Får han bedöma?
Jag funderade på det här med domare. Jag har en unghingst som jag tänkte ställa ut så småningom. Hans pappa är Donar - ägare Ingvar Johansson. Han är ju även domare. Får han bedöma min unghingst?
Egentligen borde han inte få göra det, men det händer ändå att så sker.

Nej, det får han inte göra eftersom han äger Donar.

Nej det får han inte , och jag har aldrig varit med om att sådant har skett heller.
Betyder det att jag måste stå över en utställning eller att en annan domare tar över bedömningen när det gäller just min häst?
#4 Finns där en annan domare på plats så kan denna gå in och dömma istället, men annars får du nog stå över.
Om det nu blir som utställningen i N. Åsum, att de byter domare - får jag anmälningsavgiften tillbaka då? Jag har ju anmält till en tävling med en domare UTOM just Ingvar Johansson.

#6 Du får ringa och fråga men du kan kanske få tillbaka hälften , det står väl något om just om man behöver ställa in och sådant om det …

#6 Om du har anmält dig till utställningen så hör av dig till ngn av oss i styrelsen så löser vi det. Ingvar kan inte dömma din hingst och ngn annan domare kommer inte att finnas på plats i Norra Åsum.
#0 Domare får inte ha ägt, äga eller ha hyrt ens pappan för att bedöma fick jag veta nu när jag tog hem Fredrik. (ville ju veta då Fredrik gick på bete hos Roland Fransson som vi har här på premieringar. Eftersom han inte använt sej av fredrik kan jag visa hans avkommor för honom ändå)

I propparna står:
"Vid utställning med endast en domare äger ingen rätt att delta med ponny som domaren är uppfödare eller ägare till eller har ägt. Ej heller får domaren vara ägare eller uppfödare till far eller mor till den utställda ponnyn."

#9 Har domaren leasat hingsten får man visa för den domaren. Men domarna själva brukar inte vilja bedöma avkommor till hingst de har eller nyligen har haft på station.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#11 Precis det jag ville ha sagt med #10…

#12 Oups :-)
/Cattis

Personligen kan jag tycka att man är minst lika jävig om man haft hingsten på station som om man har ägt honom tidigare… 
Men det är förstås propositionen som gäller.

#6 Tycker att det är självklart att du ska ha tillbaka hela anmälningsavgiften om arrangören byter domare.

#13 Inte så jag menade, bara bra att du förtydligade det hela :-)
#15 Jag anser också detta. Nu har jag inte anmält, men tanken slog mig att denna domare måste jag undvika. Och nu bytade de i sista minuten och då undrade jag vad som skulle hänt om jag faktiskt hade anmält mig och de bytat till "fel" domare.
#11 det kan inte stämma för Roland sa till mej att hade han leasat hingsten och haft avkommr efter denna hade han inte fått bedöma mina avkomor. Så sa han när jag hämta Fredrik hos honom
#15 det tycker jag också är självklart. Säg till dom du Caroline, klart du ska ha dina pengar tillbaka

Det där är ju en knivig sits. Men är det verkligen den enskilda ponnyägarens ansvar att hålla koll på vilka hingstar en domare har och inte har haft i sin ägo? Jag må vara novis på det här (trots 8 år med shetland) men jag har ingen aning om vem som kan ha ägt eller leasat föräldrarna till mina ponnyer. Hur ska man kunna veta det? Jag känner ingen domare personligen och har nog aldrig samtalat med en shettisdomare förutom under pågående bedömning. (Svarat på frågor, typ.)
Så om jag anmälde till en utställning och sen fick veta att mina ponnyer inte får delta på grund av att domaren äger/ägt en förälder, då skulle jag nog bli rätt gruvligt förbaskad om jag inte fick tillbaka hela anmälningsavgiften.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#19. Som jag har förstått det så är det den utställningsansvarige som kollar detta. Jag vet inte hur ofta ponnyer får avstå från att delta pga domaren, men så väldigt vanligt kan det väl inte vara. Är det dessutom två domare brukar den andre gå in och dömma. När det blir domarbyten är det väl inte mycket att göra. Återbud kan det ju alltid bli av olika skäl och det är nog inte helt lätt att få tag i en annan, nu är de nog redan uppbokade.

Det är den som gör katalogunderlaget som skall ha koll och den som tar emot anmälningarna. Fast ibland missar man ändå, för det är inte alltid lätt att minnas vem som haft vem på station och när. Men oftast får de som anmält häst till "fel" domare en chans att byta häst, alternativt få pengarna tillbaka.
Men, det är upp till varje hästägare att läsa propparna ordentligt och i dem kan man ju se att uppfödaren till ens ponny eller ägaren till föräldrarna inte får bedöma hästen - och de flesta vet ju vem som fött upp och vem som äger föräldrarna. Så lite ansvar har man som hästägare också.
/Cattis

#21 Jag har i alla fall ingen aning. Jag har ju aldrig varit i kontakt med föräldrarna till mina ponnyer, förutom att jag har sett mammorna på håll i hagen, typ. Men än så länge har jag inte fått nån häst portad på grund av jäv, så jag fortsätter i min "luftslottsvärld" ett tag till! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Fast har arrangören bytt domare ska hela anmälan återbetalas tycker jag. Inget snack om saken

#23. Men det gör dom väl säkert. Det tror jag i allafall. Det är väl ingen som tjänar på att vara besvärlig på det viset.

Men hur är det då när det är kataloglös utställning? Då vet ju inte domaren vem hästen är?

#25 Nej men han/hon får inte döma den ändå. Det är ändå jäv. Och folk kan lyckas spekulera ihop ngt ändå, att domaren kände igen ägaren/handlern/hästen eller vad som helst…
/Cattis