Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 3021 ggr
[[AcsJulia]]
0

Smålandstrilla till shettis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat en sån otroligt fin trilla på en ladugårdsskulle i närheten och funderar på att göra iordning den åt mina två stora, starka och vältränade shettisar.

Jag vet självklart att trät, speciellt i hjulen, måste vara fräscht. Men vad tycker ni i övrigt om smålandstrilla till shettis? För tungt eller för stort? Någon som har erfarenhet?

Det är en vagn av typen nedan… (bild lånad från HästNet)

einarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JAg tror inte att det blrir för tungt för dem om de är tränade och vana att dra. Men det kan se lite tokigt ut med så små hästar framför, och stången kommer lite högt om du inte gör om den. Jag har kört skånsk åkvagn med russ, och det gick bra, men bomens höjd var inte riktigt bra.

AnTeX
0

Hej!

Jag har en smålandstrilla som är annpassad för shetlandspar! den ända nackdelen med gamla vagnar är Bromsen. när det skjuter på i en backe med lastad vagn kan det bli tungt ifall de inte är vana att gå utan broms.

Furunäs Greggory och Furunäs Geronimo. Hingstar på 1m höjd.

Vana att dra.

MVH/ Anton och Ponnyexpressen

[[AcsJulia]]
0

#1 Ja, en åkvagn är ju också i princip lika stor som en trilla! :) Mina shettisar är ju ganska stora (ca. 104 samt 107), men jag håller med om att det kanske blir lite konstigt med stång. :/

#2 Men gud vilket härligt ekipage! :D Mina har faktiskt alltid körts obromsade både med rockard, sulky, speed-cart, fyrhjulsvagn… Ja en hel del faktiskt! XD På vilket sätt har ni shettisanpassat vagnen? :) Är det sänkt stång? Är lite nyfiken!

AnTeX
0

jag har bilder i någon dator på hur det ser ut.

ska leta fram dem.

mvh/anton