Häst på prov?!?! behöver lite råd
Hej, har hittat en köpare till min shettis men nu behöver ja råd.. Hon vill ha honom på prov. Vilket jag inte har några bra erfarenheter av. Kan jag då skriva i köpekontraktet att hästen ska se ut som när jag lämnade honom ifall det inte funkar hos den nya ägaren efter 20 dar? Och eventuella skador eller liknande så ska den nya ägaren betala eventuell veterinärvård om så behövs?
Hur har ni andra gjort när ni säljer era ponnyer?
ingen som har nått bra råd o ge mig?
Köparen får betala hela hästen, men ha möjlighet att lämna tillbaka och återfå köpesumman efter "prövotiden". Då står köparen för ev vet-kostnader eftersom det då är köparens häst.

#1. Klockan är bara halv 7 på morgonen, du får nog ha lite mer tålamod ;)
håller med #2
Jag lämnar generellt inte ut några hästar "på prov", men kan möjligen tänka mig öppet köp under en begränsad tid.
#3 jag kom på d efter ja skrivit d… hehe, min dotter vaknar 5 så man e lite halvsnurrig såhär på morgonen..
#2 okej jo men d låter som ja hade tänkt mig..
#4 Me tanke på att min andra shettis blir ju själv ett tag innan jag hinner få hem den nya hästen så vill ja inte ha öppet köp för länge..

Efter att ha blivit lurad och inte fått pengar för en häst som jag lånat ut för senare köp så hade iaf inte jag vågat låna ut hästen på prov. Att få hela köpesumman och ha öppet köp under en kortare period hade jag kunnat tänka mig, men var försiktig om du ska låna ut hästen utan att få ngn betalning.
Att låna ut för prov är inte alltid en bra idé. Det har i mina fall blivit fodervärdskontrakt.
Själv har jag skrivit in i kontraktet att hästen skall återlämnas i det skick den var vid hämtning. Om inte så är fallet får "fodervärden" ersätta ägaren/mig. Dessutom måste "fodervärden" försäkra hästen.
Köpekontraktet gör du sen vid betalningstillfället.

hästen skall återlämnas i det skick den var vid hämtning
Vem kan säga hur hästen var när den lämnade säljaren om det inte finns ett veterinärintyg. ??!!
Var noga med veterinärintyg för din egen skull om dom skulle lämna tillbaks hästen, det kan hända mycket på en kort tid.

Som en före detta chef till mig brukade säga; "Om jag lånar ut en häst på prov, så kan de rida benen av den och sen lämna tillbaka den till mig och säga att det inte fungerade, och då står jag där med en utsliten häst." Det ligger nåt i det, tycker jag, även om man kan gardera sig med veterinärundersökningar och kontrakt m.m. Jag skulle inte lämna ut på prov, hellre säga till köparen att de får komma och provrida/provköra fler gånger och bekanta sig med hästen innan de bestämmer sig. Sen får de köpa den helt och hållet eller låta bli. Samt acceptera att någon annan kan komma och köpa den rakt av medan de velar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#9 Jag håller med.
Jag har gjort en tabbe en gång med mitt halvblod. Jag lämnade ut honom till en tillsynes perfekt familj när jag var gravid med vårat första barn. Jag var så överlycklig att jag just hittat denna familjen så jag blev lite blåögd.
Jag köpte ett sådant färdigtkontrakt i en ridsportbutik som vi skrev. Jag stod för vetbesiktning när jag lämnade ut honom och de skulle stå för en när jag hämtade honom.
Resultatet blev katastrof. När jag höggravid åkte och hälsade på honom så stog han i en egen hage i brant backe så han kunde inte lägga sig ner för då hade han nog kasat. Han såg inte några andra hästar (de hade ca 10 andra halvblod också). De sa att han inte gick ihop med deras hästar. Han hade inget vatten i hagen eller i boxen. De sa att de tog ut honom i stallgången och vattnade honom två gånger om dagen. Han tränades för instruktör två till tre gånger i veckan, tävlades varje helg.
Han och ett annat sto reds i stallet. De andra var unghästar och gjorde inget men de hade vatten i sina boxar. Min teori nu i efterhand är att de ville dämpa hans energi och gav honom därför inget vatten. Han var väldigt positiv och glad häst med mycket bus. När jag sedan hämtade honom ville de ej besiktiga honom. Istället åkte jag till Staffan Lidbäck och fick behandla honom i alla fyra kotor. När han var någorlunda bra igen fick han en senskada som gjorde att vi fick ta bort honom. Hästen var alltså rent körd i botten. Det ska tilläggas att han aldrig varit halt tidigare. Mycket text blev det…. Jag hade nog varit försiktig i framtiden för att lämna ut hästar på foder till någon som man inte känner. Men foderhästar tar jag själv gärna emot…

Jag hade inte lämnat ut den på prov. Har själv gjort det och fick tillbaka en väldigt mager häst.

Har för mej att det rent juridiskt är så här:
Lämna ut på prov - risken ligger helt på ägaren. Visst kan man kanske skriva kontrakt men hur det sedan håller vid en eventuell tvist kan kanske vara osäkert.
Sälja på öppet köp - risken ligger helt på nye ägaren.
Har förstått att det blir mer och mer ovanligt att lämna ut på prov. Istället får man komma och titta/provrida (om det är en ridhäst) flera gånger, ta hästen till ridhus eller liknande tillsammans med ägaren för att se hur den reagerar.
enligt lag så har man reklamationsrätt. Så prövotid är i min mening helt meninglöst
Fast reklamationsrätten gäller bara för dolda fel. Det är ju inte samma sak som ångerrätt, om det skulle visa sig att hästen inte passar det man tänkt ha den till.
#14 Det har du helt rätt i Anna
#13 Det finns ingen ångervecka, vid hästköp.
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar6.html
#8 Antingen har man ett veterinärintyg eller så skriver båda under på att hästen är frisk vid överlämnandet (står alltså inskrivet i kontraktet att hästen är frisk)
Jag skulle inte heller lämna ut på prov… Var nämligen med om ett skräckexempel när syrran skulle sälja sin d-ponny för länge sedan… Ponnyn var då 15 år.
Ponnyn ifråga var tävlad/utbildad LA/LA, jättesnäll och en perfekt läromästare.. VI hittade en jätteperfekt familj (trodde vi) som var hur trevliga som helst, vi kom överens om att vi skulle veterinärbesiktiga ponnyn och om han gick igenom så skulle dom köpa honom. Veterinärbesiktningen gjordes på klinik, det enda dom hittade på honom var mindre genomgående hasledsgallor båda bak, för säkerhets skull så röntgades ponnyn och bedömningen gjordes att gallorna var utan betydelse för vad han skulle användas till, dvs promenadhäst/läromästare m. lite klubbtävlingar… Köparna informerades om detta och fick vet.bes. protokollet hemskickat (kopia) och dom hade inget att säga om detta, dvs dom ville köpa ponnyn. Vi kom överens om att betalningen skulle göras innan han åkte, men då ringde hon och sa att hon inte kunde, utan var det ok att betala nästa månad istället, och så skulle dom få ha honom på prov fram till dess…. Transport var redan beställd, och dom verkade ju så himla seriösa och trevliga så vi gick med på detta. Tyvärr…
Ponnyn åkte och efter telefonkontakt så berättade hon att hela familjen var såå nöjda, jamen han var ju bara heeelt underbar… Sedan vet jag inte vad som hände, men efter ett par veckor så ringer hon och har förvandlats från jättetrevlig till komplett arbigga (ke?). Nej ponnyn skulle dom inte ha, han hade ju genomgående hasledsgallor båda bak, och han var typ färdig för slakt enligt henne. Ord kan inte beskriva hur otrevlig hon var… Eftersom vi älskade denna ponny satte vi oss i bilen och åkte dom 50 milen för att hämta igen honom. När vi kom dit så stog hon och skrek åt oss i stallgången vilken hemsk ponny det var, och hur himla värdelös han var.. När hon hämtade honom höll vi på att få en chock, vi höll inte på att känna igen honom… HELA hästen var täckt av sår, och jag vet inte hur mkt han gått ner i vikt… På så kort tid! Det var jättehemskt.. Hon vägrade svara på frågan varför han var så sårig alltså vad hade hänt?? Vid det laget hade rätt mkt folk samlats i stallgången (det var ett hyrstall) och flera av människorna var uppenbarligen inte så vänligt inställda mot den här människan, en av tjejerna så åt mig att "det var tur att vi kom och hämtade hem hästen, för hon är inte klok den här människan.." Ja herregud..
Arbiggan sa också att ponnyn var heeelt omöjlig att lasta, så det skulle ju bli intressant att se om vi fick in honom i vår finka.. Hennes min när han typ sprang in var *priceless*….
Så kan det gå, man tror att man har å göra med trevliga normala människor men ack så fel man kan ha ibland…
Ponnyn såldes senare till en jätteduktig tjej som hade mkt kul med denna fantastiska ponny fram till hans död för ett par år sedan. Och han hade aldrig nåt problem med sina "genomgående hasledsgallor"…
Men oj vad många svar, dem flesta säger att jag inte ska lämna ut på prov. Jag hade väl tänkt att man gör ett köp. Att hon betalar alltså för ponnyn och så har jag gått me på 20 dar så att man kan se att ponnyn kommer överens me hennes andra hästar och så. Ah ja får nog fundera över d här alltså o diskutera me henne..
Men som många här skriver, vilka skräckexempel d finns alltså! Åh som sagt, d kan hända mycket på kort tid.
20 dar kanske e för länge ändå..
ah är så förvirrad just nu.. // Vera