Gamla ston som fölat?
Sitter och funderar på hur gamla stona brukar vara när dom får sista fölet?

Mitt äldsta sto var 23år när hon fick sin sista. Då hade hon dålig syn och hörsel och svårt att hålla reda på ungen. Annars hade hon nog tagit sig igen. Hon var väldigt fräsch för övrigt.
Har iår en 22-åring som är dräktig. Men kommer nog inte betäcka om henne eftersom hon börjar bli svår att hålla i hull trots bra tänder.

Mitt halvblod var 24 år när hon fick sitt sista föl :D Hon fick sitt första när hon var 4 och sitt andra när hon var 23 år ;)
Vi har ett sto som är 24 som ska föla i år,en pigg och fräch dam,hon har inte haft föl på några år men tog sig på första försöket :)
Nu har våran 24åring fölat
gick jätte bra!
Vi fick ett litet stoföl som vi kan spara precis som önskat 

#4 Grattis till sto fölet

#4 Grattis till fölet!
#4 Grattis till lilla fölungen ,kommit på ett namn till tjejen än?
Vårt gamla sto (Standard) är 26 år och ska ha sitt sista föl mitten på maj.
vårt andra gamla sto(mini) är 20 år och ska också ha i mitten på maj.
#4 och #5 Tack!
#7 Tack!
Ja hon heter Vintersaga.
Oj 26år när hade hon föl senast?
Spännande med föl och hoppas det går lika bra med era fölningar!
Vi får oxå ett föl till men först i juni!
#8 Fick ett sto föl -09 betäcktes om men fölade ett dött fuxsto 2 1/2 månad tidigare än beräknad fölning(2010). Har vilat och betäcktes om 2011.
Har i dag ingen levande avkomma efter henne hos oss så jag hoppas på ett fuxsto men oavsett vad det blir så är det sista hon får och hon ser fin o fräch ut och vill gärna att hon ska förbli det ,så därför är det sista .
vilket mysigt namn:)
Halvblosstoet Flamkella (Amirals Mamma) fick sitt sista föl när hon var 28 år gammal… Jag tycker inte det handlar om ålder utan om hor stoet är i skick.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#10 den äldsta jag hört som fölat,gick allt bra?
Ja självklart ska ju stona (oavsett ålder) var i bra skick.
Funderade ju på hur länge man "brukar" betäcka stona var själv tveksam innan jag bet min 23åring pga hennes ålder men det har gott bra,tack och lov!
Ja det gäller väll i princip som med ridning och allt annat med hästar. Titta hur gammla de ser ut - inte vad det står på papperna! 
Men ett par år över 20-sträcket brukar inte vara något problem för en i överig frisk häst som inte har svårt att hålla hull (så att de inte tappar fr mycket när de ska dia).
Hakuna matata!