Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1389 ggr
Moheda
2012-03-18 08:52
0

Foderstat vid träning

Vi tränar vår shetlandsvalack (körning för travet) 3 ggr/vecka i dagsläget. Planen är att det ska bli 4 ggr/vecka inom kort. Han får nu hö (fri tillgång, i stort sett) och betfor 2 dl morgon och kväll, kisel och B-vitamin. Räcker det, eller behöver han mer; tänker då mest på något energigivande kraftfoder. Han är 4 år och av den större modellen. Någon som är påläst?

AnnaLundin
2012-03-18 09:11
0

Det kan räcka och det kan också vara för lite, det beror på hur mycket han äter av höet. Det är inte nödvändigtvis så att man behöver ge energigivande kraftfoder för att träna dem, utan det kan räcka med bara hö.

Håll koll på hullet och hur mycket han orkar så vet du när du behöver börja ge tillskott och då i form av kraftfoder. Mineralerna behöver du inte ge mer av.

StuteriSolo
2012-03-18 10:33
0

Allt beror ju på vad det är för näringsvärdeni höet, hur hårt häste körs när den tränas och hur hästen är i sättet, en livlig häst behöver mer energi än en mer bekväm.

Det är ju stor skillnad på om hästen körs 4 km tre gågner i veckan eller om den körs 1 mil, och vilket tempo man kör, om man håller sig nära hästens maxtempo eller om den får stpringa i körträningstempo(6-7 min/km)

Våra ponnyer ges extra kraftfoder när de körs, de körs i bra tempo (4-5 min/km) och sista km hem får de gå för fullt. De körs minst 7 km. Beroende på hull, temperament och utvecklingsstadie får de mellan 50 och 300 g kraftfoder

Moheda
2012-03-18 10:48
0

Oj, det var många parametrar att ta hänsyn till. Min pålle körs 5-6 km/tillfälle. Tempot är jag dock osäker på…. vi har mest travat på för att få upp flåsetCool. Jag tolkar dock svaret i #2 som om han nog inte behöver något extra foder i dagsläget…..

[[AcsJulia]]
2012-03-19 13:30
0

När min ponny tränade och tävlade trav fick hon ca. 500g havrebaserat kraftfoder varje dag. :) Hon är en ganska stor, normalpigg shettis och tränade 3-4 ggr i veckan och travade då mellan 1,5-2,5mil per körtur i ca. 3min/km tempo. När hon gick intervaller sprang hon ett tempo på 2.30min/km i intervaller om 400m i ca. 1mil. Ska också tilläggas att hon äter ensilage med extremt bra energivärde.

Så man ska tänka på att det höga tempo under den längd ett lopp fortgår kräver en stor energimängd! Men under uppträningen behöver de ingen jättemängd kraftfoder. :)