Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1325 ggr
Memzo
0

Ont i magen...

vill bara skriva av mig lite…

Imorse när jag skulle släppa ut hästarna såg jag att lille Bobbys ögon var totalt igen svullna.. Ögonlocken var så svullna att det inte ens gick att se hans ögon (han är 10-12 månader shettis/welsh)

Ringde direkt till vet men de kunde inte komme fören sent  i e.m . Ringde till en annan, de hade fullt hela dagen. Gick ut o kollade igen och då hade han börjat svullna över nosryggen och hans ögon hade börjat rinna.

Då ringde jag 4 veterinär till i området, ingen svarade.
till sist fick jag tag på en till, och de ska komma strax. Nu har han börjat andas sämre också.

vet inte vad jag ska ta mig till längre…
Panik och det gör så ont att titta på honom :(

Nu ska jag gå ut till hoonom iaf

Ellinor Johansson
0

Vad otäckt hoppas på ett snabbt tillfrisknande

Memzo
0

Han andas inte jättebra, har på 20 min blivit fylld av knutor och är svettig mellan frambenen.

Veterinären ringde nyss o hon skulle va här om ca 20 min!

[Shettisar]
3

Låter som allergi chock,håller tummar på snabbt svar och tillfrisknande.

sofiek90
0

hur har det gått?

MVH

Sofie

Memzo
1

Veterinären var nästintill rådvill. Framför allt pga att det eskalerat så fort.

Mest troligt är en allergichock, och efter mycket grubblande har vi nästan konstaterat att den stackaren är pollenallergiker… (tydligen rätt ovanligt?)

Så han fick en spruta och det har nu efter ca 6-8 timmar senare börjat lägga sig. I denna takten är vi 50% tillbaka tills ikv.

SofieN
1

Låter otäckt… Men pollenallergicker? Och får ett sånt kraftigt anfall redan nu? Pollenhalten nu lär väl vara minimal om man jämför med senare i vår när allt börjar grönska.

Och förra sommaren märkte du inget konstigt med hästen?

Håller tummarna för att det löser sig till det bästa.

Memzo
0

Han föddes förra midsommar :/ så han har aldrig levt under någon pollensäsong…

jag är själv pollen allergisk och känner av det redan :/

lillolga
0

Så där blir min ena av getingstick då han e allergisk. Ibland spricker knutorna och blir stora sår. Hoppas han reagera av nå annat som är lättare att undvika än pollen…

SofieN
0

#7 Men pollen finns det ju under hela sommaren, i större dos än vad som är nu… Därför jag tycker det verkar lite skumt.

helenecarlsson
1

Har en shettis som är pollenallergisk och tycker det verkar vara väldigt vanligt bland hästar.

Men tycker inte heller att han borde få en så snabb reaktion om det är pollenallergi det är ju nåt som finns hela dygnet, skulle mer tro att det funnits nåt i fodret som han reagerade på. Exempelvis nån giftg ört.

Hoppas han slipper få fler anfall iaf och att han kryar på sig skönt att du fick tag på veterinär till slut =)

Aribigga
0

Jag hittade en av James hagkompisar (nordsvensk) helt svullen och knottrig i hagen en gång. Jag ringde dennes ägare som ringde runt till olika veterinärer, det gick dock över efter ett par timmar. Min egna teori är getingstick eller något sånt.

Hoppas det går över snart för din lille!

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaLundin
0

Man kan vara allergisk mot olika sorters pollen, det som är aktivt nu är Al, hassel och kanske björk.

Memzo
0

Vi kollade pollenprognosen igår och det enda som inte visat något utslag innan, men som hade mätts igår var al. Och den mätte medel-hög, så det verkar vara det.

Han fick kortison och redan till kvällen var den värsta svullnaden över. Imorse såg han rätt fin ut, dock är några knutor kvar..