Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 2306 ggr
Piich
2

Inte ge kli till ponnyer?

Hej! Var en i stallet som hade hört att man inte skall ge vetekli till ponnyer? Någon som hört samma sak?

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

polgara
0

Fråga du inte varför?

Piich
0

Hon visste inte heller varför hon hade själv fått höra det. Tänkte ta saken i egna händer och kolla upp det :)

Tjena!
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

PP
0

Jag ger mina kli nu på våren, och även på hösten. Dvs som lite extra proteintillskott vid pälsfällning/sättning. Vetekli innehåller även B-vitamin och det är förmodligen därför den vanliga missuppfattningen om att man ska ge B-vitamin vid pälsfällning/sättning så envist hänger med… Oskyldig

Jag skulle tro att den som "varnat" för vetekli till ponny lever kvar i tron att det är överskott av proteiner som kan ge fång.

Silenos
1

#3 Blir lite nyfiken. Jag har bara hört att man ska ge B-vitamin vid pälsfällning/sättning. Men, är det protein som behövs ? OM jag kapar tråden får du gärna berätta mer om det här i en ny tråd .*vetgirig*.

Kris_J
1

Att man inte ska ge kli till en shetlandsponny var en av de första råden jag fick av en väletablerad uppfödare när jag var tämligen"grön" själv. Orsaken sades vara att det hos vissa individer kunde leda till klåda.

Veritas odium paretFörvånad

PP
1

#4 Ja, det stod i Ridsport förra året eller så, att det var ett missförstånd att det är B-vitamin som påverkar pälsfällningen och att det är proteiner som kan göra skillnad. Man menade att missförståndet kan bero på att man "förr" gav just kli och att det ledde till att man trodde att det var det höga B-vitamininnehållet som hade verkan, men att studier visat att det istället var proteinet.

Dock är det ju inte fel att ge B-vitamin om hästen blir allmänt påverkad av pälssättning/fällning, vilket en del kan bli. Men det har ingen direkt effekt på hur snabbt den kommer fälla.

PP
0

#5 Intressant! Dock inget jag lyckligtvis märkt av på mina.

Linden95
1

Har en shettis på lån som har varit kass i magen när han fått krafftfoder. Då jag ger min ponny kli och krafft tänkte jag att jag gör samma sak med den lille, så han fick halva kraftgivan och andra halvan vetekli och magen fungerar på topp nu :)

I övrigt så ger jag vetekli för proteinet. Vet dock inte om det finns någon minimi/maxgräns för hur mycket man bör ge? Har också hört att det ska vara bra för magen. :)

sofiek90
0

Funkar det att ge kli till ponny med fång?

MVH

Sofie

Piich
1

#9 En ponny vi brukar ta hand om ibland har haft fång och han äter fri tillgång på ensilage och 1 dl vetekli + 1 skopa probemin. Han är den ända i stallet som är fin i kroppen, inte överviktig, inte besatt utav mat och har varit helt symptomfri sen dess (5 år)

Tjena!

sofiek90
0

#10 Underbart med sånna hästar :) Då kan det vara värt att kolla upp.

MVH

Sofie

Linden95
0

# 9 - Min hade fångkänning i sommar och ger honom kli idag :)

sofiek90
0

#12 Okej :) min fick det i februari, så det är ju inte så aktuellt med nytt foder idag. Men det kan ju bli det i framtiden och då kan ju kli vara ett alternativ att tänka på.

MVH

Sofie

VeronicaP
0

Vi har alltid gett kli förr till hästarna både shettisar och överiga hästar utan några som helst problem

[Billan]
1

Kli är bra för magen och för annat. Men man får se upp med foderstaten i övrigt då kli innehåller mycket fosfor. Brukar ge lite ibland då vi har kalköverskott i foderstaten, annars inte.