Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2460 ggr
zettan
0

Probade Granulate

hej

Jag har sen ett par månader tillbaka gett min häst detta. De ska ju vara samma sak som Protexin enligt våra distriktsveterinärer. Da har fungerat bra och Zettan har kunnat äta gräs utan en enda fångsymptom. Visst hon går inte på jätte mkt gräs men hon äter de gräs som finns i hagen. JAg ska släppa henne på lite mer bete efter fölningen.

Men Zettan har börjat vägra äta sin Probade granulate. JA har testat allt. Blandad de i betfor, havre, musli, pellets. Men hon vill helt enkelt inte ha. Idag fick ja stoppa in de i munnen på henne. Har ngn ngt förslag på hur ja ska få i henne de? testade att gröpa ut ett äpple och gömma probade granulate där i och då fick hon i sig de. Men det är först nu som hon inte vill äta de. I) början var de aldrig några problem. Är det bara de att hon är dräktig och inte vill äta? Kan man tex lösa upp de i vatten eller äppeljuice och spruta de i munnen? Vill ju min lilla tjej de allra bästa och vill ju att hon ska må bra och gå på gräs med dom andra.

mvh Sandra som börjar bli en orolig hästägareGenerad

Anna-Karin
0

Protexin löser jag upp i lite vatten och sprutar in direkt i munnen…då vet man att de får i sig det…min veterinär rekommenderade det i alla fall…prova får du se… jag använder en 25 ml spruta.. lycka till

zettan
0

#1 tack då ska ja testa de Skrattande då kommer hon nog titta skumt på mig sen Räcka ut tungan. Men det är ju för hennes bästa

Annette
0

#0 Är det ett vitt pulver? Jag använde ett vitt pulver förut som jag blandade med vatten och sprutade in i munnen precis som #1. Men det var väldigt dyrt, så jag gick över till Protexin i stället, både billigare och lättare att få i dom. De äter det direkt ur handen.

Benjamin
0

Probade Granulate är pelletrerat och jag har för mig att det innehåller precis samma jästkultur som vanlig foderjäst fast är tio gånger så dyrt.

zettan
0

hejsan

Probade Granulate är pelletsform. de kostade 340 kr för 1 kg. Man ska ge 10 gr om dagen. Så ja tycker inte de var dyrt.

AnnaLundin
0

Probade är exakt samma som Protexin, kommer bara från en annan importör.

Min erfarenhet är att det är svårare att få dem att äta det när det är uppblött än när pelletsarna är torra. Min fångpålle (halvblodssto) äter det om jag blandar det med en näve havre, men undviker det helst om det blir blött…

zettan
0

#6 Zettan vill inte ens äta de när hon får de i sin havre Gråter. Vet inte varför hon börjat dumma sig med sånt nu. men ja får testa att blötlägga de och spruta de i munnen och se om de går. För gröpa ur äpplen varje dag vet ja inte om ja har lust med.

Cattis
0

#6 Tvärtom hos mig. De äter det inte oavsett vad jag blandar det i (jo en gör det). Men jag lägger det i betfor och låter det blötas upp lite, så de mjuknar, sen häller jag på pyttelite müsli och blandar. Då kan de inte pillra ur pelletsarna. Och jag gör lite betfor, så den totala mängden i byttan är kanske 1-2 dl. Annars ledsnar de o äter inte upp.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zettan
0

¤8 Zettan e smart. Hon välter hinken om ja blandat i probade granulate och vägrar äta. trots att de är lite mat. Hon stå heller utan mat tycker hon än att pina i sig de hemska.

Benjamin
0

Inte för att jag vill vara den som är den men ägarna till vårt stall är doktor i biokemi och hennes man är professor tillika vd för ett läkemedelsföretag i Lund. De läste på innehållsförteckningen och sa jaha Carolina nu betalade du dyrt för foderjäst. Den innehåller precis samma kultur som den jästen som de brukar köpa till deras hästar. Jag köpte burken i Flyinge på seminstationen och där fick jag betala 600 kr för den.

Men jag blir ju så klart gladare om det är precis samma som protexin eftersom jag också har en burk hemmaGlad dock vet jag ju inte vilken kultur protexin innehåller.

Anna-Karin
0

Rättelse… mitt preparat hette inte Protexin utan Probimin och är ett vitt pulver som är lätt att lösa upp i vatten och spruta in i munnen. Är ditt preparat i pelletsform blir det kanske inte så lätt att lösa upp i vatten så det kan sprutas in…så tokigt av mig…

Annette
0

#11. Låter som det jag köpte av distriktsveterinärerna, men jag minns inte namnet. Är det för att hålla tarmfloran i balans?

Anna-Karin
0

#12  Japp

zettan
0

ja får se hur ja ska lösa de med min lilla bushäst. Ska testa och se om de går att lösa upp de. Annars får ja väl gröpa ur äpplen ett tag Räcka ut tungan

Benjamin
0

Kanske du kan prova att ta en matsked melass att blanda ut det med. Det kan du ju dessutom ge i handen så att hon inte välter ut det menar jag. Har i och för sig ingen aning om det är bra att ge melass till fånghäst.

zettan
0

#15 har testat att ge henne granulate i en näve musli i handen. de tog hon in i munnen för att sedan spotta ut allt. kanske ska hälla lite sirap på Fundersam. ja får nog testa mig fram

AusaBausa
0

min vet sa att istället för o köpa alla dyra preparat mot fång så kan du lika gärna köpa vanlig bakjäst!! samma sak…