Zebraränder
Nu när min åring håller på att tappa vinterpälsen börjar det synas att hon har zebraränder/tecken på benen, lite kul tycker jag! 
Men hur vanligt är det med zebraränder på shetland? Är det bara blacka hästar som kan ha det? Någon här som kanske har eller vet någon shetland med liknande tecken??? Lägg gärna in en bild i så fall.

Guud så söt häst!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
zebraränder finns väl bara på blackar, men det är väl ingen tvekan om att det ÄR en black du har??
ser precis ut som en fjording i mini-format.
och visst är det zebraränder på benen… och det har jag aldrig sett på shettis förut!! gör-häftigt!!

Är det tillåtet med zebraränder?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#5 Zebraränder har de flesta blackar. Det hör liksom till färgen iom att det är en vilt-färg. De brukar också ha rand/ränder över manken. Det kommer troligen synas på hästen i #0 då den fällt av ordentligt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Som #6 säger så hör ränderna till färgen - men det är långt ifrån alla blackar som har dem. De flesta har bara ett par ljusbruna streck, medan vissa har ett flertal svarta streck. Har de en rand över manken så kallas det för grepp och bör värderas väldigt högt, eftersom det är relativt ovanligt, särskilt om det är ett tydligt grepp. Överlag kan man säga att ju tydligare tecknen är, desto mer värdefullt är det. Samma gäller ålen, som ska vara tydlig även vid vinterpäls, och är den tydligt dubbel är det extra "fint".
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tror att Lolly (som är brun) har antydan till zebraränder, är det vanligt på bruna hästar/andra färger än black?
Nu tycker jag det är lite fel faktiskt. Min fux hade sådana som föl och min isabell hade sådana i vintras. Jag har definitivt inte blackanlag i mina. Id kollade ett halvblodsföl igår som hade det och den kommer bli skimmel. Finns definitivt inte blackanlag i den heller. Det är nog sånt som kan finnas liksom ål fast det är svagare på de som inte har anlag för black.