Betäckningsfråga.
Då var det dags för en udda fråga…
Har nån av er varit med om eller hört om ston som låter sig betäckas utan att vara i "rätt" brunst?
Vi människor och någon (annan) apsort kan ju ha 6 för nöjes skull…men hästar?
Någon som vet?
Ston låter sig inte betäckas för sitt höga nöjes skull utan bland hästar är det strikt för fortplantningen. Däremot kan de ibland "hänga upp sig" i brunsten så att ägglossningen liksom aldirg blir av. I dessa fall finns ston som låter sig betäckas ända fram till nästa ordinarie brunst i cykeln, då det förhoppningsvis BLIR en riktig ägglossning också.
Jag har just nu ett sto här som går och skvätter för hingsten sedan tre veckor tillbaka. Men han är liksom inte intresserad av att betäcka henne något mer, så jag misstänker att hon har gått ur brunsten och bara är en skvättfia i största allmänhet…

Okidok. Tack!

Min 3-åring brunstade ju för fullt i 15 dagar, men har precis börjat skrika i högan sky och sparka mot hingsten så fort han muttrar lite. Men fullblodsstoet har varit konstant brunstig sedan ungefär en månad tillbaka. Hon ställert upp sig för både hingstar och valacker och lyfter svansen nästan upp över ryggen! Jag vet ju inte hur hon hade reagerat om hon hade haft en hingst hos sig, men hon har ju helt klart hakat upp sig…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Hm, de som låter sej betäckas fast de redan är dräktiga då..? De bör ju rimligtvis inte ha någon "riktig" brunst, eller?

En del ston är så förtjusta i hingst så dom låter sig betäckas trots att de redan har tagit sig, men då betäcker man bort dräktigheten. Sådana ston ska inte gå hos hingst utan betäckas ett par gånger och sedan låta ultraljudas. Det gäller att man som hingsthållare får reda på att stoet är sådan. Nu har jag en hingst som aldrig skulle kliva på ett sto som redan är dräktig, men alla hingstar är inte sådana.