Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 371 ggr
Houdini
0

konstigt

Jag läste i avelsvärderingsresultaten på sh:s hemsida, där står att Kameleon är livstidsgodkänd. Vad jag har sett tidigar på fokus stämmer inte det.

Får man lämna vilka uppgifter som helst till avelsvärderingsnämnden utan att det kollas eller är det SH som inte skriver vad man har angett i meritlistan?

Cattis
0

Vilken himla tur att han godkändes på sin utmärkta (excellenta) exteriör och inte på meriter från Holland. Då spelar det skrivfelet mkt liten roll, även om givetvis rätt skall vara rätt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ove-D
0

Det finns mycket konstiga uppgifter tex om hur avelshingstarna är hanterade då de gjort bruksprov. Det har hänt att den gjort väl utfört körprov när den visats riden (inte ens inkörd). Även fel travrekord osv.

Houdini
0

Det är ju viktigt att rätt uppgifter kommer fram, tex livstidsgodkännande är ju lika med elitperimiering i sverige.

Kan ju ha stor betydelse för stoägarna. Man undrar ju hur mycket fel det finns egentligen inom shetlandsrasen?

Oavsett vilket bruksprov hästen har utfört så är det ju godkänt eller icke godkänt.

Cattis
0

#3 Livstidsgodkännande i Holland ger inte automatiskt Elit i Sverige.

/Cattis

Houdini
0

Nej det sa jag inte heller, jag sa att det är deras högsta klass alltså lika med elitpremiering i sverige, eller har vi någon högre klass?

Cattis
0

#5 Jag trodde att den högsta klass de i Holland kan få för sina avkommor var Super Preferent. Att de blir livstids godkända har väl mest med att de har klarat sin avkommebedömning att göra.

I Sverige blir bara de bästa förärvarna Elit, i Holland blir de Preferent/Super Preferent? Eller har jag fel?

/Cattis

Houdini
0

Nä säkert inte.