färger på avkomma?
nu är detta inte shettis men är väl samma för alla färger..
är det möjligt att ett mörk brunt sto som inte har fuxar i närmsta leden kan få en fuxavkomma m en m.brun hingst där man inte vet om det finns fuxar längre tillbaka? Hur långt tillbaka kan det var möjligt att det kan bli fux?
Hrm krångligt skrivet men hoppas ni fattar annars fråga på nytt…
JA det är möjligt.
Fuxanlaget är recessivt och kan nedärvas dolt i hur många generationer som helst, så helt plötsligt kan det komma ut en fux utan att man haft en aning om att fuxanlaget fanns hos båda föräldrarna. Detta är ju dilemmat för dem som avlar svarta shettisar t.ex. Det kan vara 4 fulla led av kolsvarta ponnyer och inga fuxfärgade avkommor så långt ögat når, men ändå kan det helt plötsligt födas en liten röd… :D
då ska jag berätta det för ägarna… de var lite rädda att det sjabblats med spermiehanteringen när stoet betäcktes…
Min ena shettis mamma är kolsvart och ca 1 meter hög. Hennes HELSYSTER är fux m. ljus man och svans och betydligt mindre (tror hon är runt 90 eller nått i den stilen). Det finns 1 fux i de tre första leden på systrarna och resten är svarta. Så, nog kan det slå igenom alltid. :-)
Inget konstigt alls tycker jag.