Hamlet v. Bunswaard
Denna häst är ja intresserad av att få veta lite om. Det är mitt stos morfar. För mig att han står i Sverige och är numera valack?
För det första så heter han Hamlet van Bunswaard 
Hamlet har stamboksnummer S. 804050 och är svart, född 1993. Han godkändes som premiehingst 1996 och mätte då 100 cm.
Foto på Hamlet finns här: http://www.geocities.com/shetlander_hengst/hamletvanbunswaard.JPG
Stamtavlan har du nog koll på..?
Mamman Nevets Jamboree var svart, kroon och preferent med 1:a premie och champion i Holland. Hon var 103 cm. Hon var även mor till godkända Aramis v Bunswaard (exp. Finland) och Bruce som också är champion i NL samt 1:a premiestona Romany, Jewel och Ebony (som finns kvar på Bunswaard).
Det verkar stämma att han är kastrerad och finns i Sverige.
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=12999
Visad en gång med brons 

#2 Han är kastrerad pga patellaupphakning.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 Här eller i NL?

Minns inte om han visades här alls på premiering.
Hon som kastrerade honom köpte honom till sin ridverksamhet iaf, och jag tror inte han var kasserad i Holland då han kom hit. Han hade väldigt rejäla upphakningar.
/Cattis

#1 konstigt i mitt stos pass står det att han heter Hamlet v. Brunswaard. ska kolla länken nu :)
#5 är patellaupphakning ärftligt? JAg har inte märkt ngt på Rosa i allafall

helt otroligt att du kan så mkt om stammarna Hanna. Är imponerad :). Hoppas ja också lär mig med tiden.
kollar dom inte hästarna vetrinärt i holland??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#8 Jo det gör dom. Kanske syntes inget när han visades som treåring?
En en gång visar det sig varför det är så viktigt att vi veterinärbesiktigar våra importhingstar i Sverige också.
#6 Jag är helt säker på att stuteriet heter Bunswaard 

#11 ops ja stavar som en kråka :) får skylla på ögonen
eller fråga Sussie (Puzzel) hon vet att mitt tangentbord lever sitt eget liv 

#7 Bara att läsa innantill - köp stamböcker/pärmar/index så har du de mesta uppgifterna.
/Cattis

#6 Ja det är ärftligt. Och en kassationsorsak… Kanske var det därför han gick från Holland öht?
/Cattis

#14 nu blir ja jätte orolig att mitt sto kan bära på de. Även fast ja inte sett ngt som helst tendens till de. Men kan hon bära på de och hennes avkommor får de?
#13 ja man får nog börja plugga 

#15 Alla får det ju inte, så oroa dig inte för det nu. Vid tillfälle är det ju bara att kolla upp henne. Jag vet inte hur arvsgången är, minns inte alls. Så jag vet inte om det kan "poppa upp" senare.
/Cattis

#16 ska prata med min veterinär nästa gång ja åker dit. MAn vill ju inte avla om man ärver sånt vidare. Då förbättrar man ju inte aveln precis

Nu har ja fått veta att Hamlet V Bunswaard inte själv hade patella upphakningar utan att en del av hans avkommor fick Patella luxation. Därför kaserades han ur avel.

#18 Hamlet v Bunswaard hakade själv kraftigt. Det är vi många som sett.
/Cattis

#18 Sist jag såg honom sa de som har honom att han regelbundet får B-vitaminsprutor och att han hålls ute så mkt som möjligt därför att han låser sig mkt då han står på box. Han blev mkt bättre med sprutor och då han började användas ordentligt.
Han bodde då kvar söder om Sthlm, ett par hundra meter från mina svärföräldrar.
/Cattis

oki ja litade på min källa. Som sagt ja ska be min veterinör kolla Rosa ordenligt

Har du några kort på Hamlet Cattis? Något som ja kanske skulle få kunna låna till min hemsida?

#21 Om Rosa inte visar ngn tendens att haka tycker jag inte alls du skall vara orolig!
Jag såg honom ganska ofta då han fortfarande bodde norr om Sthlm, och det är ingen tvekan - man behöver inte vara veterinär för att se hur han hakade. Man fick "backa loss" honom då han stått på box över natten.
/Cattis

oki tack för att du lugnar mig Cattis. Rosa som jobbas ordenligt i körning och tömkörning med öppnor och samlingar har inte visat ngt alls. Hon hoppar och skuttar med öronen framåt hela tiden. Hon rör sig bra och jag har inte sett ngn upphakning.
Om jag har skrivit rätt i min gamla katalog avelsvärderades Hamlet v Bunswaard här 1998 och tilldelades 88688.
Veritas odium paretFörvånad
måste då bara få fråga hur han har kunnat gå igen om den svenska vet besiktningen med så kraftiga problem??

#26 Bara de som rekommenderades vidare till final blev kontrollerade. Därför har han inte kollats veterinärt här. Han fick ju en 6:a på benen och passerade inte till finalhörnan.
/Cattis
#27 aha nu trillade pengen ner hehehe

#28 Fast, iom att han var gdk i Holland kanske han vetbes iaf? Då hade de ju rätt att visas på finalen.
Om han passerade utan anm på en besiktning vet jag inte, men om han gjorde det är det ju lite konstigt att samma hingst hos sin tredje (typ) ägare efter premieringen hakade ganska gravt.
Nåja, kasserades han i NL pga att han lämnat patellahakande avkommor, så är det ju ganska stor sannolikhet att han själv skulle kunna ha det - vilket han ju har. :-)
#22 Sandra. Jag missade denna kommentar. Jag skall se vad jag har. På den tiden hade jag ingen digitalkamera, och isf har jag bara kort på papper - någonstans. Annars skall jag försöka komma ihåg att kolla om han finns kvar då jag besöker mina svärföräldrar nästa gång. Då kan jag ju ta nya kort. :-)
/Cattis

#29 vore jätte kul om du hade ngt kort på han
. Man vill ju gärna se hur släkten till Rosa ser ut
. Om du bara har på papper kanske man kan få låna och scanna in? Har ju en bror som har scanner som ja kanske kan få fjäska med i så fall. Om du träffar Hamlet ngn mer gång glöm inte ge han en liten klapp från mig och Rosa :) och du glöm inte kameran 

#30 Problemet är inte att scanna bilden - problemet är att hitta den i lådorna med kort
Jag vet att jag har flera stycken, jag tog på honom då han reds plus ihagen, det vet jag.
Jag ska se vad jag kan göra. :-)
/Cattis
Är det konstigt att man blir skeptisk.
Hamlet godkänns i Holland( jag antar att han genomgår en veterinär besiktning då) efter en tid kasseras han, han sälj då till Sverige visas på hingstpremiering med en 6a på benen.
Hade detta hänt idag hade han varit en godkänd EU hingst i Sverige.
Ingen kan övertyga mig att jag kan vara trygg med de hingstar som inte genomgått den svenska internationella veterinär besiktningen.
Vad tror man att en hingst godkänd i Holland som blir kasserad för patella upphakning ska tillföra shetlandsponny aveln i Sverige?
#32 jag håller med till fullo det du skriver.

#31 vad sägs om storstädning i lådorna i helgen Cattis
Vore väl ett roligt arbete i regnet`
? (var bara tvungen att retas "lite"
)

#35 Det lär inte gå så snabbt, det kan jag lova. Troligen finns det två kartonger med bilder på min gamla adress i garaget där jag lagrar en del grejer ännu. Så du lär få ha tålamod med just denna biten tyvärr. Lika bra jag säger det direkt.
/Cattis

Sverige har erkänt skickliga veterinärer när det gäller patella. Det är nog inte så säkert att denna kompetens finns i de andra länderna. Det är en anledning till att jag inte vill använda sk EU-hingstar.
Tävlade inte Hamlet bruks på Riksen i Vaggeryd? Kolla om någon bilder där?

# 37
Å jo, skickliga veterinärer !! Man kan inte vara säker här heller.Jag har ett jätte bra exempel. Jag vet att den veterinär som hjälpt till att besikta hingstar som var tänkta att importeras hit, och som även varit den som besiktat både ponnyer och bla. halvblod på premieringar har missat. Den veterinären har besiktat en unghingst som vi visat två gånger vid utställning, (På den tiden kontrolerades alla unghingstars knästatus vid utställning,) den hingsten hade väldiga problem varje dag, och fastnade också vid ett besiktnings tillfälle utan att det sades något om det, han märkte inte att benet satt fast då han släppte ner det !!! Den unghingsten kastrerades av oss vid fyra års ålder,då det inte hade blivit ett uns bättre. Hästen är i dag verksam inom körningen, är inte vår uppfödning.

#36 vad är det man säger. Bättre sent än aldrig
. Jag har tid vet du.

En komentar och en fråga bara…
OM en hingst är vet bes ua i Holland och senare i Sverige när han blivit äldre uppvisar ngt fel så är det många som gnäller över utländska vet. och kräver vet bes. i Sverige.
En Svensk hingst som går igenom vet bes i unga år kan ju också senare uppvisa/få ngn skada eller defekt.
Inte bes. svenska hingstar flera ggr om de en gång gått igenom.
Är det verkligen så att utländska vet. är så mkt sämre än svenska??
Om om nu utländska hingstar kommer hit och uppvisar div. fel. och folk vill att de ombes här. så kanske det även borde ställas krav på att ombes. Svenska hingstar efter ett par år..
En tanke bara.
Jag har själv förlite erfarenhet i ämnet för att ha en direkt åsikt
Men någon annan kanske har.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
¤41 intressant det där,då har jag också en fråga.
Vet någon om man gör samma typ av vet besiktning i alla EU länderna eller om det skiljer sig åt.

Jag har för mig att de veterinärbesiktigas vid generalmönstringarna. Det gjorde man med New Foresthingstarna när jag visade dem där.

jag som då inte kan…
Generalmönstring, är det ngt en hingst måste genomgå?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#41 Det finns jätteskickliga veterinärer även utomlands givetvis. Men våra är också duktiga som Annette säger. Och som May säger, så den veterinären som hon syftar på (tror jag iaf) så har han gjort en del tabbar han med, inte bara med Mays. Så klantigheter o misstag sker givetvis även i Sverige.
Din tanke gillar jag. Jag tycker det borde vara veterinärkoll på dem typ vart femte år i samband med en generalmönstring. För absolut, saker kan ju komma fram senare.
#44 Generalmönstring har vi haft vart femte år där i stort sett alla gdk hingstar visas fram. Där får de höja (eller i sämsta fall sänka) sina avelsvärdebokstäver tex. Man går helt enkelt igenom beståndet vart femte år ordentligt. Nu får vi inte längre ha KRAV på detta, men nästa år kommer det tydligen att arrangeras en iaf och då vara frivillig.
#43 Nej, förra mönstringen 2003 så veterinärbesiktigades de inte.
/Cattis

#45. Var tydligen olika regler beroende på ras då.

psst Cattis hur går letandet
. Bara påminner så du inte glömmer. Den som väntar på ngt gott väntar ju aldrig för länge vet ja ju, men en liten påminelse bara 
eller ngn annan kanske har kort på han????

I SP nr 3 från 2000 finns på s 13 en bild på honom när han hoppar. Det är från utställningen i Danmark.

#47 Jag kan lova att det kommer dröja ett bra tag till innan jag kommer igenom de lådorna. Jag flyttade därifrån för drygt tre år sedan och de står kvar än. :-)
Det kommer troligen gå snabbare för mig att åka o ta nya kort på honom. Även om det också dröjer, för jag har mkt lite tid att åka o fika med svärföräldrarna om jag skall vara ärlig.
/Cattis

#49 som sagt bättre sent en aldrig