Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2728 ggr
Sarali
0

Brukskörning ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite funderingar angående brukskörning, jag tycker det verkar vara ganska skoj.Men var kan man hålla på med det ?? Ålder,regler osv ???

För jag har en väldigt arbetsvillig ponny å jag tror hon skulle tycka det var skoj =)

Jätte tacksam för alla svar. //Sara

Sarali
0

Ingen ??? Gråter

Annette
0

Det har bara gått en timma sedan du postade inlägget. Du får nog ha lite mer tålamod ;)

juventus
0

Gå in på Rid och Körklubben Shetland www.klubbenshetland.se Där kan du få mer info.

Ahnna
0

#3 Njaej, brukskörning och bruksklasser är inte samma sak. Om Sarali_ frågar efter bruks så är länken till RKS helt korrekt, men om frågan rör brukskörning så kommer hon inte hitta det hon söker där.

#0 Brukskörning i bemärkelsen "4-hjulig vagn i moment som påminner om böndernas vardag" kan man hålla på med tills man blir 100 om man vill, men hästen ska ha fyllt 4 år och kusken och medhjälparen ska ha fyllt 16 år för att få starta. Det står i regelhäftet som jag har framför mig att man kan få åldersdispens av arrangörerna, men målsmans medgivande erfodras. Regelhäfte kan man köpa av JUF (Jordburkare-Ungdomens Förbund) www.juf.se, det kostar 20:- plus porto har jag för mig. (Jag köpte regler för körningen och ridningen för 50:- totalt.) Det är rätt mycket regler och bestämmelser, så det hjälper inte att jag försöker återge allt här, men fråga om du undrar nåt specifikt.

Hästen bör vara väl inkörd och lugn och stabil, samt van att dra både tungt och saker som skramlar. Jag har startat med hästar som aldrig har dragit 4-hjuling förut och det har gått bra, men de har varit inkörda sedan flera år och vana vid mycket backningar och vändningar i små utrymmen, etc. Det moment som brukar ge mest straffpoäng på svåra tävlingar, som t.ex. SM, är halterna. Hästen måste tåla att vagnen står och vilar på en sten eller dylikt och måste kunna hålla emot utan att ta det där nedriga steget framåt eller bakåt så att vagnen rullar utanför markeringarna.

Som sagt, fråga om det är något speciellt du vill veta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sarali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2. hehe ja det har du rätt i =p.

#4 jo jag skulle vilja vet det mesta =p, hehe. Finns det någon förening i Dalarna ??Vad är det för skillnad på bruksklasser å brukskörning ?? Håller du på med brukskörning ?? Måste man köra i par ??

Ahnna
0

#5 Dalarnas JUF har DM i september, har för mig att det var den 1:a, i Rättvik.

Nej, du kör enbet. Klasserna som finns att välja mellan är Ponny och Häst. Jag har tävlat både ock, och det är helt klart lättare att tävla ponny. En del moment är anpassade efter ekipagets storlek, men t.ex. vattengravar och broar m.m. brukar det bara finnas en utav, och då har ponnyekipagen en fördel eftersom de är mindre och har större svängrum.

Man kör med loksele, men A-ponnyer fick i alla fall förut ha bröstsele, men draglinorna måste gå att fästa på samma sätt som med en loksele. Det går alltså inte att köra med en sele som har lös brösta, om man inte har en enorm tur att draglinorna som medföljer passar precis till vagnen.

Skillnaden mellan bruksklasser och brukskörning är egentligen allt. Det är väldigt missvisande i shettis-Sverige, eftersom alla envisas med att kalla vanlig klassisk körning och ridna klasser för "bruks". Jag vet inte hur vanligt det är att andra rasföreningar gör det, men det blir i alla fall väldigt fel, eftersom brukskörning och bruksridning är två etablerade tävlingsformer som inte har något med "bruks" att göra. I t.ex. klassisk körning har man en helt annan utrustning (för det mesta) och man tävlar i dressyrkörning, precision och maraton. I brukskörning i dess rätta bemärkelse tävlar man som sagt med loksele och 4-hjulig vagn och tar sig igenom en bana med moment, som t.ex. lasta på och av saker, vända in på en sidoväg, backa in i en port, slalom mellan koner etc. Det är en ganska "långsam" tävlingsform, där en bana brukar ta 10-15 minuter, och man följer vissa riktlinjer i varje moment.

Reglerna är som sagt ganska krångliga, de tar upp ett helt häfte, men egentligen räcker det med att gå en bana tillsammans med en banbyggare (vilket alla gör innan första start) och lyssna på vilka riktlinjer som gäller. Sen är det bara att följa dem, så gott man kan. för varje gång man bryter mot en riktlinje, t.ex. om hästen trampar utanför en markering i ett utrymme, så får man straffpoäng. Gör man om samma misstag fler gånger får man fler straffpoäng, tills man blir utesluten i det momentet. Då är det bara att avbryta och köra vidare till nästa moment. Man blir alltså inte diskad ur hela tävlingen för att man har misslyckats med ett moment. Den som har minst straffpoäng när alla har kört vinner. De säger att det är omöjligt att komma runt en bana med 0 straff, men jag har varit medhjälpare för ett ekipage som har lyckats med det flera gånger. Så det går, men det är inte enkelt. Det ekipaget hade jobbat tillsammans i närmare 20 år.

www.stuteriprecious.se

Sarali
0

#6 jo men jag kan väl inte bara komma dit på ett dm ????Jag måste väl ha spec grejer oxå ?? Men jag skulle ju kunna komma å titta =) ska du dit ??

Ahnna
0

#7 Visst kan du komma på ett DM och tävla även om du är nybörjare! Det gjorde jag. (Okej, jag hade varit medhjälpare på några tävlingar först, men ändå.)

De "speciella grejerna" du behöver är som sagt en loksele, körpisk, tömmar, huvudlag utan nosgrimma, handskar och huvudbonad. Ja, och en medhjälpare som sitter med på vagnen. Jag tror att det är allt…

Jag tänkte åka på Dalarnas JUF-DM, men jag har ingen egen loksele till shetland, så jag måste hitta en sån först. Men det ska väl gå att lösa… Kom och titta om du har möjlighet, det anordnas tyvärr inte så många brukskörningstävlingar per år. Så man får ta chansen när det bjuds.

MEN! Jag kommer, genom RKS, troligen att hålla en kurs i brukskörning i Säter i höst. Vi ska bara lösa lite teknikaliteter med vagn och så, men det har varit på tapeten hela våren nu och jag är jättesugen att komma dit och bygga upp en prova-på-bana. Eventuellt blir det en likadan kurs här hos mig också, utanför Gävle.

www.stuteriprecious.se