Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2532 ggr
[mathilda...0]
0

Panik!!!!! vad ska jag göra???

Igår när jag skulle rykta min häst innan longeringsträningen, blev min lilla sötis skinande vit och fin.

Efter longeringen skulle jag rykta henne igen och hittade en MASSA svarta prickar på hela hennes rygg och högersida.

Jag blev då väldigt fundersam och tittade närmare på prickarna, och såg då att det var LARVER!!! Usch!! Hela min söta häst helt Larvig!!!

Jag fick panik och försökte borsta bort alla, när jag var klar hade jag fått bort "det mesta".

Detta var första träningen som verkligen var "träning" för henne, med sadel och allt, så jag tror att hon svettades fram dessa äckel+ att sadeln säkert gjorde pälsen mer….ja du vet.

Vad ska jag göra åt det här??? Ska jag använda något schampo för larver eller vad??? Har aldrig varit med om det här tidigare, och inte min tränare heller.

HJÄLP!!!

Lorita
0

Rörde "larverna" sig Obestämd det kan ju vara död hud som korvat sig, jag skulle också ta ut någon erfaren som tittar så sdeln passar henne då detta bara blev på höger sida.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[mathilda...0]
0

Dom "rörde" sig defenitift.

susanne-s
0

Om du inte vet vad det är så hade jag låtit en veterinär titta på vad det är för sorts djur.
Alternativt hade jag behandlat med Switsh samt etotal

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Prenses
0

fy va äckligt! Måste ju vara ngn sorts parasit som lever där i den fuktiga o varma pälsen.

[[AcsJulia]]
1

Kolla med veterinär och raka sen hästen med klippmaskin. Då blir det enklare att bli av med ohyra. :)

[mathilda...0]
1

Är det inte onödigt att raka hästen när hon redan har börjat fälla bort allt??

PP
4

Hm… Var det inte sadeln du hittade i en källare..? Det kan inte vara från den odjuren kommer då?

[[AcsJulia]]
0

#6 Hur man än beter sig så är det ändå ett faktum att en rakad häst har MYCKET kortare hårrem, vilket underlättar rengörning. Dessutom brukar åtminstone inte mina shettisar tappa klart för ens i tidigast Juni. Och då har det kanske gått lite långt? Men kontakta veterinär i första hand! :)

VeronicaP
0

Är det inte löss du ser ??

De kan ju se ut som små svarta streck .

Använd etotal, Switch eller något annat bra lusmedel

[mathilda...0]
1

Har också funderat på om det skulle kunna vara sadeln eller shabraket men, sadeln regjorde jag "grundligt" innan användning, schabracket var helt kritvitt när jag satte på det. Men "larverna" (ryser) finns ända in på hunden på henne, där varken sadeln eller schabracket hade haft någon möjlighet att dra dit parasiterna.

Men idag så ryktade jag henne och fick bort en hel drös med larver (igen) men sen när hon kom till hagen började hon klia sig direkt på samma ställe jag sett "äcklen".

Så nu ska jag ringa en vetrinär och fråga om råd (så att jag inte gör något förhastat)

VeronicaP
0

Det är inte så att det helt enkelt är smuts som kommer fram när hon blir svettig ??

[mathilda...0]
0

Nej, dom rör på sig och man ser tydligt att det är larver hon har i pälsen.

[Tovab]
2

Då är det väl självklart att man rådfrågar veterinär om huruvida man ska göra. Sen skulle jag raak hästen och tvätta rent med det veterinären föreslår för att få bort det.

giffan
1

Ta gärna en bild och lägg in här så vi får se vad det är för något.

Alltid intressant att se..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

sofiek90
1

fick du tag på en veterinär?

MVH

Sofie

[mathilda...0]
0

hon sa att det bara var att borsta, så försvann dom när hon föllde vinterpälsen.

sofiek90
1

Låter knepigt, varifrån trodde hon dom kom då? Dom kan väl inte bara pluppa upp i pälsen liksom..?

MVH

Sofie

SannaHolmgren
0

Hur ser dom ut? Använd förstoringsglas och beskriv. Min ena ponny har haft lusangrepp vid ett tillfälle och de syns som små smala streck och de rör sig. Gråsvarta eller "getingrandiga".

sofiek90
0

Min ponny har också haft löss, det var ju några år sen men dom var gråsvarta. Små äkliga kryp. Han hade dom i manen dock.

MVH

Sofie

[Billan]
1

Ohyran finns alltid på våra hästar, men man ser det inte förren de (ohyran ) får gynnsamma förhållanden att föröka sig i.  Då de blir övertaliga kommer också problemen, de syns och oftast kliar sig hästarna.

Lägg några på ett vitt papper och titta med förstorings glas så kan du bestämma vilka de är.

Veterinären har nog rätt,,, är det inga större problem för hästen, så försvinner dessa med pälsfällning och borstning.

Skulle nog inte klippa hästen i detta läge,  gör man det toppar man den nya pälsen, det innebär en glanslös häst hela denna sommar. Ska hästen inte visas spelar det ju ingen roll, men annars.

[mathildao]
1

Om vetrinären har sagt att du ska göra så så borde det ju vara sant, så lycka till med ohyranGlad