Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1293 ggr
[[AcsJulia]]
0

Storlek?

Jag har läst en massa trådar och insett en sak: Många shettisar på den här sidan är väldigt små! Har jag fel? Vad tror du är anledningen att det är så många små shettisar?

Ingen kritik, jag är bara nyfiken då jag själv har ganska stora ponnier och inom ett år eller två så är det nog tyvärr dags att börja leta ny ponny. Så hur stor är din shettis och hur tycker du att storleken funkar i brukssammanhang (körning, ridning, m.m.?)

Pilla
0

Vi har shettisar runt 100-105cm då vi kör ponnytrav :)

Flera till salu, körda, tömkörda m.m

kolla in på www.nillasstuteri.se

Glad

Bazoka
0

Min kusins Shettis är 106cm i manken, Men de rider inte den, utan bara kör! :)

maggan
1

Våra är 101, 102 och 103 cm.

Och önskar mig en fin liten miniTungan ute

[Billan]
0

Här finns det i storlek 97 cm - 102 cm.

emmelo86
0

Min är 106 cm. och så har jag en unghingst som också blir ca 105-107 cm Skrattande

[[AcsJulia]]
0

Wow! :D Det finns verkligen många stora shettisar också! :)

Men hur är det med minisar? Är de något svagare än större?

Elshira
0

Mankhöjden är ju ganska så relativ trots allt. Det beror ju mycket på hur de är byggda vid manken. En ponny på 100 kan "kännas" lika stor som en annan på 105 Glad

Hakuna matata!

[[AcsJulia]]
0

#7 Det är sant! :) Har tränat och tävlat ca. 8 shettisar som alla legat mellan 100-107 och då är det ju inte så stor skillnad i styrka! ;)

lillolga
0

8 st mellan 78-97.

Bazoka
0

Jaså, så du har små Minishetlands också? :)  Vet att de heter Minishetland om de är mindre än 86cm i manken! :)

Aribigga
0

James är 97-98 cm och han fungerar bäst till allt ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Silenos
0

Jag har tre stycken i stallet, 78, 90 och 103 cm i mankhöjd. Den största är den lataste Glad Den minsta snabbast och smartast.

[[AcsJulia]]
0

#12 Så kan det också vara! :D Fast en på endast 78 skulle inte passa i mina ändanmål. Men någon gång ska jag ha en riktig mini jag också!

[mathildao]
0

Har en RENRASIG shetlandsponny på 114 cm.

Jag både rider och kör henne, och det går jättebra med båda delarna.

[[AcsJulia]]
0

#14 Oj! :O Det är lite ovanligt att de bär iväg så mycket!

[mathildao]
0

Tyckte vi med, men ju större häst desto längre kan man rida med den.

Även om jag vet att man kan göra mycket annat med ponnyn efter man växt ur den, men det är ju ändå roligt om man kan ta en ritt då och då.

lillolga
0

#10. JA en mini, samt en övervuxen mini som hamna på 90 och en liten standard oxå 90. SÅ lite olika storlekar kan de bli fast man "skulle" haft en "annan" höjd ;-) Alltid spännande att se var dom hamnar på måttstickan när dom växt klart!

sofiek90
1

Wiktor är 90 cm och passar till allt :)

MVH

Sofie

Piich
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har också en renrasig shetlandsponny på 112 cm ;) finns ytterligare en renrasig shetlandsponny i vårat stall som är 120 cm :)

Tycker han fungerar till allt! Ur tävlingssynpunkt är hoppningen ganska så körd, men det gör inte honom något. Han hade hos en tidigare ägare en medryttare som hoppade honom så ofta och mycket att han tröttnade.. Han har löshoppats 110 cm med luft emellan. Är perfekt och tömköra för man kommer åt överallt och kan peta och pilla. Får in han i trånga utrymmen, perfekt och lasta. Inte lika dyr i drift ;)

Man tycker 112 cm låter så mycket men när man ställde honom brevid min förra maxade Bponny ser man skillnaden - den är enorm. Men han är perfekt annars, skulle varken vilja ha nånom större eller mindre!

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

Silenos
0

#19 112 cm låter mycket eftersom shettisar enligt rasstandarden ska vara max 107 cm. Flört Så tyvärr kan han ju inte tävla på de tävlingar som är för Shetlandsponnyer. men jag hoppas hans fina talanger får visa sig ändå. Kul att höra att han är så duktig på att hoppa !

Piich
0

Precis, han får ju kriga med welsh och russ ist :)

Tjena!
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

[[AcsJulia]]
0

#21 Det är bra! ;D Visa de bara! :)

halloonsodaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en på 76 cm:)

VeronicaP
0

Vi har från 93-107 cm

Så nog är det varierande storlekar

[[AcsJulia]]
0

#23 Men vilken sööööt! <3

PP
0

#20 Övervuxna shetland får vara med på rasföreningens aktiviteter på samma premisser som på utställning, dvs utom tävlan. Men man får vara med iaf. ;-)

Piich
0

För oss spelar det ingen roll, vi är ute efter en familjemedlem - inte en 'aktivitetshäst' - missförstå mig rätt! Som körhäst och liten läromästare är han perfekt! :)

Men om jag en gång i framtiden skaffar en ny shettis och det inte är en parhäst jag är ute efter kommer vi hålla oss inom måtten. :)

Tjena!