Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2066 ggr
[Liiinneaz]
0

Klippa?

Hur gör ni  med era shettisar. Min shettis har/ har alltid haft extremt mycket och tjock vinterpäls. Ända sedan vi skaffat honom så har vi varit tvugna att klippa honom.

Det spelar ingen roll hur mycket man borstar honom? timme efter timme, dag efter dag, det slutar alltid med att man blir tvungen att klippa honom.

Hur är det med era shetlandsponnier? Klipper ni eller är det någon som har tålamod att rykta bort allt? :)

SofieN
0

Skulle aldrig någonsin få för mig att klippa en häst för att jag inte orkar med att dom fäller…

Däremot har jag klippt på hösten för att dom inte ska bli för svettiga vid körning.

VeronicaP
0

Vi tränar och kör våra  men jag skulle inte heller falla mig in att klippa pälsen för att den fäller för sakta, ge B& E vitaminer tex , tvätta den mm så kan den fälla av snabbare , de är rykt sten och sådan somgäller annars.

[Liiinneaz]
0

Jo men vi klipper för att dom tränas och tävlas, (klipper dom innan start i trav) då hinner dom inte fälla innan?

VeronicaP
2

Vi tränar våra för trav och de klipps inte nu på våren kan ev klippas i september.

De funkar hur bra som helst att träna mm , våra går även ute på lösdrift.

Kan ju faktiskt vara så just för att ni klipper de så här sent på säsongen som gör att de inte fäller naturligt och sätter päls fel tider mm , stör deras naturliga fällning