Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 6191 ggr
sofiek90
2012-03-13 16:01
0

foder

Finns säkert massor av sånna här trådar, men jag startar en och hoppas det är okej.

jag funderar på foder till min lille ponny sen när han ska sättas igång igen. Har testat utan innan och det har inte fungerat så något utöver hösilaget är nödvändigt. Han fick ett väldigt lindrig fånganfall i mitten av februari i år och på torsdag ska vi till veterinärklinik för röntgen. Han är i dagsläget mycket bättre och är väldigt hoppfull om promenader varje gång han får gå i stallgången för att jag ska kunna se om han är sämre/bättre.

Veterinären blev positivt överraskad då hon var och kollade på honom andra gången för att hjälpa mig bedömma om han skulle ha mer smärtstillande eller inte och hon trodde inte att det blivit någon hovbensrotation, men det återstår att se på torsdag. Tilläggas ska även att han inte fick fången av foderstaten - utan för att han hittat något gott i hagen, som mögligt hösilage, fruset hösilage elelr fruset gräs. Han är inte heller tjock, och i nuläget kan jag känna hans revben.

Han får nu 4 kg hösilage + halm samt ½dl mineraler varje dag. men halmen är han inte förtjust i och jag kommer inte fylla på nätet med mer halm sen när det är slut. Han får 1 kg hösilage ute i en balja som står på backen och 3 kg inne i ett SMHN samt att ett annat SMHN är fullt med halm, så han har att tugga på när hösilaget tar slut. Jag har ingen analys på varken hösilage, det torrhö som finns (men som han inte får av) eller av halmen. Dock är hösilaget fjolårets och det torra höet från mer näringsrika åkrar. Det + att jag inte har möjlighet att blöta höet innan han får det har gjort att han får hösilage. Men också för att ett foderbyte i nu läget inte är aktuellt, eftersom han fått hösilage de senaste 2 åren (förutom på sommaren då han fått 1kg hö under natten och bete på dagarna).

Jag har kollat runt på internet och läst i olika trådar om vad folk ger sina fångponnyer/fånghästar för mat, förutom hösilage/hö/halm. Det jag kommit fram till är:

• Kraft Rehab
  • Olja + luzernhack från Kvarnbyfoder (med extra Evitamin för oljan)
  • Morötter
  • Linfrökaka (max 100g/100kg häst)
  • Bakjäst
  • Kraft Groov
  • Fibergy (inte fibergi)
  • Vitabiosa (vet inte vad det är ens..)
  • Kraft Grund
  • Dodson & Horrell Safe & sound
  • Dodson & Horrells Kwikbeet
  • Vanlig betfor
  • Eggersmann Revital Cubes
  • Solrosfrön
  • spillers olika foder, t.ex. Happy Hoof.

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av de olika fodrena och om ni har gett något annat, vad i så fall? Jag funderar på luzern och betfor/kwikbeet. Olja tvivlar jag på att det går att få i honom..

Han har tidigare fått Spillers fiber cubes, men ratat dom efte ca 1-2 veckor. Linfrökaka är det samma sak med, så dessa foder funkar i perioder men inte i mer än ca 2 veckor i sträck.

Även om hösilaget inte är analyserat har jag kommit fram till, då han bara fick hösilage, att ponnyn inte får tillräkligt med energi för att orka arbeta och att han inte håller hullet. Han blir smal, men bukig samt omotiverad och slö och trött. Det är en ponny som annars älskar all typ av arbete. Han fick då musli och det blev bättre, samt att han inte ratade den maten efter 2 veckor.

MVH

Sofie

lillolga
2012-03-13 17:07
1

Med ett bra/bättre grov foder ska de täcka en normalt arbetande fång ponny. Bättre han får mer grovfoder än kraftfoder anser jag. NÅ annat som gör att han tunnar ur kanske, tänderna? mask?

lillolga
2012-03-13 17:09
0

Varför måste du blöta hö??

[Shettisar]
2012-03-13 17:29
0

Oljan får du i honom om du ska ge honom Lusern,då det ska blötas.

Sen tycker jag du ska lägga pengarna på att analysera ditt hö/silage även ta socker analys.På så vis kan du förvissa dig om han behöver något tillägg eller ej.Mina har båda haft fång och de får enbart Hö(analyserat) och mineraler som tillägg. Vid behov får de Lusern hackad strå och foderjäst.

sofiek90
2012-03-13 18:53
2

#1 Tänder är okej och han har inte mask. jag har inte någon chans att köpa eget grovfoder, utan det som finns i stallet är det som jag tar av.

#3 Som sagt - jag har hästen inackoderad. Har ingen möjlighet att ta eget grovfoder och kommer inte kräva någon analys heller av dom då bonden inte har någon. men egergin ska tydligen finnas. Han äter inte mer än 5 kg om dagen, även om han får mer.

MVH

Sofie

AnnaFagerell
2012-03-13 18:59
0

Om du analyserar fodret så vet du om pålle behöver ha mer protein vilket verkar vara fallet om han ej håller hullet och blir bukig. Först då vet du om det är rätt att tillsätta ev lusern (hackad strå väljer jag) då vilkert jag skulle testat i det läget.

Själv skulle jag tagit bort mineralerna helt. Sen jag tog bort alla vitamin/mineraltillsatser från mina hästar har jag sluppit en massa problem. Ett bra grovfoder och utevistelse täcker behovet. Det enda jag har är en saltsten med selen i.

Betfor förhindrar också kolik genom att det håller magen igång. Räcker med en eller två nävar blöt betfor.

Fri tillgång på grovfodret skulle jag ge  och invänta analys. Detta företag går jag via, inte så dyrt… väl värt det… www.agrilab.se

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sofiek90
2012-03-13 19:03
1

Jag har ingen analys och det är inte jag som tar analys på höt. Jag kommer inte ta analys heller utan det bör väl stallägarna göra. Jag har hästen inackoderad och har ej möjlighet till eget hö/hösilage.

dom sa idag att energin är bra i höt och att det är från en annan bonde. så jag ska testa igen utan extra tillskott. Blir han då tröttare, seg och ovillig att arbeta eller faller ur för mycket får jag ta det då.

MVH

Sofie

Hanna-D
2012-03-13 20:06
3

#6 En analys inkl. socker borde vara av största intresse för ägare till en fångponny.

sofiek90
2012-03-13 20:14
1

#7 Jag vill ha svar på det jag skapade tråden för. Inget annat.

MVH

Sofie

Snaedis
2012-03-13 20:48
3

Det är ju det tjejerna här innan här försöker göra ! 

För att veta exakt vad din ponny behöver måste man först göra en analys på hö/ hösilaget.Annars är det omöjligt att veta din ponny behöver.

Helt bortkastad tid att ens fundera på annat kraftfoder el tillskott. Först en analys,sen kan du komplettera OM det skulle behövas.

Även om stallägaren inte gjort analys så är det ju inga problem för dej att skicka in själv.Här är länken .

http://www.eurofinshq.se/gem/

sofiek90
2012-03-13 21:48
1

Jag ville veta erfarenheter av fodrena. och det har jag inte fått från de som skrivit här. Det enda jag fått ut är att jag borde göra en analys på hösilaget. Vad ger mig vad odm har för erfarenheter och vad odm har gett till sina fånghästar/fångponnyer?!

MVH

Sofie

Snaedis
2012-03-13 22:03
0

Nä,inget om erfarenhet av vad fångponnyer har fått.

Vad jag menar och säkert fler innan är att om du analyserar ditt hö/hösilage så kan du därefter se efter lämpliga foder till din ponny

sofiek90
2012-03-13 22:14
2

men jag frågade efter andras erfarenheter, inte efter en diskussion om hur dålig ponnyägare jag är som låtit min ponny ätit ett grovfoder jag inte har analys på de senaste 6 åren.

Så, kan ni säga era erfarenheter?

MVH

Sofie

lillolga
2012-03-13 22:53
1

#12. Jag gör inte heller analys på mitt foder. Själv så skulle jag iaf ge mer hösilage, du får ju tänka att ju blötare foder ju mer behöver dom äta, de är ju torrsubstansen som avgör hur mycke dom ska äta, ex 4 kg hö motsvarar kanske 7 kg hösilage om de är blött. Fungerar inte de så skulle lusern vara en andra åtgärd hos mig, de har de äldre hästarna fått här. Just att du får dåligt med svar tror jag personligen beror på att de inte är många som ger sina fång hästar alla dessa foder du nämner eftersom kraft foder kan vara bidragande orsak till fång och för att foderbyten i sig bör undvias så mixtrar man nog så lite som möjligt med foderstaten. Men ponnyn ska ju inte bli slö!! SÅ gör d du tror på själv helt enkelt..

sofiek90
2012-03-13 23:23
0

#13  Skönt att det är en till i alla fall som inte fixar analys på sitt foder.. Han har fått mer mat - men åt bara max 5 kg på ett dygn. Så han äter inte så mycket mer, nu har han fått mindre hösilage just för att han har haft boxvila och nu då står i fålla. Men när han arbetades dagligen åt han max 5 kg. Detta kollade jag under mer än 1 månads tid och det blev max 5 kg som åts upp under 24 timmar.

De foder jag nämner ovan är foder som jag hittat på internet att folk ger sina fånghästar/ponnyer. Det är därför dom står med. Att de 130 st som läst tråden inte ger sina det är väl bra för dom, men jag frågade efter andra erfarenheter också.

MVH

Sofie

[Shettisar]
2012-03-14 08:05
1

Bägge mina är fång ponnier. Men min äldsta har inte haft någon känning av det på 6år medans min korsning hade problem med fång känningar av och till hela förra våren.Jag gav henne då som jag skrev innan uppblött Lusern hackad strå och raps olja samt foder jäst.Jag började också den sommaren att analysera mitt hö eftersom jag var tvungen att reda ut detta med innehållet i mitt hö… Lusernet fick hon endast lite av eftersom jag ville få i henne oljan och jästen.

AnnaFagerell
2012-03-14 21:47
0

Ingen som påstått något om dålig hästägare… men varför inte "slösa" 300 kr på en analys som kan få dig att spara slantar på foder i andra ändan? När man vet vad man behöver komplettera med famlar man inte i blindo och behöver inte fråga andra, som ofta också famlar i blindo för har man inte sett hästen vet man faktiskt ej vad den behöver heller och har man ingen analys kan man heller inte veta vad man ska ge. Det tog flera år innan jag tog analys också och idag vill jag inte vara utan. Det underlättar allt arbete och alla frågor med hästen och dess kroppsform och arbete.v Även om man inte kan byta hö för att man är inackorderad så vet man vad man ska tillsätta eller ta bort om man vet dess värde Att tillsätta protein är ju bara onödigt om det inte behövs och kolhydrater till en fångponny är inte heller bra. Däremot kan jag igen varmt rekomendera profeed till hästar mad magproblem (vilket fång är)

sofiek90
2012-03-14 22:26
1

#16 Jag ville ha erfarenheter från andra om de foder jag nämnt. Det är de foder som jag hittat att andra gett sina fånghästar/ponnyer - och om någon har gett de fodrena till sina hästar/ponnyer som har fång så frågade jag efter deras erfarenheter. Om du hade läst igenom hela det första långa inlägget hade du vetat att jag ville höra vad andra har för erfarenheter. Inte att jag skulle analysera höt.

Han har fått probimin på veterinärens råd i samband med medicinen. Han har sällan problem med magen förutom vid stress. Varför han fått fång är för mig och hovslagare ett stort frågetecken, tyvärr kan väl endast ponnyn svara på vad han ätit i hagen. Men tack för tipset.

MVH

Sofie

AnnaFagerell
2012-03-15 05:35
4

folk inte vill säga för mkt till någon som inte ens analyserar höet. Och som inte ens vill lyssna på att analysera höet. Då finns ingen anledning att berätta om de andra fodren och ge förhoppningar för man famlar i blindo. Alla hästar är olika, allt foder fungerar olika på olika hästar och genom olika grovfoder

Adnocc
2012-03-15 08:35
1

Min fångponny får Kwikbeet, Kraffts Mag & Tarm samt hö/hösligae med lågt sockervärde.

Rent generellt kan man säga att foder med lågt socker och stärkelseinehåll är att föredra till fångponnysar. Du får helt enkelt läsa varudeklarationen.  Fodra inte med nåt som innehåller melass.

Sen tycker jag som många andra att du ska skicka en analys på hösilaget, det är OMÖJLIGT att veta vad det innehåller genom att bara titta på det. Ett klent hö (typ ängshö) kan ha jättehöga värden och ett grovt hö (sådd och gödslad vall) kan har jättelåga värden och tvärtom förstås. Jag har varit med om alla möjliga varianter och tänker varje gång jag fått ett svar att det var tur jag skickade analys… En analys kostar 400-500 kr och då ingår även sockeranalys, det är välinvesterade kronor. Sockervärdet ska helst inte vara högre än 10% per Kg TS.

AnnaLundin
2012-03-15 08:43
9

SÅ här är det.

Den allra vanligaste orsaken till fång, så som jag har förstått, är insulinresistens och fången ulöses då av en foderstat som innehåller för mycket kolhydrater.

Här har du skälet till att du bör göra en analys av grovfodret i första hand. Har du högt sockerinnehåll i grovfodret så räcker det med enbart detta för att utlösa ett fånganfall. Är det lågt sockerinnehåll så kan du ha hästen på fri tillgång och att den ändå klarar sig bra. Det är ingen som hänger dig för att du inte har analyserat hittills, men väl får du information om varför en analys kommer hjälpa dig att undvika fång i framtiden!

När du väljer kraftfoder så ska du välja en sort som innehåller så lite kolhydrater som möjligt, dvs ingen spannmål (stärkelserikt). Lusern och olja är bra alternativ att ge som tillskott då kolhydrathalten är låg. De flesta s.k "fångfoder" som finns på marknaden innehåller massor av stärkelse och är därför olämpliga att ge. Läs innehållsförteckningen!
Betfor går bra att ge om du blötlägger den i alldeles för mycket vatten och häller bort överskottet - då blir du av med merparten av melassen (sockret) och har kvar de nyttiga betfibrerna, som faktiskt är BRA att ge.

Tessan08
2012-03-15 10:58
2

Intressant artikel!

"Håll koll på din häst - undvik ekvint metabolt syndrom"

http://www.hastsverige.se/sida386.html

sofiek90
2012-03-15 20:35
1

Ingen som har erfarenheter av de foder som jag nämner? För det var det jag ville veta!!

MVH

Sofie

sofiek90
2012-03-15 22:30
1

förutom de som delat med sig om sina redan?

MVH

Sofie

sofiek90
2012-03-15 22:32
2

#20 15 inlägg i den här tråden handlar väl om analys på hösilaget.. Kan du hålla dig till ämnet? Har du erfarenheter av de foder som jag nämner, hur de har funkat på DIN efånghäst/ponny eller DINA fånghästar/ponnyer?

Att jag FUNDERAR på något betyder inte at jag KOMMER GE HONOM DET. Det är 6 månader kvar - minst. Jag ville veta ANDRAS erfarenheter.

MVH

Sofie

JennyR
2012-03-16 00:10
2

Jag skulle inte ge ngt spannmål (kraftfoder) öht, däremot kan jag rekommendera linfröolja. Det ger ren energi, och det är väldigt bra för bl.a. fånghästar, enligt ngn studie visade fånghästarna en märkbar förbättring efter linfröoljetillskott, googla så kanske du hittar den om du vill läsa mer. Lucern är ju ett grovfoder, men ska du ge det så se till att det är en melassfri variant.

Ove-D
2012-03-16 00:31
0

Jag har som #15 gett foderjäst.

Jag blandade och lät det stå och bli "gröt"

½ dl kraft groov

½ dl olja (helst linfröolja men rapsolja funkar också)

½ dl fodergäst

Jag har skött två "fånghästar" och båda har klarat sig när de fått detta.

AnnaLundin
2012-03-16 10:38
2

#24 - Fast den springande punkten är att det inte spelar någon roll vad andra har för erfarenheter av de olika foderslagen eftersom grunden i foderstaten är ett grovfoder och med fel grovfodfer funkar INGET och med rätt grovfoder kan du ge alla fodersorter som innehåller låg mängd kolhydrater.

Men diu ska få mina erfarenheter också.

• Jag själv har fodrat med lusern och vid behov olja.
  • Jag fick komplettera med krafft groov en vecka då jag inte fick tag i mitt vanliga foder, det fick min fångponny att direkt tippa över och börja ömma, när grooven togs bort blev hon bättre igen. Obs, samma grovfoder, ingen medicin…
    Generellt är kraffts produkter baserade på spannmål och det är detta som gör dem mindre lämpliga till fånghästar.
  • Min fångponny äter inte betfor, varken som den är eller om jag sköljer bort melassen. Hon vägrar…
  • Morötter innehåller massor av socker och är därför inte lämpligt till fånghästar.
  • Bakjäst ger man för att stabilisera tarmfloran, det hjälper till att skapa en miljö i tarmen som är gynnsam för tillväxt av de goda bakterierna.

Och några kommentarer:

• Solrosfrö anses vara bra att ge
  • Eggersman Revital cubes är baserat på ris - som kan vara värt att känna till att det innehåller gammaoryzanol som är en dopingklassad substans. Sen innehåller det 25% frukt (äpple) och frågan är väl hur de lyckas pressa ihop det utan att få ut en massa fruktsocker ur det?
  • flera av färdigfodren innehåller vitlök, som av många anses vara direkt olämpligt att ge till hästar, de mår dåligt av det - kan bl. a ge anemi.
  • Kwik beet är "betfor utan melass".
sofiek90
2012-03-16 14:08
1

#27 Men som sagt, jag vill veta andras erfarenheter. Det hade jag velat veta ändå, även om jag haft analys på fodret! Jag anser inte att det spelar någon roll om jag har analys på fodret eller inte, om jag vill veta andras erfarenheter. Men tycker du det, så får du gärna tycka det. Att få veta andras erfarenheter kräver, enligt mig, som sagt inte analys på det grovfoder jag ger min häst. Vad krävs för att jag få veta andras upplevelser då, av en viss hästras t.ex? Att jag har en häst av den hästrasen själv? Eller att få mer information av personer som tävlat i t.ex. Globen, att jag tävlat där själv?

MVH

Sofie

AnnaLundin
2012-03-16 14:12
2

#28 - lugna ner dig lite.

Du FICK mina erfarenheter och lite till.

PLUS att du har fått veta i den här tråden att det allra viktigaste är att hålla nera kolhydratmängden i totalfoderstaten, när man har en fångbenägen häst.

sofiek90
2012-03-16 14:19
2

#29 jag är lugn, sa bara att grovfoderanalys på det foder jag ger min häst inte har betydelse på för andras erfarenheter?

Ja, jag fick veta dina erfarenheter. Och det var dom jag var ute efter. Och de andras, men någon hade inte ens erfarenheter och skrev i tråden ändå?

Men tack!

Att hålla nere på kolhydraterna har jag fått veta och några saker till , men det var inte det tråden gick ut på att få veta.

MVH

Sofie

helenecarlsson
2012-03-17 01:20
0

Jag har oxå en som fick fång för tre veckor sen och står nu på boxvila.

Innan fånganfallet fick hon hösilage, lucern, mineraler och betfor, nu har jag tagit bort lucernpelletsen och har börjat byta ut hösilaget mot hö. Har läst att hösilage är sämre för fånghästar.

Jag kommer i framtiden fortsätta ge henne samma foder och inte köpa några specialfoder jag tror inte en sekund på dem utan det är bara ett sätt och tjäna pengar på såna som du och jag som är oroliga för våra hästar och vill göra allt för att ponnyerna ska hålla sig fria från denna hemska sjukdom =/

Har en kompis som fick fång på ett par av sina ponnyer och hon provade med alla möjliga huskurer men ingen av hennes ponnyer klarade av fången, sen om det berodde på huskurerna eller nåt annat vet jag inte.

Sen har jag läst att hovformen har betydelse för om det blir hovbensrotation eller inte efter ett fånganfall. Min ponny var lång i tåna fram när hon fick fång och hade växt ojämnt så höger var längre än vänster och hon hade lite mer rotation på höger än vänster. Sen om det stämmer det vet jag inte :/

Vad man än ger så tror jag att men inte ska laborera med för mycket olika fodermedel utan bestämma sig för ett och ge det.

sofiek90
2012-03-17 14:57
0

#31 Men du ger din fångpony/häst betfor? I dagsläget?

Hovformen har säkert med det att göra, min lilleman fick lite lite rotation (väldigt lite, men den finns där) på höger fram då hans lamellrand är sämre där än på vänster. Veterinären trodde att det kunde ha ett samband, likaså hovslagaren. Det var synd att han fick den lilla sänkning i hovbenet som han fick, men den kunde tydligen försvinna när hoven vuxut ut på nytt, so to speak. Om 6 månader eller så.

Forderbyten hos en fånghäst är väl något som man helst ska låta bli..

MVH

Sofie

helenecarlsson
2012-03-17 22:09
0

# 32 Ja hon får samma mängd betfor som innan, ca 1 dl uppmätt blötlagd.

Vi ska tillbaka om två veckor till hovslagaren så får vi se om rotationen börjat gå tillbaka, hovslagaren var mycket positiv trodde absolut att hon ska bli helt återställd och det lyssnar jag gärna på ;) håller tummarna för det är en så mysig arbetskamrat <3

sofiek90
2012-03-17 22:51
0

#33 Jag har fått mååånga förmaningar om just betfor.. Du är nog den enda jag sett/hört som ger betfor till en ponny med fång. Men du vet ju vad som funkar för din lille bättre än andra.

Hoppas på det bästa för dig och din ponny!!

MVH

Sofie

helenecarlsson
2012-03-17 23:35
0

Det finns så många "sanningar"

Tack! Önskar dig lycka till med din ponny!

sofiek90
2012-03-17 23:51
0

#35 Absolut!

tack tack :) Han skulle kunna bli helt återställd i sin lilla fot så småningom, han ska bara hålla sig undan ett nytt fånganfall tills dess..

MVH

Sofie

AnnaLundin
2012-03-17 23:53
0

#31 - det är inte nödvändigtvis så att hösilage är sämre än hö. Det som är avgörande är hur mycket socker grovfodret innehåller och faktum är att om hösilaget är blött nog för att ha blivit ensilerat så går det åt en del socker i själva ensileringsprocessen.

Vad gäller betfor så skulle jag rekommendera dig att blötlägga den i extra mycket vatten och hälla bort överskottsvattnet före utfodring. Då blir du av med melassen och därmed det socker du inte vill ha. Själva betfibrerna är jättebra att ge!

sofiek90
2012-03-18 00:15
0

#37 Läste i en gammal tråd att det är "fel sorts socker" i för att kunna utlösa nytt fånganfall.. Tungan ute Men det kanske inte stämmer..?

MVH

Sofie

AnnaLundin
2012-03-18 00:25
0

#38 - njäe…

Det första forskarna kom på spåren var att fruktan (kedjor av fruktos) kunde utlösa fång. Men nu vet man mer och det är kolhydrater generellt man bör vara försiktig med, eftersom den (troligen) vanligaste orsaken till fång är insulinresistens (metaboliskt syndrom, EMS). Läs länken som någon lade in längre upp i tråden.

Det är rent socker och stärkelse som man bör vara mest försiktig med.

sofiek90
2012-03-18 00:32
0

#39 En annan fundering då. Om man ger den melassfria versionen av betfor, behöver den sköljas också?

Jag tycker betfor är ett bra foder, med nyttiga fibrer i. Det har ju sina fördelar..

MVH

Sofie

AnnaLundin
2012-03-18 00:35
0

Nej, då behöver du inte skölja, få finns ju ingen melass att skölja bort.

Sen en liten petimeter-kommentar; Betfor är ett varumärke, där produkten är "melasserad betmassa". Betmassa utan melass är bara betmassa, rakt av. Säljs under några olika produktnamn.

sofiek90
2012-03-18 00:45
0

#41 Okej. Men då är det mindre energi i den också?

Jo, fast du är med på vad jag menar hoppas jag.

MVH

Sofie

SofieN
2012-03-18 09:25
0

#37 "om hösilaget är blött nog för att ha blivit ensilerat så går det åt en del socker i själva ensileringsprocessen."

När räknas det som blött nog då? Vid vilken TS-halt?

AnnaLundin
2012-03-18 10:59
0

#43 - jag har det inte i huvudet, men har för mig att det måste vara högst 50-60% ts för att det ska ske någon egentlig ensilering.

Angeh
2012-03-18 11:15
0

Hörde av en mineralterapeut att fång kan bero på att hästen har svårt att ta upp magnesium.Alternativt att det inte finns i tillräcklig mängd i betena numera. Är osäker på hur det var,men ett tillskott av magnesium vore kanske värt ett försök. Enligt en artikel i Hästmagasinet nyligen ska vanlig svinmålla(Chenopodium Album) vara bra för att hålla ner sockernivån i blodet.Lätt att hitta och plocka! Vet dock ej mängderna för att få effekt.Inget av de här tipsen är dyrt eller krångligt.

AnnaLundin
2012-03-18 11:21
2

VAD är en mineralterapeut? Vilken utbildning har en sådan och hur jobbar den?

PP
2012-03-18 12:59
2

Mineralterapeut… Fantastiskt vilka titlar det poppar upp.

sofiek90
2012-03-18 16:38
1

Extra magnesiumtillskott finns ju att köpa, om de har brist på det.

Hur ser man att en häst har brist på magnesium?

MVH

Sofie

helenecarlsson
2012-03-18 22:04
0

# 37 Är fullt medveten om att det inte behöver vara bättre med hö än hösilage men säsongen för hösilage börjar ta slut så jag har inget valän att byta men drar ut på foderbytet extra mycket. Men tack för info ändå!