Kan jag ställa ut honom?
Hej,
Kan jag åka på utställning med en shetlandsvalack f.94? Jag har pass men inget mätintyg, behöver jag det?
Vad behöver jag isf?
Jag hoppas någon orkar svara på mina kanske korkade frågor :)

Ja, du kan ställa ut din shetlandsvalack om han har pass i SSS. Mätintyg behövs inte. Om det finns ponnyer som misstänks vara över maxhöjd kontrollmäts de på plats. I annat fall är det bara 3-åringar som mäts på utställningarna anordnade av SSS och regionalföreningarna.
Det finns inga korkade frågor, så fråga på du bara ;)

Vad är maxhöjden ? min är 1,08 . Får jag ställa ut honom då ?
maxhöjden är 107 cm, det gäller även för kategori A i tävlingssammanhang
TIll en sådan ponny skulle jag försöka få ett mätintyg av gdk mätman + veterinär,. Mätintyget är giltigt även på utställning, så om du skulle få honom inmätt som 107 cm så FÅR du visa honom. Är han mer så får han visas men kommer inte rangeras. (om jag fattat saken rätt)

#3. Det stämmer, de bedöms men rangeras ej.

så om jag åker, utan mätintyg, eftersom han är 107 dvs kan kanske misstänkas som övervuxen, så mäter dom honom där &om det visar sig att han skulle vara över 107 så får vi fortf vara med men inte inom själva tävlan? har jag förstått rätt?

#5. Så har jag uppfattat att det fundegar.
Men, ta kontakt med den utställningsansvarige till aktuell utställning, så får du ett helt korrekt svar.

Okej, tack :)

Det är även så att överhöjdare inte får någon slutsumma på poängen på protokollet, utan det ska sättas ett kryss i den rutan. Detta för att man inte ska kunna tillgodoräkna sej resultatet som en merit för t ex föräldrarna. Oplacerad medför oxå att man blir utan rosett och plakett.
När din ponny ligger så nära gränsen, kan det kanske vara värt att försöka få honom inmätt så han uppfyller rasstandarden. Eller så kanske man tycker att det kan vara kul att få en bedömning ändå.

Hur menar du med att få honom inmätt?