/bitar. Fräs detta med smör och lägg i en buljongtärning. Häll i creme fraiche (kokbar) och blanda med allt och låt koka upp. Avslutningvis blanda med persilja.

Serveras med kokt bandspagetti. Jättegott o gjort på 10 minuter.Glad

Lulan
0

Nu när vi är inne på barn och mat - hur sjutton får man en 7-åring att tycka om mat, alltså mer än pannkaka o köpta köttbullar? Tror det till 90 % sitter i huvudet då han kan se ut att tycka om det men svaret är alltid nej om man frågar om det är gott. Innan jag kom in i familjen så lagade väl inte hans pappa så otroligt varierande mat, men då den elaka styvmamman (jag!) kom in i bilden blev väl matlagningen ett litet lyft, tycker alla uton sonen då :) han måste alltid smaka maten åtminstonde, men hade det vart mitt barn skulle han inte ha ett val - ät eller var hungrig. men då han inte är min egen får pappan ha sista ordet. hur ska man göra?

[LinneaDahlberg]
0

Jag hatar också att laga mat, men ÄLSKAR att äta den.

Jag är själv en grönsaksfreak och älskar typ avocado, fetaost, tomater och allt sånt. Så det är gott med pasta och en vinegrette till. Jag äter ofta sallad, och har som många andra skrev ALLTID färska och frusna grönsaker hemma. Pasta är också bra och billigt och finns i många varianter.

#27 till barnen har vi hemma alltid älskat shepherds pie… görs alltså på lammfärs, men går även att göra på annan färs. Man steker köttfärsen, har gärna i lite hackad lök, morotsskivor, ärtor eller sånt i och låter det sjuda lite i buljong på spisen. Häller över hela alltet i matpajform, lager med (helst hemmagjord) potatismos ovanpå, så in i ugnen tills det blivit lite färg på potatismoset. Serveras gärna med sallad, och ketchup!! Räcka ut tungan
Alla ungar har alltid gillat denna rätt  när vi bjudit på den.

Jag gillade också hel blomkål med ostsås när jag var liten. det är en sån där rätt mamma fortfarande gör till mig om hon vill smöra! Flört

UG
0

Tips på att få barnen att äta grönsaker: När maten tillagas sprider sig (förhoppningsvis) en väldoft i huset som gör alla hungriga. Då har vi gurkstavar, blomkål och paprikastavar ståendes i glas på köksbordet tillsammans med en skål dipp gjord på turkisk yogurt. Nog dippas det och äts grönsaker då!

Annette
0

Här är det jag som är kräsen. Ungarna äter allt. Gärna blodpudding, fiskbullar, rotmos, kroppkakor. Pölsa har de inte testat, men de skulle säkert äta det också.

Olofsson
0

Tacogratäng är mumms och det är enkelt men ändå lyxigt.

Blanda philadelphiaost och creme fraiche i en ungnssäker form, sen steker du köttfärs och blanda i tacokryddan i köttfärsen. Sen lägger man färsen över phialdelphia blandningen, sen lägger man krossade tomater på färsen och sisst riven ost. in i ugnen i typ 15 min så det fåt gotta till sig. Sen kan man servera med sallad och tacochips! Smasken!