Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1606 ggr
[mathilda...0]
0

Ska jag använda täcke?

Min häst är en Shetlandsponny på 18 år.

Hon har gått utan täcke i hela sitt liv, eftersom hon och två andra har gått i skogen i 15 år nu på bete.

Men nu har jag fått henne och tänkt träna upp henne igen.

Lotta är en sådan shettis som älskar smuts, så när jag ska greja med henne får jag inte bort allt alltid.

Jag vill köpa ett regntäcke åt henne eftersom det skulle bli för varmt med ett vintertäcke, men kommer hon må dåligt av att ha regntäcket på sig, jamenar om det blir för varmt.

Men jag får erkänna att jag VÄLDIGT gärna vill köpa ett täcke til henne för skojs skull.

AnnaFagerell
0

Använd du ett regntäcke

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
4

För skojs skull? Jag är emot att använda täcken för "skojs" skull eller för det finns så många fina.Men är hästen klippt,sjuk eller är frusen av sig så tycker jag man kan lägga på ett täcke.Annars för bekvämlighetens skull , dvs för att slippa borsta etc nej.. Använder jag täcke någon gång vid ex regn,blåst samtidigt så är det alltid ofodrat regn täcke.

[mathilda...0]
0

Du kanske har rätt, hon mår ju bra så det kanske är lite onödigt.

Aribigga
1

Ser faktiskt inte smuts som en legitim anledning till att ha täcke på, möjligtvis om hon envisas med att rulla sig i blöt lera varje dag men då får du nog spänna fast en fleecefilt under magen också.

Sen vet jag inte hur mycket päls din har men jag skulle inte vilja ha täcke på min ponny just för att det minskar luftcirkulationen och då ökar väl risken för hudsjukdomar och ohyra? (Någon får gärna rätta mig om jag har fel här, det är bara egna spekulationer.)

Dessutom har ponnyn svårare att själv reglera tempraturen genom att resa pälsen om det ligger ett täcke på.

Det är anledningarna till att jag inte har täcke på min i alla fall, om du vill ha det på din pålla så tror jag inte att det är någon större fara. Vill du köpa täcke till henne kan du ju göra det i vilket fall, det kan ju vara bra att ha någon gång. (Säger hon som har använt sitt regntäcke två gånger på tre år ;) )

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om inte hästen är sjuk finns ingen anledning till att använda täcke - dom har ju en effektiv dubbeltpels.

Bild av Frederik där fin-tänker och funderar …

[mathilda...0]
2

Frederik ser verkligen gullig ut, lika luddig som Lotta.

Nu har jag bestämt mig för att köpa ett täcke men bara ha på det när det t.e.x regnar ute eller blåser väldigt mycket.

Wida
0

Jag köpte ett täcke till min lille kille, men han har det bara om vädret ska ska vara kasst väder i flera dagar så han inte går och är blöt för länge!