Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1366 ggr
[Shettisar]
0

Inför kommande grässäsong.

Har ett welsh/shettis sto som haft fång känningar av och till i 2 år.Senast tidig vinter 2011. Jag ska iår prova att ha munkorg på henne.Men hur gör man med munkorgs hästar? Har de munkorgen dygnet runt? Plockas av och spärras av från hagen för hö intag? Ja, ni som har erfarenhet,hur gör man?

camilla69
0

Jag har funderinga på att ha munkorg nattetid på min ena ponny.
Resonerar som så att om det är varmt så står de & "sover" i solen och betar mer aktivit på nätterna ?

Fruktan i gräset sk vara högre vissa tider på dygnet har jag för mig att jag läst….men det måste jag nog leta mer info om innan sommaren.

För mig gäller det att min ena ponny blir så otroligt fet, vi har inte haft fång ännu !

Tänker jag rätt eller fel gällande dygnet ?

[Shettisar]
1

Här är ett "schema" över fruktan..

[Shettisar]
0

"Problemet" för mig blir att jag denna sommaren ska byta hage till dom.(Har 2) och denna hage är urgammal och ej bearbetad på åratal mao.

Har gått hästar innan där men legat oanvänd sedan ca 3-4 år tillbaka.

Har där tillgång till lösdrift. Men om hon nu ska ha munkorg så funderar jag på hur man ska göra. Behöver hon få i sig mer än det hon lyckas pilla genom munkorgen? Ska hon ha tillgång till hö under natten?

Hon är lättfödd och har anlag för fetma.Har innan fång utbrottet första gången varit väldigt fet och säkert därtill anledningen till hennes fång anfall..Så hon behöver hållas i normalt hull och hållas igång .(körning,markarbete).

SofieN
0

Har tidigare kört med munkorg större delen av dygnet, men i somras spärrade vi av hagen i sektioner så han fick begränsat av gräset. Det fungerade fint! Dessutom fick han loppfrö dagligen.

Har man munkorg och hästarna går ute dygnet runt tycker jag att man borde ha en hage som hästen kan gå i utan munkorg en del av dygnet.

Viktigt är att man håller hästarna i bra hull och motionerar dom, håller koll på puls och undviker frostgräs.

camilla69
0

Vad jag har läst så verkar en del få i sig gott & väl vad de behöver även med munkorg. Kanske klarar vissa att klura ut ett system för att få i sig för mycket gräs även med korg ?

Beroende på hur mycket arbete hon gör kanske du får tilläggsfodra men det kanske man märker efter någon vecka på betet. Får de i sig gott om gräs synd det ju rätt fort på magen :-)

Vilken munkorg har du ?

Jag tror personligen att de kommer få i sig vad de behöver men oroar mig mest för skav & borttappade munkorgar som han säkert ska lyckas klia av sig…..

SofieN
0

#5 Dom får absolut i sig det dom behöver, dom alla flesta!

Till och med mitt sto fick gå med munkorg en period och hon hade ett rejält underbett på flera cm, och åt och höll sig alldeles lagom i hull med munkorg. Men jag tycker ändå att hästarna ska få gå utan en stund under dagen i alla fall…

[Shettisar]
0

Ok,tack! Jag får prova mig fram med vad som funkar på henne.

Jag har denna varianten.

lillolga
0

#7 den modellen är toppen, har ett nordis sto som har sån nästan dygnet runt nu för hon går på lösdrift och blev på tok för fet att ha fri tillgång på grov foder.

MadeleneJansson
0

Tycker också att dom behöver få gå utan munkrog en del av dagen, alternativt stå inne om det inte finns hage med tillräckligt lite bete.

Med munkorgen kan dom tex inte klia sig med tänderna så det är nog skönt att vara utan ibland.