Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3259 ggr
viktoria91
0

Sockerfritt.

Hej! Undrar om någon har tips på sockerfritt kraftfoder?

[Russ-park]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sockerfritt bettfor ( roepiller på Danska ) räcker for Shettissar + hø, vatten och mineraler & vitaminer …

AnnaFagerell
0

#1 Räcker för shettisar? Mitt avelssto får 2 kg kraftfoder, 1 kg lucern, 2 dl blöt betfor och fri tillgång på hö… är inte alls tjock men inte mager. Dräktig 7 månaden och har föl sidan om som är 8 månader

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Russ-park]
0

Roepiller är sockarfritt ( det som #0 frågar om ) och en mellanting mellan kraft- och grövfoder …

www.russ-park.dk / Hestevelfærd / Fodring:

**Lad os slå fast med det samme - vores heste lever hovedsageligt af godt hø - men det kan de også blive tykke af, hvis ikke vi passer på med doseringen ( se siden om slowfeeding ).
**
**Ko-græsning på grønt græs er bandlyst på grund af risikoen for forfangenhed ( se siden om forfangehhed ).
**
Skal der være noget socialfodring i krybben er det umelasserede roepiller, som er et af de mest opmuntrende fodermidler, for os med små naturheste.
Roepiller har den fordel, at de ikke feder mere end hø ( ca.), men giver en langt større mæthedsfornemmelse.

**Vigtigt: Anvend en god sandfri kvalitet, ellers bygger man op til en gang sandkolik.
Giv en kur med ´loppefrø´ ( hørfrøskaller ) en gang i mellem for at rense tarmene ud.

Facts om roepiller:

- roepiller befinder sig mellem grovfoder og kraftfoder
- energi 2,33 Mcal/kg
- råprotein 10 % og kostfibre 18 %
- roepiller har et lavere glukoseindex ( sukker ) end korn
- roepiller har et lavt stivelsesindhold
- roepille skaber ingen eller kun en lille stigning i blodsukkerindholdet
- energien tilbydes i form af flygtige fedtsyrer fra gæring i  blind- og tyktarm
- roepiller er en relativ god kilde til calcium 0,62 %
- roepiller understøtter tarmfunktionen og modvirker kolik

Det er den almindelige opfattelse, at roepiller skal opblødes i vand.
Forsøg har vist at fodring med roepiller op til 45 % i tør tilstand ikke har givet problemer for hestene og her taler vi om større fodermængder end vi bruger.

Salt er meget vigtigt for hestenes vandoptag og virker også som elektrolyt.

**

susanne-s
1

#2 Räcker säkert för de flesta Shetland.
Av de flesta som frågar om fodertips här så är det nog inte så många som har dräktiga ston med föl vid sidan…

# 0 De flesta Shetland klarar sig på ett bra grovfoder och en del andra behöver kraftfoder, så enkelt var det Flört
Känner du någon bonde så lyssna om det går att få höt slaget en kväll/morgon eller en molnig dag, då är det mindre sockerarter i gräset.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

#0 missade helt din fråga, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den.

www.gullsmyrastuteri.se

viktoria91
1

Det är ingen shettis jag har utan en connemarakorsning. Jag vill inte ge henna massa onödigt socker. Betfor Gillar hon inte så mkt.

AnnaFagerell
0

#6 Du behöver egentligen inte ge nåt alls om pålle ej behöver nåt…  Morötter Glad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

viktoria91
0

#7 Jag vet men annars äter hon inte mineralerna. Morötter får hpn ändå.;-)

sofiek90
0

Det går inte att blöta upp mineralerna (om dom är pelleterade) och blanda med rivna morötter? Jag vet inte om det funkar å ge rivna morötter till en häst, om det kan fastna i halsen eller så.

MVH

Sofie

susanne-s
0

Ang mineralerna, har du testat Krafts, Miner?
Ännu så länge har jag inte träffat någon häst som inte gillar dom!

Lycka till!

www.gullsmyrastuteri.se

cinna
0

…och min pållar åter Svenska foders mineraler Oskyldig

Stona får i balja och grabbarna erbjuds pelletsar i bunke när de kommer in på kvällarna eftersom de "lekt" sönder en balja för mycket…

Vad jag vill säga är nog samma som #10 - Har du testat några andra sorters mineraler än de du ger nu?
Hur ser innehållet av mineraler ut i fodret? (Grovfoderanalys?)
Din häst kanske får i sig tillräckligt i fodret och inte känner något behov av mer mineralertillskott och helt enkelt ratar dem av den anledningen??

PP
0

Hästar kan inte själva avgöra om de behöver mineraler eller inte. Den enda "mineral" de fyller på själva är salt. Enligt "råd och rön" publicerade i Ridsport.

Att hästar med nöje slickar på mineralstenar/bunkar eller äter pelleterade mineraler med glädje, beror på de goda tillsatserna -typ melass.

Pia-Lena
0

Spillers High Fibre Cubes ger jag till min insulinresistenta islänning. Det har lågt kolhydratinnehåll. Tänk på att morötter innehåller en del socker.

Elshira
0

Jag säger som #10, mina hästar tycker deras pellets är "gott som godis" Glad 

Jag kan till och med använda det som lockgodis eller belöning och de är precis lika nöjda xD

Hakuna matata!