BLÖT HÄST!!!
Som de flesta säkert vet så har det regnat oavbrutet halva förra veckan och idag.
När jag skulle gå ut och fodra hästarna i hagen såg jag hur Lotta skakade om hela bakdelen. Jag blev självklart orolig och tog in henne, inne i värmen slutade hons skaka.
Det dröp vatten om henne, hela vägen innanför luftfickorna i pälsen.
Jag ryktade av henne det värsta vattnet sedan lade jag på henne en fleece filt och ett berg med hö att äta av.
Hur får jag henne torr på så kort tid som möjligt så hon slipper bli förkyld och kanske tom sjuk?
Gnugga henne med halm och handdukar så du får bort det värsta vattnet i pälsen. Jag skulle inte lägga ett täcke på, det blir blött och håller kvar mer väta än tvärtom. Ett berg med hö är skitbra, de håller värme av att äta.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Fleece drar ur fukten, så ett fleecetäcke är inte fel men kan behöva bytas om det blir väldigt blött. Ull fungerar likadant, men fortsätter värma även om det blir blött.
Ett gammalt trick (innan fleecets intåg), var att lägga halm under täcket för att få luft emellan så hästen skulle torka snabbare. 
Det tog ca 2 h för att få henne torr, och hon verkade inte frysa längre när hon kom ut i hagen igen. (galopperade bort till maten och kompisarna)
Men det var verkligen bra tips ni kom med, ska komma ihåg dom nästa ovädersvecka.