Har alla tillstånd..?
Tar man emot fyra eller fler ston till hingst krävs tillstånd..
Säljer du fyra eller fler hästar krävs tillstånd..
Föder du upp fyra eller fler krävs tillstånd..
Har du turridning med fyra eller fler hästar krävs tillstånd..
(per år)
mm… enligt jordbuksverket..
tur man man håller sig till tre!!

Jag har fem ponnyer. Har registrerat firma då jag har en del ponnyridningar o dyl. Frågade för några år sen om jag behövde tillstånd och fick svaret "nej, det räknas som hobbyverksamhet".
I samband med en inspektion av stallet sa inspektören att jag behövde Tillstånd för yrkesmässig hästverksamhet. De räknade ponnyridningarna som att jag hyr ut hästarna….Efter många om och men var alla papper ifyllda och ett par förbättringar gjorda i stallet. Hon som gjorde slutinspektionen tog del av bokföringen och frågade "varför skall detta räknas som yrkesmässigt ?". Jag förklarade hur hennes kollega resonerat och hon sa " jaha…ja så kan man ju också tänka".
Men, nu är det klart och det skadar ju inte att ha det 
Vi har det sedan ca 8 år. Vi var väl också i gränslandet då men ansåg att det var bättre att ha det än att chansa.

Har inget tillstånd.
Gör heller inget av ovanstående.
Tillståndet krävs även om:
"Man ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder"

Vi har tillstånd för vår verksamhet!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har hittills inte behövt något tillstånd, men framöver kommer det ju tas emot ston på betäckning och antalet vet man ju aldrig, så ett tillstånd bör man kanske fixa.
Kostar det något och vad i så fall?
Inspektion av stallet/gården har vi redan haft och fått godkänt för. Vi har 10 boxar
JAG har de tillstånd jag behöver, men bara "fler än 10 hästar" är aktuellt när jag varken hyr ut eller föder/säljer fler än 4/år!
#6 Ja det kostar en slant. Minns inte exakt vad vi betalade, runt 700-800 kr tror jag. Giltigt i 10 år.
Något som inte står särskilt tydligt i jordbruksverkets skrift är att om man har hästarna i firma så krävs tillstånd för uppfödning även om man inte får 4 (eller fler) föl om året.
(källa - en bekant som är djurskyddsinspektör)

Har tillstånd, man kan ju ansöka om tillstånd för olika saker, o jag tror att vi kryssade i det mesta för o vara på den säkra sidan.
Vid senaste inspektionen var allt ok, har tillstånd i 5 år till..
Vad menas med "yrkesmässig"?
Hittade det på själva ansökningsblanketten.
Verksamheten ska ha viss (?) omfattning, vara varaktig, ha vinstsyfte och vara självständig…

#6 nej, att ansöka om (och förhoppningsvis få) ett tillstånd enl 16 paragrafen kostar ingenting. Mig veterligt kostar inte heller den förprövning man måste göra på stallet om man har fem el fler boxplatser.
#12 Har dom gjort om det? Tidigare när kommunerna hade inspektionsdelen (kanske är Länstyrelsen som har det också nu) så kostade ett tillstånd i vår kommun 2.600:-. Man får betala timpris på deras arbete + lite till. Men som sagt, det kanske är omgjort nu när Länstyrelsen tog över.
Amor vincit omnia 

Jag har heller inte betalat en krona, varken vid tillståndet för att handha ett visst antal hästar, bedriva verksamhet, insprktioner samt förprövningar av ligghallar etc.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#12 Jag har i alla fall en faktura som jag betalde 2006. Kanske tagits bort nyligen?

Om verksamheten skall ha vinstsyfte så är det nog inte många Shetlandsuppfödare som behöver tillstånd 

Måste man söka nytt tillstånd eller förlängs det automatiskt ?
Jag kommer ju inte ihåg , minnet .
Verka som om tillstånden gäller olika länge i olika kommuner

Hanna vi fick också betala , tror vi betalade nästan 800 kr .
Men de kan ju vara gratis nu men de kostar väl om de kommer ut och kollar ?
Har inget tillstånd men gör heller inget av ovanstående.
Kostnaden är olika från kommun till kommun… en vän till mig betalade 1500
jag vet flera stora stuterier som inte har tillstånd
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vi hade en inspektion på stallet för några år sedan, där de gick igenom allt från dynghantering till måtten mellan gallrena i boxarna, bredd på stallgångar, takhöjd , lösdrift osv.
Är det den inspektionen som kostar eller är det någon annan inspektion som görs för detta tillstånd?
För i så fall behöver jag ju bara ansöka om tillståndet och då borde det väl inte kosta något?
Måste ringa och kolla.
tillståndet är något helt annat, det finns info på jordbruksverkets webplats, kanske även din länsstyrelses sida.

När kommunerna hade hand om djurskyddet kostade det att få tillstånd, hur mycket beroende på vilken kommun man tillhörde, efter länstyrelserna tog över är det gratis.

#16 Det behöver inte gå med vinst. Mina hästar bidrar till sin försörjning, men det blir inget överskott. Men jag behövde tillstånd ändå 

Vi har tillstånd.Det kostade 2500 kr när vi fick det för ganska många år sen.
Vi trodde ju att avgiften till kommunen skulle försvinna när länstyrelsen tog över.Men här i Skellefteå kommun får man ändå betala en avgift på 2500 kr varje år när man har över nio ponnier äldre än 24 månader.
Känns kanske lite orättvist när det verkar som i andra delar av landet har man numera ingen kostnad.Så det vore intressant att höra om det finns någon annan kommun i landet där man också får betala en avgift på 2500 kr per år för att man har fler än 9 vuxna hästar.

Jag betalade bara för besöken/inspektionerna. Inget för själva tillståndet.
Minns i min ungdom ;) att vi hade ute kontrollanter en gång om året och det kostade några hundralappar. De kollade på stallet samt hantering av olja från traktorn mm. Men på senare år har jag inte hört talas om detta, men det blir jag snart varse om när vi nu tagit över gården där jag har hästarna.
Men vem gör kontrollerna? kommunen eller länsstyrelsen eller någon annan?
Vi byggde ju efter påstötning gödselplatta för 60 000 kr. (2 år sedan minst) Den har de ännu inte tittat på. Den gör ju dock ingen nytta då urinen läcker igenom lecablocken. Grannen tyckte inte vi skulle göra den då de slutat bry sig…
Men nu har jag iaf blanketterna för förprövning av att inreda en stor del av ladan till ligghall.
Men när vi byggde om koladugården till stall för ca 22 år sedan så var det aldrig tal om "förprövning och tillstånd". Då var jag 16 år och kunde omöjligt känna till sådana här saker! Min pappa och svärfar som då hjälpte mig hade väl aldrig varit med om sådana formaliteter! Det har aldrig varit några problem, vi byggde efter gällande mått och normer. För det kände vi till.
Det retar mig att man förväntas veta sådant här! Att man måste ha tillstånd för att köra bil tillhör nog allmänkunskapen, men sådana här regler..? och då få böta kraftigt, fast man tror man gör rätt..