Lösa hästar i transporten?
Jag antar att det åtminstone är flest shetlandsponnyer som normalt sett får åka lösa i transporten så jag tänkte jag frågar här…
Hur ställer sig ponnyerna när de själva får välja? Beskriv gärna alla era ponnyer (om ni ni inte har allt för många) som får åka löst. Ställer era sig framåt, "baklänges", rakt sidledes eller kanske till och med snett sidledes (åt vilket håll?)?
Det finns ju transporter för alla tre delar så jag funderar hur ni uplever att ponnyerna själva faktiskt vill åka?
Just nu har jag en transport med frontutlastning (som jag kan gå på transporten med istället), så jag kan ju egentligen lika bra ställa hästen baklänges och binda i bakbommen om jag vill det. För jag antar att om hästen åker baklänges behövs ingen bom vid bogen som bromsar direkt…? Det är främst det jag funderar på i.af. Transporten i fråga är extra bred så det är inga problem att klämma sig emellan två ponnyer där :)
Men funderar även på detta med hästtransporter där man ställer hästen snett, om det bara är "praktiskt" utrymmesmässigt eller om hästarna faktiskt gillar det?
Tankar och reflektioner tack!
Hakuna matata!
Mina står alltid snett bakåt eller på sidan om dom själva får välja 
Har jag mellanvägg så kan man ju gå runt med ena och sen backa in den andra el som några kan hoppa in från sidodörren.
Lite snabbinfo bara, ska iväg nu !

mina står som i #1 när dom står lösa.
Har åkt både uppbundet fram och bak, med och utan mellanvägg och det har berott på individen.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har en trehästars islandssläp där åker hästarna lite snett med rumpan mer framåt än huvudet (om du förstår hur jag menar) shettisarna ryms dock tvärsöver. Och min uppfattning är att hästarna gillar att åka så, för t.o.m ett av mina ston som inte alls tyckt om att åka transport följer gärna med i den transporten. 
Även för mig är de olika beroende på vad det är för individer jag har med mig!
Föl o unghästar (främst föl) åker lösa. Ston med föl som ska till eller från hingst åker också lösa. (Även russen)
Hingstarna brukar få stå uppbundna och då framåt "normalt" men har kört häst bakofram också utan problem! =)
James går alltid runt mellanväggen och ställer sig baklänges om han får välja.
lurvponnyn.vimeddjur.se