Vad tror ni om denna korsning?
Hej! Jag undrar vad ni tror MENTALT och andvändbarheten utav en shettis/newforest korsning? Någon som har en sån?
Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.
Hur hästen blir mentalt beror ju inte på Korsningen mellan två raser .
Jag tror inte på någon bätte användbarhet av den korsningen. Då är shettisen bättre för sig och en NF för sig.
Hade inte heller tyckt att kosrningen är lämplig med så olika storlekar/typer av ponnyer!
Jag lånade en ponny när jag var tonåring för jag behövde sällskap till min ridhäst. Ponnyn som kom hem var en korsning. Mamman var 50% ardenner och 50% nordsvensk. Pappan var en welsh på 122cm!! Jag träffade mamman själv och hon var väldigt stor!! Han var en liten C-ponny men otroligt grov och stark! Det hade blivit en tjuvbetäckning. Han var 13 år när han kom och han hade inte varit ifrån sin mamma en enda gång… Det slutade med att jag fick honom
. Det är nog ingen "bra" korsning.. Men han var väldigt mysig och speciell på många vis ändå.