''rädda en ponny''?
Hej! Måste bara fråga vad NI hade gjort i samma situation..
Finns en ponny på en ridskola som min lillasyster rider på med sin skola en gång i veckan. Väl där fick hon en gång rida ett litet sto, som dom påstod var en dponny men enligt min syster inte var många cm högre än våran dåvarande bponny.
Ponnyn har exem, egentligen inte speciellt svår. Men den tas inte omhand om så hon är helt förstörd. Hon får inte längre hanteras utav barnen för hon är för ''aggressiv''. Hon har fått sadeltvång. Ömmar muskulärt i rygg.. tja.. listan kan göras lång.
Min syster fick alltså rida denna ponny en gång, och fastnade direkt för henne.
Hon ville först inte sätta sig på henne med tanke på ryggen men fick inte byta. Så sagt och gjort, hon gick in i spiltan, borstade. (Inte en sur min) sadlade och väntade på de andra. Ridläraren kom och blev jätteförvånad, tydligen kunde bara personalen sadla henne nu för tiden. Tydligen gick ridpasset också bra, lite stel men annars hade hon varit lika fin där = lika förvånad personal.
Efter dess har hon fått rida henne fler gånger och det har aldrig varit en sur min från ponnyn. Senaste gången skolan hade varit där hade min syster på skämnt sagt att hon kunde köpa henne, och dom hade sagt att det bara var att hämta henne.
SÅ NU KOMMER MIN FRÅGA:
HUR hade ni gjort? Vi har tidigare haft misskötta ponnyer och exemponnyer osvosv så vi vet vad vi isf ger oss in i. Men vad hade ni gjort? Vad ska man ge för bud till ridskolan?
Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.

hämta betyder väll att ni får henne? 5000:- kostar det ju att bli av med en häst man inte kan sälja eller ha kvar (slakt med hämtning)
Kollade upp henne lite närmare, hon är 12 år gammal, import tyskland.
#1 Ja, något sånt känns ju i dagsläget rimligt :P hon är däremot under allt detta väldigt fin och välutbildad…eller var. Har sett henne in action i både hoppning och dressyr .. riktigt fin!
Tjena!
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
ALLTSÅ det var innan hela hon började spåra ur, då var hon fortfarande ordentligt skött. Det var i början på ridskolekarriären..
Tjena!

eksem är ju inget man säljer så lätt så jag tror dom menar att ni får henne faktiskt och jag hade tagit henne om mitt hjärta klappat som erat för henne.

Två av våra ponnyer ( några år emellan, olika ridskolor ) har kommit från ridskola. De klarade inte av att det var många olika ryttare/skötare som hanterade dem och hade fått ett beteende där de testade alla genom att bita/sparka. Dessa beteenden försvann här hemma där det blev lugn och ro och inte så många olika människor.
Att ta hand om ett sånt problem kostar kanske inte så mycket pengar utan mera tid. Viktigt att man vet vad man gör och har en klar tanke/strategi.
Eksem, kostar både tid och pengar. Det ska skötas rent praktiskt med täcken och vård. Hästen kanske behöver stå inne på sommaren och då får man vara beredd på stallsysslor/in- och utsläpp även under betessäsong. Täcken och medikament kostar en hel del.
En sån här ponny är ju oftast inte dyr i inköp . Men man bör vara väl medveten om vad man ger sig in på. Själv har jag haft glädjen att få ta hand om två missnöjda ponnyer, som så småningom blev riktigt trevliga individer. Det var värt allt extra jobb.
Förra sommaren blev vi erbjudna en ponny med svår eksem. Men då tackade jag nej för att jag inte var beredd på det jobb/kostnader det skulle innebära.
Det är du och din syster som fattar beslutet. Men tänk noga igenom och var inte rädd att fråga om råd. Lycka till !
Fast är ponnyn vanSKÖTT eller vanTRIVS den?
Två helt olika saker även om båda är ridskolans ansvar…
Välutbildade ridskoleponnyer växer inte på träd och kan inte ridskolan ta till vara på det så är det ju deras misstag, alla hästar passar ju som sagt var inte i en så pass tuff miljö som en ridskola kan vara.
Vem har ni pratat med? Ridläraren eller ridskolechefen? Har ni påpekat bristerna?
Håller annars med #5, tänk efter noga innan och följ sedan er känsla.
Lycka till!
#6 Jag skulle nog säga att ponnyn är vanskött. Hon är väl inte sådär supernöjd med sin uppgift men som jag har förstått det så kunde det vara värre.
Absolut, vi är medvetna om att det är både tidskrävande och i viss del även kommer kräva en hel del pengar. Samtidigt har vi ändå en annan ponny och jag är inte den som lämnar min ponny i ett par dagar och kommer ner när jag vill utan är där varje dag, året runt. Jobbar dessutom i stallet så ev. extra mockning osv osv blir inte speciellt påfrestande.
Hon hade ridit en annan ponny som också betett sig konstigt och insesterade på att det var något fel,varav dom sa att hon bara fjantade sig. Men hon envisades med att dom skulle kolla på det och en vecka sedan stod hästen i vila, halt på två ben.
Jag har alltid haft en bra uppfattning om denna ridskola och när man kollar på stora hästar och dom större ponnyerna är dom väldigt fina. Men vissa hästar är verkligen hej kom o hjälp mig…
Tjena!
Hade absolut tagit emot henne om jag varit i er sits!