hönät
Jag undrar om någon av er utfodrar era hästar i boxen/spiltan med hönät. Hur tycker ni att det fungerar? Mina två hingstar på 3 år, sparkar alltid ut höet i boxen, så jag tycker att det är mycket spill som jag får mocka bort.
Jag har haft hönät i boxen och tycker det har fungerat väldigt bra :) Ponnyn blev mer renlig i boxen (bajsade bara på samma ställe) och det blev inget spill att slänga varje dag vid mockningen :)
MVH
Sofie
Tack, då skall jag faktiskt prova det. Jag har några frågor till, har du stora eller små hål i nätet, och hur högt skal man sätta det?
Om de nu sparkar ut höet får de inte för mycket då? Eftersom de leker med det? Jag skulle inte vilja ha hönät dels för risken att de ska fastna sedan är det ingen naturlig ätställning.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag provade hönät med mindre maskor i boxen, men det funkade inte speciellt bra. Hon drog ändå ut sitt hö. I hagen fungerar det dock bra.
Ett tag hade jag en liten lastpall med pallkrage som foderbord i boxen (hon har en stor box) och då höll hon mer maten på rätt ställe. Men som #3 skriver så gav jag nog för mycket hö, för om jag minskar på det så äter hon upp istället för att sprida ut det i jakt på bara de godaste strån eller nåt.
Jag har ett mindre hönät som har maskor 4 x 4. Fungerar jätte bra. jag fäster det så att botten nästan nuddar underlaget.
#2 Jag har små maskor på mina nät som jag haft i boxen. :) Jag har hängt det så att han inte kan fastna med fötterna.
MVH
Sofie