Vad kan jag ta?
Jag skulle tippa 10 000, lr vad säger de andra??

Det får man väl knappt för ett 3-års sto med stam?
#2 men det e ju massa grejor me. rockard e väl ganska dyrt?

Det beror väl på hur desperat man är att bli av med hästen? Och skicket på utrustningen som medföljer. Det finns ju de som tar i ordentligt med priset och sedan hellre låter bli att sälja än att sälja billigare.
Jag tycker inte att det är någon skam i att ta 10.000:-, men jag tycker däremot att det är skam att man inte kan få den summan rakt av utan att det blir diskussion. Det är så tråkigt att det ska vara så, men jag hoppas att det vänder så att våra ponnyer kan få kosta så mycket som de är värda.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det låter väl som ett rimligt pris m alla saker som ingår kan jag tycka!!!

Vad är det som säger att köparen vill ha all utrustning då?
då får man omförhandla om priset, priset verkar ju vara satt inkl. utrustning o vill de ej ha den så måste ju priset bli lägre, eller? så hade ju jag resonerat…
Ups! Såg nu att det inte var ngn stam…då hade jag inte betalt så mkt!!!

#4 "Det är så tråkigt att det ska vara så, men jag hoppas att det vänder så att våra ponnyer kan få kosta så mycket som de är värda."
Absolut. Men tycker du att en ostammad skall kosta lika mkt som en med stam? Tiotusen kan ibland vara svårt att få ens för en välstammad inkörd och inriden 7-åring. Då känns det iaf för mig orimligt att man skall betala lika mkt för en ponny utan papper… Men det är jag det.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# För själva hästen hade jag nog inte betalt mer än kanske 4.000:- Men den när det är utrustning och så med så hade jag väl kanske kunnat tänka mig att betala mer. Det beror ju lite på vad du har för rockard och sådant också var priset hamnar?

#8 Jag tycker att 10.000:- är rimligt för en häst utan stam, ja. Med det sagt tycker jag självfallet att en häst med stam ska kosta ännu mer. Men vad jag tycker är rimligt går inte ihop med dagens marknadspriser, vilket är himla synd för rasen i stort.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#10 Ok.
För mig är det inte ett rimligt pris förrän det är verklighet att en stammad i samma ålder kostar mer.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Som jag ser det är ett rimligt pris vad en köpare kan tänka sej att betala.
Jag tycker ju oxå att en ponny med stam bör kosta mer än en utan, men den krassa sanningen är ändå den att så länge folk säljer sina stammade ponnyer billigt kommer det vara svårt att höja priserna generellt.
Jag tycker inte att 10 000 kr för en registrerad, inkörd och lite riden ponny med full utrustning är orimligt. Men personligen skulle jag inte ha varit intresserad av att köpa en ostammad shetlandsponny. Den trista sanningen för oss som är involverade i rasföreningen och därmed talar oss varma för stammade ponnyer, är ändå den att för många av dem som söker en liten trevlig rid- och körponny till sina barn har det ingen betydelse om den har stam eller inte. Det är kanske först senare, när de upptäcker föreningens alla aktiviteter med utställningar och brukstävlingar bara för shetlandsponnyer eller när man kommer på att man vill betäcka sitt sto som skillnaden blir tydlig.
Men mitt svar till "jenny_loo" är att du ska sätta ett pris som du själv tycker är rimligt på din ponny. Det är ju inte ditt ansvar att det är svårt att få ut rimliga priser på stammade ponnyer.

Eftersom vagnen är för stor och selen är av en "omodern modell" så hade jag personligen inte betalt för att ha med utrustning. Så max 8000:- för hästen.
Är det inte upp till säljaren att sätta pris och sedan invänta en köpare som vill betala det säljaren vill ha?
Det är ni säljare som får se till att höja priset - en gemensam insats vore kanske något att jobba mot? Där syftet är att höja status på shettisarna och motverka att köparen handlar för att det är billigt.

Midingur: Vad menar du med att selen är omedern? Den är inte ens ett år!

Trim: Ja, precis. Känns ju inte jättebra att sälja henne för billigt, för då kan hon ju komma till ett sämre hem?
Men är det jag som ska bestämma priset?
#16 Många väljer numera (tack och lov) att köpa en sele med lös brösta, draglinor och baksele.