Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1645 ggr
Wida
0

Hjälp med foder!

Jag skulle behöva lite tips och hjälp med att beräkna foder åt min unghingst! Han får hö morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Men vad bör jag ge honom utöver? På morgonen och kvällen får han just nu pellets, fick betfor innan men blev dålig i magen av det. Han aktiveras ca 4-5 dagar i veckan. Tacksam för tips!

Snaedis
0

Har du analys på ditt Hö ? Det är en förutsättning för att räkna ut Rätt foderstat till din ponny

Wida
0

Ensilage får han nu, vet ej analys på det…

SofieN
0

Hur ska vi då kunna hjälpa dig med att beräkna någon foderstat?

Det är ju ganska hopplöst att sitta och humma om någon foderstat när man inte vet höets innehåll.

Verkar inte foderstaten vara bra i dagens läge, hur ser hästen ut?

Wida
0

Har precis tagit över honom så är inte så insatt i fodret just nu, vad jag ville få hjälp med var att veta ungefär hur en foderstat kunde se ut eller vad ni själva ge era hästar. Som tips. Just nu fortsätter jag ge vad förra ägaren gav, men jag tycker att han är lite tunn. Tacksam för HJÄLP, TIPS, för att i framtiden ändra hans kost.

sofiek90
0

Vill du att han ska bygga muskler så kan du ge honom lite extra protein, t.ex. luzern :)

MVH

Sofie

Aribigga
0

James är uppväxt på hö sedan han var två och ett halvt år gammal, han har fått e vitamin och selentillskott i vissa perioder efter veterinärs inrådan. Annars ingenting, är höet bra så behövs det inget mer till en häst vare sig det är ett fullblod eller shettis.

lurvponnyn.vimeddjur.se

SofieN
0

#4 Vore bra om du skrev hur mycket han får i dagsläget då.

Mina får alla hö och lite müsli bara för att ha något i krubban när dom kommer in och dom klarar sig fint på det.